Lika barn leka bäst?
Många säger att stora hundar inte kan/bör leka med småhundar pga storleksskillnaden, vad anser ni?
Jag märker på Smilla att små hundar är mycket roligare än stora. Hennes bästa kompis är en enorm Goldenhane på 40 kg, men bortsett från honom är det små hundar som gäller. Hon blir som en valp och hoppar och studsar men är ändå så försiktig.
Hur är era hundar? Leker dem helst med hundar i sin storleksklass eller föredrar dem större/mindre?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Moa föredrar hundar i sin egen storlek, men det beror ändå på hur hunden är. 
Är det en lugn stor hund gör det inget.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Mina hundar bryr sig inte alls om vilken storlek deras lekkompisar har, men tyvärr kan de inte leka så bra med sina två största kompisar då de använder siina kroppar väldigt mycket när de leker. De springer rakt över våra små hundar och då finns det risk för skador. De får umgås inomhus istället för att springa och busa ute:)
Jag ser inga hinder för hundar oavsett storlek att leka med varandra om de vill det. Dock tror jag hundar av liknande bakgrund leker bättre med varandra än med hundar av en ras helt olika dem.
Reterivers ex gillar att brottas medan vinthundar och setters leker jaga lekar, vall hundar springer och valalr varandra osv. Sen har hundar av olika utseenden alltid svårare att läsa varandras kroppsspråk ex mops och Nuffe. Dels för storleksskillnaden, dels för färgskillnaderna och övriga olikheter i utseendet som påverkar hundarnas kommunikationsförmåga.
"Många säger att stora hundar inte kan/bör leka med småhundar pga storleksskillnaden, vad anser ni?"
Jag anser att stora hundar kan leka med små, men bör dom verkligen leka med de små hundarna?
När min hund var valp fick han bara leka med hundar i sin egen storlek just pga. skaderisken. Och sedan bör man kanske tänka lite på storlekskillnaden om den är allt för stor. Små hundar kan skadas av de större.
min vovve älskar mindre hundar, är lite rädd för större tror jag.
Men det är till mindre hundar hon bjuder in till lek. Förrutt i början då jag hämtade henne fick hon leka med mindre. Men hon är sååå otrolig klumpig och brukar få de mindre att volta så nu låter jag inte henne leka med okända mindre hundar.
Hon får leka med mindre hundar ifall jag känner dom och vet att de kan säga ifrån ifall det behövs^^
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Många säger att shelties leker bäst med shelties, o ja jag tror det stämmer. När jag var på en sheltie träff så har jag aldrig sett henne så glad som då. Men annars hundar i hennes egen storlek. Dock är en aussie hennes idol haha :)
Min leker med en Chihuahua-blandig på 2-3 kg och det går hur bra som helst! Man märker vem av dem som har övertaget och det är helt klart blandisen. Den älskar att bli jagad och klenod gillar att jaga henne så de matchar varandra ganska så bra :)
Annars leker hon helst med större hundar som tål lite mer brutalitet och fysisk kontakt, taklingar från höger och vänster och tjuvnyp i öronen ;P hon har en konstig lekstil med vissa hundar ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min valp leker från allt till alla nu ä hon "gift"med en kompis sheltie hane River haha dom leker JÄMT!hon har även lekt med dom i hennes storlek men dom var inte lika roliga.Hon leker mer än gärna med våran Amstaff där dom kör dragkamp,tafatt(oftast så vinner Märta(amstaffen)hehe)osv osv…
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#8 har du fått din valp nu? :)
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#9 nej men det är ju 16 veckor sen men det är inte en sheltie utan en mops som jag ska träna och så för att visa att jag ä "redo"för en mer krävande ras
men det kommer dröva ett tag så att min nuvarande valp blir stor:)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Min hund tycker inte om att leka med andra hundar så mycket, visst går det an men storleken spelar ingen roll utan roligaste lekkamraterna är illrar och katter
knasfia hur hon brukar ligga och peta på katterna med tassen tills de petar tillbaka och leker kattiga lekar eller tittut lekar
#11 haha så sött ^^ hon tror kanske att hon också är en katt? :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#12 - Hehe det är inte omöjligt, jag har ju katter som tror att de är hundar (utöver gå på lådan och peta på saker) samt en hund som gärna sitter på fönster brädan och tittar ut så det förvånar mig inte.
Jag får bara tag på konstiga djur som inte förstår sin ras eller art liksom min barndomshund en slädhund som avskyr snö men älskar värme :P
daddy väger 36 kg, dem hundarna han leker bäst med är ofta små hundar på några kg eller väldigt stora hundar, tex rottis, amstaff, dobermann m.m :P
Dock brukar han bara vara "in action" i 3-4 min, sen går han iväg och luktar på blommorna…
allt en tuff hund jag har!
Både ja och nej. Jag vet flera hundar som leker "springer rakt på" o detta gör att den andre hundan kan skadas vart med om det själv. Stor som liten spelar ingen roll det är just själva farten i krocken som är mindre bra. Vi har en stor hund våran leker väldigt bra med pga hon oxå tycker jagaleken är jätte rolig och hon är jämngammal o har den energin att orka hänga på 
#3 men en mops har bra kroppspråk våra iaf och vi har 4st…Våran valp leker med allt så det är ju inga problem.Hon har fått en tjurig 8årig hane att leka med henne..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

Visst kan stora hundar leka med små…men jag anser att man ska vara väldigt noga med hur de leker. Långt i från alla stora hundar bör leka med små hundar just pga skaderisken.
Min schäfer tik föredra att leka med mindre hundar, då hon känner sig tryggare med mindre hundar. Men samtidigt så har hon inte möjligheten att anpassa sin lek efter storlek på hund. Hon leker ganska hårt och det oavsett storlek på hunden hon leker med. Alltså får hon inte leka med små hundar. Med undantag för en högställd Jack russel som dels är snabbare än henne och så är han relativt tuff. Han är ju terrier och han klarar hennes lek väldigt bra.
Hon har också svårt att leka med hundar som låter mycket eller är väldigt fysiska i sin lek, även om hon själv gärna både låter och är fysisk. Detta för att hon efter en ganska tråkig uppväxt är dålig på hundspråk.
Däremot var min förra schäfertik helt underbar på att läsa sin lekkompis oavsett storlek. Hon lekte med allt från en fransk bulldog valp på 8 v. till stora grandisar. Med frallvalpen låg hon med rumpan i vädret och armbågarna i gräset. Sen körde hon tassarna och "brottades" med valpen som var smått galen och hoppade och for som en tok. Båda hade väldigt kul.
Men nej..jag tycker inte att man ska blanda för mycket. Jag skulle aldrig om jag haft en liten hund låtit min hund leka med främmande stora hundar tex. Det går så oerhört lätt att få en skada på de små. Samtidigt skulle jag heller aldrig låta min hund leka med en hund som "bara springer rätt in". Min förra schäfer lekte med en sådan och hon förstörde sin rygg då ridgeback hanen dundrade rakt in i henne från sidan.
Teffex är inte så mycket för att leka med hundar så när han väl hittar någon han vill busa med så spelar storleken på hunden ingen roll. Han är rätt tålig och när han var yngre så försökte han brottas med mina föräldrars goldenhane på 40kg (han själv väger inte mer än 7.5kg) och kom då i full fart och flög in i bogen på föräldrarnas hund i ett försök att tackla honom.
Jag var mer försiktig med dp:n. Han fick bara busa med större hundar om dom var försiktiga då han inte alls var lika tålig som Teffex är. Han var dock duktig på att antingen gå iväg och gömma sig under något eller ställa sig mellan frambenen på hundarna där han var mer skyddad om dom blev för flamsiga.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Skrev lite otydligt såg jag nu.! Menade inte att kopsar har sämre kroppsspråk än någon annan hund utan att alla hundar har svårare att läsa en hund väldigt olik sej själv kroppspråk. Valde då som exepel om en mops och en New Foundland träffas så är det väldigt olika i storlek, färg och överlag i utseendet vilket försvårar för hunden.
Som sagt uttryckte mej väldigt dåligt.. hoppas det blev bättre nu=)
17 håller med dig helt. tack för att du satte rätt ord 
För Simba spelar det ingen roll alls, han gillar ALLA.
Däremot föredrar jag stora hundar (helst av samma ras) med tanke på hur hårdhänt och energisk han kan vara. Det behlvs en som kan säga åt honom ich visa ar gränsen går.
Sigge min jack russell kan leka med alla hundar oavsett storlek, men han leker mest med stora hundar då han själv kan vara lite väl intensiv och bufflig i sitt leksätt
Algot, havanaisen gillar mest att leka med mindre hundar då han blivit påsprungen av en stor hund ett flertal gånger. Men vissa stora hundar går bra. Tikar främst.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se