Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 703 ggr
zeretki
0

hundträning på TV

Dog Whisperer, Vet ni vem det är? Jag har sett ett eller två program och är lite fascinerad av hans metoder, även om jag itne förstår exakt VAD han gör för jag tycker inte programmet är särskilt bra på att förklara för såna korkade som jag. Kyss

Har ni sett det? Vad tycker ni? Vad tycker ni om Barbro Börjesson? Eva BOdfält? Andra hundtränare som varit på TV?

Kittentotts
0

Jag älskar Dog Whisperer, sitter nu o tittar på detta programmet. Han är otrolig på överföra sina tankar de hundarna, tor inte alla kan detta tyvärr! Men han visar mkt hur man ska tänka gällande hundarna, men,,, han är mkt bra o söt

zeretki
0

Jo, jag förstår hur han tänker och han är bra på att förklara själva basen i det, men inte i detaljer. Vad exakt det är han gör.

Vissa saker är ju självklara, eller jag tycker det åtminstone, som att man ska vara säker och lugn, att en pipig röst signalerar hög eller snabb energy osv.

Vintisen
0

Jag har sett en del program, jag har också läst hans bok "Cesar´s Way" Jag använder metoden. Hade en flcok där min Sheltie såg sig själv som flockledare. Jag var bara en medlelm i flocken. På en vecka "rehabiligerade" jag flocken och ändrade mitt eget beteénde. Nu är det jag som är flockledare. Jag har också skrivit en bok om hur jag hade det, vad jag gjorde och hur det ser ut idag hos mig.

Här är en länk, där man kan se klipp från programmen.

http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/index.html

Finns mycket att se där och kanske lära sig mer, genom att titta på dem flera gånger. Att även läsa hans bok ger mycket.

Min bok ligger hos ett förlag jag vet om den kommer ut om cirka två veckor.

zeretki
0

#3 Vintisen, Jag har förstått att du är rätt erfaren med träning av hundar? Jag är nyfiken på att höra vad du använder för metod och hur det funkar. Jag antar att du fått bra resultat. Hade tänkt att skriva en separat tråd till bara "din" metod. ;)

Har du någon favorit tränare som du följer eller har du skapat din metod själv?

Vintisen
0

Jag har följt Cesar´s råd helt enklet. Focuserat på det som var fel i min flock och rättat till det. Det var ganska mycket som var fel. Bl. a var jag "för snäll" och "velig" därför tog en av hundarna över ledarskapet. När jag läste boken som Cesar skrivit, så förstod jag varför min lilla Sheltie var så stirrig och gick på helspänn först av individer i flocken, varför han skällde och fick igång resten av hundarna när vi hade hundmöten. Och jag tyckte att det var tråkigt att inte alla kunde gå ut samtidigt. Allt det ändrade jag på.

Ja, det kanske vore en idé med en sådan tråd. (Jag har tvekat, fast jag har tänkt på det själv. För responsen verkar litet svag.) Det är inte bara här jag märker det, jag märker det i min omgivning IRL också. Alla undrar vad jag gjort, vilken tränare jag varit hos. Men jag har enligt Cesar´s råd, lärt mig själv. Det är inte svårt, alls.

zeretki
0

Jo, jag vill väldigt gärna veta och diskutera. Jag har själv följt Anders Hallgren en del men jag anser att all information och kunskap är viktig. Varje erfarenhet som någon annan har kan man lära sig av. :)

Malin-A
0

jag är intresseread av denna metoden också, fast jag bara använder endel av den, blandar lite.. =)

lena1
0

Som sagt alla tycker vi olika, och jag vet att detta varit uppe förut, men vill berätta min inställning till "dog wihsperer", jag tittade inte på honom längre när jag upptäckte att han anväder elhalsband, och mysko halsband för att få pli på hundarna, för mig blev han en arrogant människa bara, som inte är värd att kalla sig det namnet ens…och jag vet flera som ville få stopp på hans program på tv, nu sänder dom samma i norge, och dom är lika förbannade dom på honom ;-), men det säger inte att alla tycker som jag, detta är min åsikt ;-).

Annars har jag haft Anders Hallgrens metoder så länge jag kan minnas, Marie Hansson är bra också hon har bland annat skrivit agility action tillsammans med Anders, och flera böcker också ;-)…

Vintisen
0

lena l: Har inte sett så många program, men däremot läst boken. Han använde de halsband som ägarna själva hade valt. Det var ingenting han hade med sig i bagaget, när han kom till de olika hundägarna.

Jag kan garantera att man kan rehabilitera hundar utan stackel-el-halsband, jag har inte använt sådana. Inte ens grimma, sele eller liknande, bara vanliga halsband.

Nåväl alla väljer sin egen metod. Här har det fungerat ypperligt och jag är jättenöjd.

SaraC
0

Ceasar använder ofta sitt egen designade halsband, de säger han i flera av programmen och det har varit mycket snack om det halsbandet också..

Jag tycker att han är jättebra på många punkter, men när det kom fram att han använde alla dessa obehaliga redskap stängde jag också av TVn. Men man kan fortfarande plocka vissa metoder från folk, även om man inte gillar allt de gör. Tycker jag.

Själv går jag oftast efter gamla Anders råd! ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vintisen
0

Jag kan förstå att det är svårt att tro att det fungerar om man inte ser det i verkligheten. Naturligtvis.

Och jag har själv trott på A. Hallgren. Men den boken jag hade av honom åkte på soptippen För flera månader sedan.

Drar mig tilbaka ett tag, för jag känner att jag inte har något här att göra för tillfället.

Ha ett gott liv, allihopa.

SaraC
0

Fungerar säkerligen, säger jag inget om. Men alla har olika sätt och det är väl upp till var och en att bestämma hur man vill träna sin hund. För dig fungerar denna metod och du gillar den. För mig fungerar en annan, som jag föredrar att använda mig av.

zeretki
0

Även om Caesar använder konstiga halsband så kanske hans andra metoder funkar iallafall? Jag vet iallafall att jag INTE vet förräns jag provat. Som min gamla kemi-lärare sa, att vetenskap är byggt på att man har testat vad som funkar och vad som inte funkar. Detsamma gäller allt egentligen. Om jag använder en metod och den inte funkar så måste jag klura ut VAD som är fel och VAD som inte fungerar.

Jag tror det funkar rätt bra för mig i alla lägen, att se livet som ett stort kemi prov. Man måste testa en massa saker, inte ta det personligt om det inte fungerar. Funkar bra med pojkvänner t.ex., jag har lärt mig att det inte är mitt fel eller hans fel om det inte funkar, det är bara komponenterna som inte hör ihop. *skratt*

Och för mig funkar det jättebra att testa en massa olika saker från olika metoder. Funkar det så funkar det. Funkar det inte så bör jag ändra.

Men Vintisen, kom ihåg att din metod är lika mycket värd som andras, oavsett vad folk tycker om den. :)  Och åtminstone jag är intresserad!  :)

lena1
0

Men vintisenFörvånad, freja frågade längst upp vad vi tycker, och då vill hon väl ha allas åsikter kan jag tro, varken jag eller Eros sade att vi tyckte allt var dåligt med honom, men vi gav våran åsikt, och den är väl lika viktig som din hoppas jagFörvånad,sedan är det ju som freja säger man plockar ju det man själv tycker är bra för sin hund, jag kastar då inget i sopen som jag tycker verkar bra för mig och min hund man blir aldrig fullärd,och i mitt fall har jag fortsatt gått efter hallgren men det vill ju inte säga att jag inte lyssnar till annat också…

Jag ville bara att du skulle veta att det inte var något påhopp på något sätt, passar ditt för dig så tycker jag att det är bra ;-)

MVH

Lena

Real
0

ja, jag går efter L.siegers iaf. de tycker jag funkar rätt så bra.. sen lyssnar jag till fåglarna som viskar runt mig?:O de vill säga, andra människor. Och så kör vi kurs snart med någon hundpsykolog.

Vem är anders hallgren?:P

lena1
0

Real, Anders Hallgren anses vara världens första hund psykolog, och den som har grundlagt och utvecklat hundpsykologin, han har även utbildat andra hund psykologer både i Sverige och utomlands…;-).

Lotta
0

På den här punkten håller jag med Lena…jag gillade honom tills jag fick reda på detta, ligger inte på plus hos mig kan jag säga. Före det tittade jag varenda avsnitt. =)

Real
0

Hihi.. okej.. Jaha, där ser man vad man missar:P Har ingen anning om vem han är.. tror inte jag är intresserad heller faktist;P Som sagt så går jag efter Lisette siegers.. hon vet en hel del med;) Sen är de bara att ta åt sig av de man tycker är bra från andra också.. Tycker cesar har mycket bra metoder och jag gillar vintisens metoder jätte mycket med.. har tagit åt mig endel av dom också och de har funkat bra:) Så tack så mycket vintisen I LIKE YOU!:)

Jag har inte sett cesar använda några konstiga koppel, men de kanske beror på att jag inte har tv4 plus:P så har inte sett honom så ofta. Men jag tyckte verkligen om honom när han var med i oprah show. Han har ju blivit känd för en orsak och fått pli på alla hundar för en orsak.. tror verkligen inte han tar till återgärder som gör hunden illa.. isf skulle nog ingen gå efter hans metoder.

Hoppelihej vänner!

SaraC
0

Jo precis. Även om jag inte vill använda mig av vissa metoder så betyder inte det att de inte fungerar och tvärtom. Och som jag skrev om just CM så har han många bra metoder. Men allt som har med stakel osv tar jag avstånd ifrån. Och igen, det betyder inte att man inte kan plocka från det man tycker är bra för de!!

Tror inte det finns en universal "metod" som fungerar på alla hundar, för alla personer och i alla situationer. Alla får vi ta det vi tycker verkat vettigast och göra det bästa vi kan av det.

Zebben
0

Vintisen: Känns inte som att Du står för Dina metoder om Du inte ens kan vara med och diskutera om dem där alla är öppna och faktiskt godtar att alla har egna åsikter. Rätt mig gärna om jag har fel, det är en känsla jag får bara när jag läser Dina inlägg. Glad Är Du nöjd med Dina metoder och de fungerar i Din flock där även hundarna är nöjda, så är det väl bara att köra på.

Zebben
0

Jag gillar inte Ceasars metoder. Han jobbar inte för att hjälpa hundindividen. Han hjälper hundägare som i många fall inte ens ska ha hund till en drägligare tillvaro.

En jakthund, som endast has till sällskap och som aldrig får jobba, springer med näsan i backen korrigeras varje gång han sänker näsan när han går på promenad eller vistas på tomten. Är det bra?

Att tvinga en hund som är livrädd för Motorcyklar sitta still alldeles intill en MC när denna ska starta, trots att hunden visar ALLA symptomer på att den är livrädd. Enda anledningen till att hunden inte hoppar iväg är för att den vet att den har stackel på sig. Är hunden botad då från sin rädsla?

Att tvinga ihop 2 hundar som uppenbarligen inte gillar varann att bo ihop, bara för att ägaren är egoistisk och vill ha dem båda. Att den ena hunden inte kan koppla av så fort ägaren är utom synhåll eller åker till arbetet. Är det bra?

Nä, jag är ledsen. Jag gillar honom inte. Men han har i vissa fall bra metoder och att han försöker få hundägarna förstå att hundarna åtminstonde behöver 30 min promenad om dagen är ju bra. Man kan lära sig en del av honom, men det gäller att sortera ut sakerna rejält! Vissa saker är jättebra, likväl som vissa saker han visar/säger är förkastliga.

zeretki
0

#20 Fast om man inte vill diskutera med dem som har motsatt åsikt, så måste man väl inte? :) Jag tycker inte man ska tvinga någon att försvara sina åsikter.

Jag var själv förvånad över hur starkt vissa uttrycker sig emot Caesar. Naturligtvis har alla rätt till sina åsikter men man kanske ska försöka uttrycka dem på ett diplomatiskt sätt, det är så lätt att saker missuppfattas. :)

Zebben
0

#22 Nej, absolut inte kan man tvinga något till att behöva fortsätta en diskussion. Men hon skriver att hon inte har något här att göra. Varför skulle hon inte ha det? Det finns ju massor av folk som läser och lär oavsett om de är för eller emot olika metoder. Man läser, rannsakar, känner efter i magen och så kör man på med den metod som passar ens ekipage bäst.

Man får plocka det bästa av varje hundinstruktör/tränare. Jag tar till mig mycket av A. hallgren, D. Sellin, E. Bodfält, T. Rugass bara för att nämna några. Men jag lyssnar och sållar även hos tex Ceasar och Börjesson. Även om jag såller hårt hos dessa. Alla har ju många år bakom sig där de fått massor av hunderfarenhet. Alla har något att dela med sig av.

zeretki
0

#23 Exakt vad hon känner får du fråga henne. Jag tolkar det som att hon inte vill 'försvara" sig. :)