Snabb fråga till hundägare
Hej allihopa!
Jag har ingen hund men tänkte bara ställa en snabb fråga angående lagen för hur man ska hålla sina hundar kopplade. Jag fick lära mig för något år sedan i skolan att man måste ha hunden kopplad 1 mars till 30 augusti då djuren i skogen har ungar - har det ändrats nu, eller hur är det?
Jag bor "på landet" (på en stor skärgårdsö utanför Vaxholm i Stockholm) och större delen av ön är täckt av skog. I skogen bor naturligtvis många djur - bland annat rådjur. Ändå låter hundägarna här sina hundar gå fritt året om. Är det okej att ha hunden lös, om man vet att man har koll på den? Jag vet inte hur det är och är bara lite nyfiken.
Åh, och en sak till. Jag menar verkligen inte att förolämpa er hundägare som låter er hund gå lös, och jag vet självklart att ni vet mycket mer om hundar än jag. Jag vill inte komma och rätta er, naturligtvis, så jag hoppas att ni inte tar det så! Jag frågar av ren nyfikenhet och planerar alltså inte att gå och säga till alla som går med lös hund!
Tack på förhand! :)
Vänliga Hälsningar Lina

Vad jag har förstått som stod i tidningen Mitt I Tyresö, är att det är koppeltvång här i tyresö iaf, MEN koppeltvång betyder att vid allmäna platser, som typ vid en samling affärer och så ska hunden vara kopplad, men när man går på gångvägar så får man ha hunden lös men den måste ha en idbricka med namn och telefonnummer på. Så lyder iaf koppeltvångslagen här i tyresö.
Men för mig betyder koppeltvång och kommer alltid att göra att man har 100% koll på sin hund, kopplad som lös. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man får ha hunden lös om man har lika stor kontroll över den som om den vore kopplad. Man måste ha 100%-ig inkallning (om man nu nånsin kan garantera det
) Om jag har förstått rätt så gäller detta året om och inte bara under den perioden du nämner…?
Lämnar ett avtryck, då jag också undrar över detta 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

#2 så tolkade jag det också. Men lästa i tidningen vad polisen hade skrivit osv.. och där var det som jag skrev ovan. Det stod inget om att man måste ha en 100%ig inkallning eller stor koll på hunden egentligen. Utan att det ska vara kopplad på allmäna platsen som vid en samling affärer och så, men på gångvägar osv får man ha hunden lös, bara den har en id-bricka med namn och telenummer..

#4 Okej! 

#5 tycker egentligen att det är lite knas :P menmen så säger lagen. Men för mig kommer det alltid vara att koppeltvång betyder att man ska ha 100% koll på sin hund iaf :P
Din hund får absolut inte störa de vilda djuren nu medan de har ungar vid sin sida. För vissa krävs det ett koppel för att hindra, andra har hundar som inte alls jagar och de kan då kanske vara lösa i skogen. Man måste då garantera att de inte börjar jaga Att hundar får vara lösa bara de har idbricka gäller inte (då hade min jakthund jublat) ;) Allt för att skona de vilda djuren.

#7 det gäller, enligt lagen. Men sen är det ju självklart upp till var och en att ha koll så att hunden inte sticker. Det är koppeltvång och koppeltvång betyder just det jag skrev. Det är polisen som har skrivit det så.
#8 Ja, men koppeltvånget i Tyresö gäller förmodligen året om eller? :) Ts frågade angående koppeltvånget som råder mellan mars och augusti och som angår hela landet och som ska skydda föryngringen av viltet.

Det är koppeltvång på allmäna platser. Men i övrigt får man ha hunden lös, men under kontroll. Den får inte jaga och störa vilt i skogen! Sen om det är koppel eller annat som hindrar den från att göra det är oviktigt. Bara den låter viltet vara.
Jag har mina hundar lösa året runt, nästan överallt, men mina jagar inte och visst stör det säkert viltet ibland, Det är ju omöjligt att inte göra då man går i skogen. Men vi stör de inte mer än om hunden varit kopplad.
#10 Lagen säger väl att man inte får störa vilt i onödan. Dvs. som du säger, om dina hundar (eller du) går förbi vilt, oavsett om hundarna är lösa eller inte, så störs viltet. Men det är något som du inte kan rå för, vi får ju vistas i skog och mark året om och man vet ju inte vart det finns vilt. Har man däremot en hund som jagar vilt så störs det i onödan, eftersom djuren inte alls hade blivit lika störda om hunden varit kopplad. Man får ju heller inte skada vilt, och djuren kan ju bli skadade om hunden jagar eller fångar dem.
#10: Tillägg: Koppeltvång på Allmäna platser gäller inte i hela Sverige. :)
Den lagen gäller egentligen bara jakthundar, för övrig tid får de släppas för jakt och då har man ju inte 100% koll på dom. För oss andra gäller det alltid 100% koll.
Sedan finns det lokala föreskrifter om koppeltvång.
#13 Jaktlagen gäller ALLA hundar då den är överförd till lagen om tillsyn över hundar och katter, dispens har folk som tränar under behörig SBK-instruktör.
Folk är oftast omedvetna om jaktlagen och anser att det är deras rätt att ha sina hundar lösa eller tolkar den som om dom får ha hunden lös så länge dom kan kalla in den, och FÅ kan kalla in sin hund med en hare eller rådjur framför näsan, samt att man bör vara medveten om att det existerar marklevande fåglar som kan bli störda.
Den lyder:
"16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."
Hur naturvårdsverket tolkar den:
"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
Lagens syfte är att skydda de vilda djuren under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande."
Vidare finns även kommunala regler gällande vart hundar inte får vistas okopplade, men det hittar du säkert på din kommuns hemsida.
≧◔◡◔≦

som sagt lagen säger att hunden ska vara kopplad elelr som om de nvore kopplad, dvs att man har 100 koll på den och att den absolut inte förföljrer djur
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus