Lydnadsträning!
Är rätt ny på detta med brukslydnaden och undrar om det är någon vänlig sjä'l som skulle vilja hjälpa mej lite…
Vad behöver hunden/föraren kunna för att tävla i lydnad?
Har du något tränings/inlärnings tips på dessa moment?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sänder här en länk på lydnadsbestämmelserna för 2007
Alfons skulle också behöva gå på kurs. Men hur gör man med en hund som blir skogstokig då han ser andra hundar?
Vi velar fortfarande om kastrering eller inte. Gör det någon större nytta på en 3-åring??

#2: Om du berättar problematiken med honom så brukar de hjälpa en. Du kan få göra upp med sådana som ställer upp och går och tränar med sina hundar för att du ska få träna din hund. Det innebär offtast att en inspektör är med dig, och ger dig råd om hur du ska handskas med Alfons när ni närmar er planen med hundar. och så börjar man därifrån ni har problem. sedan allt eftersom man tränar kommer man närmare och närmare de på planen. Till slut kan du sitta med Alfons mitt på planen med en annan hund 2 meter därifrån. Men be klubben om hjälp. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Oj Åsa! Det låter som en dröm!
Ibland känns det som om vi är färdiga att ge upp! Men vad i hela friden skulle andra hundägare tycka o tänka när vi kommer med en skogstokig stor hanhund??
Får allt erkänna att det skrämmer mig lite!

kerstin….
Du får helst enkelt efter åsass förklaring ta kontakt med din Bruksklubb! =)

#4: Men det är just sådant som klubben är till för. De kan välja ut folk inom klubben som är gamla rävar på det här. Som har rätt hundar som skiter i att din hane står och skäller sig gräddeskär. Så får Alfons ingen uppbackning frå dem heller liksom. Ingen som svarar emot. Och så kan du koncentrera dig på Alfons och bara strunta i de andra förarna och deras hundar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men är det någon som har tips på hur man tränar dom olika momenten hemma?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

# 7
Detta är mina tips och idéer, säkert så att jag krånglar till momenten, men hoppas att det kan vara någon annan som gär på annat vis, och har bättre idéer om saker och ting.
Jag har skrivigt om momenten precis som dem står i lydnadsboken för 2007.
1: PLATSLIGGANDE
Börja med att lära hunden "sitt" och "stanna kvar".
Börja med att ha hunden intill din sida och säg "SITT", sätter sig hunden sig ner BERÖM! =)
Säg sedan "PLATS", lägger sig hunden ner så BERÖM! =)
Momentet "stanna kvar" gör du så att du har hunden kvar i plats-läge och säger "Stanna kvar" går fram nått steg eller 2 och vänder dig om , stå stilla i några sekunder och går tillbaka till hunden så du går runt hunden, hunden ska ligga kvar när du kommer till position, sedan efter en liten stund ska du säga "sitt", momentet klart. Beröm! =)
Tillslut så ska du utan koppel kunna gå ifrån hunden 20meter, och platsliggningen äger rum i 2 minuter.
När man gör detta på tävling så är det fler hundar och dem ligger med 5m mellanrum.
2: TANDNISNING/TILLGÄNGLIGHET
Här går et ut på att domaren då ska kontrollera hundens bett, och det utan svårigheter.
Sätt dig ner hos hunden, och bara kela med den till en början och rör mycket och lyft upp käken och läpparna på hunden och bara var lugn när du gör detta.
Sedan så vore det bästa att en "främling" för hunden gör detta för det är mer träning då domaren inte heller känner hunden.
Beröm så fort hunden gör rätt. =)
3: LINFÖRIGHET
Kommandot som gäller nu är "FOT".
Du går med hunden i positionsläge och med hängande koppel.
Så ska hunden följa dig på din vänstra sida i jämnhöjd med knäet.
I detta moment ingår tempoväxling, och halter samt vändningar.
Gör föraren halt, så ska hunden sätta sig omgående.
När hunden gör rätt. Beröm! =)
**4: LÄGGANDE
**Kommando: "Fot" - "Ligg" eller handtecken - "Sitt"
Man går med hunden i "fot-läge", och så säger man "LIGG".
Då ska hunden lägga sig ner på stört på plats. Du fortsätter och gå.
I början så får man fuska genom att göra en halv halt, men detta ser ju tyvärr domarna så försök och inte göra detta merän i tränings syfte. När du har sagt kommandot så kan du börja med och gå ett par steg och gör helt om och halt, sedan återänder till hunden.
Till slut så ska du kunna gå ut ifrån hunden 10m när den ligger ner.
Beröm, när hunden gör rätt =)
5: INKALLANDE
Kommando: "Stanna kvar" - (Hundens namn) "Hit"
Du har hunden sittandes jämte dig, säger "Stanna kvar" och går i väg en bit, och sedan gör helt om och halt.
Väntar en stund och sedan kallar på hunden, då ska hunden komma till dig och antingen gå runt om dig, eller springa inpå din vänstra sida och sätta sig.
Tillslut så ska du kunna gå i väg ca 15meter.
**6: STÄLLANDE
**Kommando: "Fot" - "Stå" eller handtecken - "Sitt"
Du börjar med att gå med hunden jämte dig med hängande koppel, jag själv började mot en vägg, att gå med hunden längst med en vägg, då hunden inte har nått annat koncentrera sig på sin vänstra sida.
så gjorde jag en halv halt, som då man ska träna bort ganska snabbt, och sa "stå", och han fattade inte med en gång, men efter ett par rundor så gick det toppen.
Sedan så avancerade vi oss och gjorde detta på "öppen mark" då jag gick rakt fram sedan när jag sa "stå" gjorde jag liite motstånd i kopplet.
Men till slut så har jag struntat i det med och han står i alla fall.
**7: APPORTERING
**Kommando: "Apport" - "Loss"
Detta kommandot är nytt för 2007, jag ska erkänna att jag inte har övat på detta, men någon annan är säkert duktigare på mig att berätta om detta. =)
**8: HOPP ÖVER HINDER
**Kommando: "Stanna kvar" - "Hopp"
Du börjar med att ha koppel på hunden så hunden få känna på hindret innan, och nu så spelar inte höjden någon speciell roll, men på tävling är det hundens mankhöjd avrundad till närmaste 5cm.
Då promenerar med huden säger "sitt" typ 1½ meter innan hindret går vidare och säger "hopp", sedan går vidare.
När hunden kan hindret så gör du detta med lös hund jämte dig.
Slut klämmen ska vara så att du sätter hunden ner på valfritt avstånd från hindret, säger "stanna" du går förbi hindret och ställer upp dig på valfritt avstånd på andra sidan hindret och vänder upp dig mot hindret och säger "hopp" och hunden ska hoppa över och komma på din vänstra sida.
Glöm inte beröm när hunden gör rätt. =)
9: HELHETSINTRYCK
Detta bedömer det efter din hund samarbete på plan, och dem olika momenten.
Hänsyn skall tas till ekipagens uppträdande mellan momenten.
Lycka Till! =)
Glöm inte att ge beröm när hunden gör rätt! =)
Ja, nu läste jag allt du skrev Tina. Jag kan bara konstatera att Alfons blev diskad omedelbart!!

hahahaahahahahhaa….jag garvar högt Kerstin!!
Grannarna som går förbi min öppna ytterdörr glor in konstigt!! mohahaahhahaha…….
Inte då…Alfons är en sån förståndig kille, precis som Tyson…dem har inte TIIIID med nått sånt här…..det finns MASSOR av annat att göra!! 
Lite av momenten kan Tyson, men inte Gå fot utankoppel (finns roligare saker, som att sticka från matte och köra eget race!)
Appotering….tja springa bort och ta Bocken kan jag väll göra…men sedan blir jag stolt som en kyrk-tupp!
Om matte får den?!? AAAALLLDIRG… MIIIN!!! 
Sitt?? Ja, ok då, men då vill det till att jag får något gott!
Stanna kvar?? *Fnys*, kan jag väl om jag vill. Men säkrast att flytta sig lite, så jag ser vad matte gör.
Sitta kvar när det är andra hundar i närheten?? Herregud, är ni inte kloka! vad ska det vara bra för???
Titta på mina tänder? Ok, det kan väl gå om jg får kämpa emot lite, för vad ska det vara bra för?? *Fnys*
Linförighet?? Varför ska inte JAG få gå som JAG vill?
Apportering?? Jätteskoj!! Men visst får jag bita sönder bollen innan jag ger den till matte? Varför ska hon alltid ha HELA bollar??
Hoppa över hinder? Så löjligt! Går det inte att krypa under eller gå runt det så kan man sätta sig ner o gnälla lite. Ok, i värsta fall får jag väl hoppa.
Heletsbedömning?? Där tar jag många poäng!! För jag är ju en stolt och unik Töntbull.
//ALFONS

*ASG!!*
Alfons….. Du ÄR en TÖNTBULL!! 
Platsliggande, läggande och inkallande kan Mexx. :) De andra har vi inte tränat på, förutom linförighet.. Men en viss knäppie ser ingen som helst anledning till att gå fot i koppel..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Bravo Mexx!!
Kanske är det lite Töntbull i dig?
//A.

Men nu tycker jag vi inte ska disskutera vidare vad våra hundar kan och inte kan, utan mer hur NI/VI/MAN har tränat in momenten på hunden.
Det var ju faktiskt så frågan löd "Har ni tips på hur man kan lära in momenten på sin hund".
Eller har jag fel?!? 

Okej. ^^ Platsliggande kommer jag knappt ihåg hur jag lärde in.. Var lääängesen ju. :P Nej men jag sa väl ligg och ligg kvar..? Ja, började väl bara med ligg och sen sitt, sen gick jag väl iväg nåt steg och direkt tillbaka.. Utökade efter hand tills jag kunde vara borta flera minuter. :)
Läggande var inte så svårt att träna in, fot kunde han (lös) och ligg kunde han.. Var bara att gå med honom fot och på vägen ge ligg-kommandot. :P Så kunde jag gå en sväng utan honom för att gå förbi igen och i höjd med hunden ge fot-kommandot igen och så hängde han med. :)
Inkallningen var ju inte heller så svårt, om hunden bara kan komma på kommando, kan sitta kvar-kommandot, och stanna-kommandot så har man ju det fixat. ;)
Oh, vilken bra beskrivning jag fick på allt. :P Haha. Men jag tyckte i alla fall det var lätt att träna in varje kommando för sig i olika situationer, så att hunden kan de klockrent. Då är det inte så svårt att kombinera dem sen heller. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har precis börjat köra sittande, som skall bli under gång senare. Sätter henne när jag trampar ner vänster ben, sätter höger ben framför henne, så vi hamnar mittemot varandra. Därifrån backar jag(än så länge 1-2m) går tillbaka till utgångsläge, bredvid henne.
Funkar för mig, har lite problem med kvarsittandet nämligen. Hon söker så mkt ögonkontakt, så än så länge bjuds hon på det under kvarstannandet, skall självklart arbetas vidare från det.

Nr 1 lärde jag in precis så som TinaH skriver, upplever det mycket lättare om man har en hund som är av det lugnare slaget. För att få Mowitz att förstå att jag kunde se om han reste sig även om jag inte var där så lade jag honom plats (och senare även på sidan) i trädgården, sprang sedan upp i trapphuset där jag öppnat fönstret, så jag såg honom. Sa "nej, stanna kvar" om han försökte resa sig. Han såg inte var jag var, men visste att jag såg honom, så det var lika bra att ligga kvar för att vara på den säkra sidan att han gjorde rätt. Till sist kunde jag lägga honom plats på sidan i trädgården, gå upp i trappan och vara i lägenheten 5 minuter medan han låg kvar snällt på sidan utan att så mycket som lyfta p åhuvudet, för att sedan komma som ett skott när jag kallade in honom från köksfönstret. Att få hunden att stanna liggandes är bra mycket enklare än att få den att stanna stående. Har jag tyckt iaf. :)
Nr 2 var riktigt enkelt för min OES Mowitz som alltid litat fullt ut på precis alla människor, honom kan man nog göra vad som helst med…. men för dobermannen var det lite svårare. Hon accepterar att främmande människor pillar på henne, men hon gillar det inte och får hon en chans så sticker hon eftersom hon var mycket hos veterinär när hon var liten och där blev skrämd; "så fort någon rör mig så gör det ont". Men vi gjorde så att när våra kompisar kom hem till oss eller vi träffade dem på promenad fick de "undersöka henne" genom att sätta sig hos henne och titta på tänderna och känna på tassarna, precis som att det var världens mest naturliga grej, tror det är det som gjort att hon idag accepterar veterinären och tom. är blodgivare.
Ögonkontakt var inget jag tränade envist på Mowitz, allt fungerade ändå. Nu vet jag inte hur domaren hade sett på det om vi tävlat eller om något moment blev sämre pga det…
Hmm en liten fråga? Du skrev:
"Är rätt ny på detta med brukslydnaden och undrar om det är någon vänlig sjä'l som skulle vilja hjälpa mej lite… Vad behöver hunden/föraren kunna för att tävla i lydnad? Har du något tränings/inlärnings tips på dessa moment?"
Det som gör mig fundersam är att brukslydnad och lydnadsprov är 2 helt skilda prov. Sedan skriver TinaH (#8) ut en beskrivning av momenten till lydnadsproven. Vilken är en bra (men kort) hoppas att det kommer att gå bra.
Om du vill så kan vi prata via msn (cerrolyn_wedin@hotmail.com) om du vill.
**MVH Cerrolyn

OT:
Unka du har en blondin!
och blondiner gör ALLTID vad dem blir tillsagda!! 
#20 ja OM det finns en brunett på 2 ben andra sidan kopplet
**MVH Cerrolyn

Inte fanken håller min ube mig i koppel, och han skulle defenetivt inte få ner mig på 4ra ben….
Tina är du säker på det…fråga om han vill testa ;)

Lottta, nu var det ju så att det handlade om lydnadsträning då ju, och dem ända man håller i koppel, så är det Karlar, och hundar!
Har inte tantis fattat nått nu på "ålderns höst"?? 
åh, de där sakerna var ju vad vi fick lära oss och skulle kunna när vi var klara med valpkursen även om det förstås inte var så höga krav..
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/