Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2986 ggr
[Boedam]
0

Hund med i båten

Hur ska man göra för att få hunden att kunna följa med ut med båten? Kan man träna något när den är valp? Vilken ålder? Hur ska man träna?

vill lära hunden att kunna följa med ut med båten då det är något av våra favoritsyslor :)

Ankilika
0

Det är väl bara att ta med den och hålla ett öga på den? Är den rädd eller? Flytväst kan ju va en bra idé också.

Karmatarerskanise
0

Ha alltid flytväst på hunden. Och låt den följa med från början när ni åker ut.

[Tess86]
1

Vår hund åkte ut med båt för första gången för någon månad sedan. Eftersom hon var en liten valp när det var vinter var hon nu så gammal som åtta månader innan hon fick åka båt första gången.

Vi har flytväst på henne när hon åker båt. Vi lägger till med båten mot en brygga så att hon kan kliva över kanten med lite hjälp. På flytvästen finns handtag så att man kan lyfta eller assistera hunden lite.

Hon fick ligga på golvet i båten under taket och jag satt bredvid henne på ett av sätena. Innan vi åkte iväg sa jag åt henne att ligga och stanna. Jag tror att hunden blir mindre orolig om den har fått ett kommando och en uppgift. Det känns ju också säkrare för hunden att ligga ner än att stå eller gå omkring. Sedan under resan var det som att det var den mest naturliga grejen i världen, jag höll inte på och gullade med henne och så.

Det är lite krångligare när vi ska gå iland på någon ö. Vi åker ofta till en ö där det är långgrunt och man kan dra upp båten på sanden. Då får någon stark en ta emot Skade, eftersom det är för högt (och för grunt) för henne att hoppa i. Då är det lättare med en liten hund. Eller så får man låta hunden hoppa i tidigare, om den gillar att simma.

Hon har ingenting emot att åka båt nu. Framför allt älskar hon när vi går i land på någon ö och hon får springa runt och utforska den. Ett tips där bara, behåll flytvästen på! Skade gick ner i vattnet där det var alldeles för halt för henne att komma upp igen. Då var det bra med ett handtag så att jag kunde hjälpa henne upp.

[Boedam]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack för alla bra tipsen! Nu känner jag mig klokare :)

[Driva]
0

Jag tog med vår hund som är fyra år för första gången ut och segla nu i helgen. Det gick jättebra! Hon satt i sittbrunnen hela första dagen med oss, men andra dagen vågade hon ut och spatsera runt båten och gick ned och la sig i båten när hon kände för det. Dock tyckte hon det var lite jobbigt när vi slog med väldigt korta slag i perioder :)

PetraKarin
0

Jag har växt upp på segelbåt så det känns självklart att hunden ska med när vi seglar med pappa i sommar. Hon kom till oss i höstas så jag har inte kunnat valpträna henne något inför det men det gör nog ingenting.

Hon har fått en flytväst och den har vi tränat och badat lite med så att hon ska vara van vid den. Hon fick även vara med vid båten när vi fixade lister för ett par veckor sedan men mer "träning" än så blir det nog inte.

Under färden tänker jag mig att hon får ligga i sittbrunnen och flytvästen ska vara på så länge hon är ombord eller vi är i närheten av djupt vatten, om vi inte är nere i båten. 
Jag funderar på att köpa en bia eller annan praktisk bädd som är lätt att flytta runt och inte så smuts- eller fuktkänslig. Så att hon har en egen plats.

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

River var ca 1 år gammal första gången han fick åka båt. Först inhandlade jag en flytväst, som säkerhet för både mig och hunden. När det begav sig till att åka båt så lade vi ner båten, dock blev kanten ganska hög så vi var tvungna att assistera honom ner i båten. Detta valde jag att göra genom att jag hoppade i först och min mamma hjälpte honom ner och jag tog emot.

Att sitta i båten tyckte han var spännande, som säkerhet hade jag med mig köttbullar som jag använde som godis för att förstärka att det är roligt med båt. Den lilla oro jag hade över att han skulle tycka det var obehagligt när båten startade och började åka försvann snabbt. Dock insåg jag snabbt att valet av att ha flytväst på är en mycket bra ide, då han gärna ville stå i fören och titta ut över vattnet (dock med risk att åka över kanten iom vågor etc). Så jag fick sitta och hålla lite i handtaget men allt gick jättebra. När båten står hemma på trailer så springar han gärna runt den, och när vi förbereder att åka iväg med båten blir han jätteglad och vill gärna vara med i båten (fast den är på land, på trailern)!

Det är aldrig för tidigt att träna på att åka båt (eller annat heller eg). Gör det bara försiktigt så att hunden inte blir skrämd!