Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 811 ggr
Michaela-N
0

Jag ska klaga lite

Men det är fruktansvärt jobbigt att ha hund ibland!

Jag höll på att dö under midsommarafton,  vi hade 13 personer hos oss, sju barn och sex vuxna. Lilleman var ju med då såklart. Det började bra, men sen kom jäkelskapet…

När vi satt och åt så satt Hugo under bordet. Jag puttade bort honom och sa åt honom att sätta sig inomhus. Samtidigt var jag tvungen att berätta för barnen att man absolut inte ska mata honom vid bordet och putta undan honom om han kommer. Sen tänker jag inte mer på det, förrens jag ser hur en av barnen sitter och matar honom med potatis. Jag säger åt denne klart och tydligt att jag inte vill att han äter vid bordet.

Sen så visade det sig att en annan pojke var hundrädd. Så jag band fast Hugo inomhus och stängde dörren. (Kan ju tillägga att vi satt i trädgården och åt)

Då ska han skälla, inte lite heller. För han blev av med sin potatis.

Jag blir tvungen att avsluta min lunch och sätter mig vid honom istället.

Jag tar en promenad och övar tricks i trädgården när barnen kollar på film inomhus och de vuxna minglar lite. Så traskar alla ut och ska glo på och samtidigt vill träna själv. "Nej" säger jag. Jag tränar just nu, ni får träna sedan. "Men snälla….." "Nej." Så går alla in igen. Även jag kommer in efter en stund.

Men helvetet var inte slut än. Jag går ut i trädgården efter att ha letat var Hugo var. Så sitter han där i trädgården och en liten kille kör tricks med honom. Men inte som man ska göra. Utan lite mer "Jag rabblar upp alla tricks du kan sen så gör du något ok?"

"Sitt, sitt, sitt, ligg, snurra, high five, high five". En trött hugo gör lite high five. "Snurra, snurra, snurra". Han snurrar lite långsamt. 
"Varför är han så långsam för?" frågar pojken. Jag bara "oh well, varför ska han tjäna dig när han inte får något godis?" Lille pojken surar.

Sen ska det lekas med honom. Pojkarna kastar bollar i luften, utan att låta dem nudda marken, för att reta hunden. Eftersom han springer efter dem men lyckas aldrig få bollen. Jag säger åt dem att det inte är en kul lek, de får gärna leka något annat. Jag drar fram knuten. De kör lite dragkamp, men sedan så insåg de att han håller kvar i leksaken även fast man drar upp knuten lite ovanför markyta. Det var tydligen väldigt roligt. Jag säger åt dem att de ska sluta leka och låta honom vara.

Hugo går trött därifrån. Jag sätter mig vid bordet. Några minuter senare hör jag "Hugo, Hugo,Hugo, vakna!!" Jag blev helt rasande.

Sa till dem på skarpen att nu ger dom fan i hunden, han ska vila resten av dagen och ska inte leka, inte träna trick och inte väckas. Gissa om dom blev häpna. De slutade i alla fall.

Min styvbror har även fått honom att börja tigga vid matbordet…

Jag blir så arg när reglerna för min hund inte hålls av andra personer.

Långt inlägg.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan med bli sur när mamma eller lillebror inte följer de regler jag har angående Bino. En liten sak kan ju förstöra mycket egentligen och något som man tränat på går åt skogen bara för det. Så sånt blir jag med sur på.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mitralis
0

Jag förstår att det var en jobbig midsommar för dej. Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför du väljer att träna ticks med hunden när du har gäster? Du kan ju utgå från att folk gärna vill se sådant. Du sa även att de skulle få prova sedan och då kan man även utgå från att barnen vill prova att själva få hunden att göra tricks. Om du inte vill ha publik och att andra ska lägga sig i när du gör tricks så tror jag att det är bäst att du gör dessa när du och hunden är själva.

Michaela-N
0

#2 "jag" hade väl inte gäster. Men jag orkade inte sitta och titta på Indiana Jones, och ville heller inte dricka sprit..Hehe.

Det är helt ok att de kommer och tittar. Men då får de vara lugna och tysta och inte störa.

SaraC
0

Du måste prata med föräldrarna till barnen. Jag förstår dig, men även barnen som säkert tycker det är jättekul med en hund och inte förstår att man inte får leka med den. För som det låter av det du skriver så har du bara snäst av barnen när du blivit irriterad, istället för att prata med dem från första början och förklarat vad de får göra, inte får göra och varför. Antingen gör man det till barnen eller också ber man föräldrarna göra det. Och har man pratat med barnen och de ändå inte lyssnar så gå till föräldrarna och be dem se efter sina barn och prata med dem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet hur det är…här hemma har vi tränat en hel del på att hon ska lyssna på sitt namn. Men mina två barn tjatar sönder namnet. Så att ha henne lös ute på promenader är ännu inte att tänka på. Mina barn är inte så stora än att dom förstår alla regler kring hund. Men Shanti är så tålmodig och snäll mot alla små individer. Mina barn har dock lärt sig att när Shanti är i sin bädd och sover så låter man henne va.

Jaja, så till när vi är iväg. Då ska det kelas, störas och så mycket som möjligt med våran hund. Jag har sagt åt att låta hunden vara men folk lyssnar inte. Sist kom det fram en kille på 10 år som försökte ta Shanti ur famnen på mig (jag sa till) och Shanti morrade till som en varning.

Det är inte kul att ha lagt så mycket arbete på en hund så kommer folk och förstör. Mina barn är oki, dom lär sig och dom är en del av flocken. Men resterande människor borde lära sig att lyssna.

Michaela-N
0

#4 Jaja, det skulle jag gjort, men det är över nu. Nästa gång vet jag vad som gäller. I min riktiga familj så förstår alla hur man gör med hundar och sånt, här är det inget problem. Men ja =)

Mitralis
0

#2 Ah, "vi hade 13 personer hos oss" tolkade jag som att även du hade gäster. Har tyvärr ingen aning på ålder hos dig så det hade lika gärna kunnat varit du som hade gäster, men nu så vet jag att det antagligen var dina föräldrar som hade gäster Glad Hoppas att hunden inte tagit skada av detta och i fortsättningen så kanske det kan vara bra att låta bli att göra tricks när jobbiga vuxna och barn vill vara med.

madilicious
0

Blir också extremt irriterad när andra personer ska in och rota i mina regler för mina hundar. Min lillebror och hans flickvän är ofta hos oss och de är faktist några av få som lyssnar på vad jag och min sambo vill med våra hundar. De får jättegärna leka med dem och köra lite tricks för jag litar på dem. Men sen när nay personer springer runt påm tomten(bor bredvid en camping) så skäller de på hundarna för att hundarna skäller när de går in på deras revir. Blir rasande. Mina hundar ska markera när där kommer in någon på reviret. Sen om andra som har hund inte vill att deras hundar ska göra det är upp till dem. Sen dessa jäkla ungar som föräldrarna inte alls har koll på eller lärt något om hyfs kring djur blir jag också extremt förbannade på. Vet inte hur många gåner de springer fram barn som ska klappa och gosa och ja och allt möjligt. Och 2 stora schäfrar och 1 stor blandras är inte de enklaste att ta upp i famnen samtidigt som man skäller ut föräldrar. I början var jag alltid först vänlig när jag talade om vad men efter så många gånger så blir man nästan tvärförbannad direkt tråkigt men sant.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

SaraC
0

#6 Ja, men det är väl bra att du känner dig mer förberedd inför nästa gång.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Michaela-N
0

#7 Hahahah =D Nu förstår jag….ehehehe hade varit kul om det var jag som höll i den eller vad man ska säga, så bara går jag ut med hunden hehehehe =D kan inte sluta skratta åt den tanken…. Nej så är det absolut inte. Det var min mamma och hennes gubbe som anordnade den. Hahaha =D

(minns du inte tråden på tonåringar?)

Mitralis
0

#10 Ha ha ha! Man vet aldrig med folk. Om du varit en halvfull vuxen så hade det inte alls varit konstigt att du börjat fixa och trixa med hunden när det varit folk hos dig. Folk gör det konstigaste saker. Skrattande (Nu skämms jag lite Skäms men jag är på så många ställen och skriver så jag har lite dålig koll på vilken bild som hör till vilket namn och om jag sett det förut. Men jag har full koll på tråden på tonåringar och allt som står i den i alla fall, men jag har inte en susning vem som skrivit vad Glad

Michaela-N
0

#11 Nej…men det vore helt sjukt om det vore så. Jag sätter på en film åt barnen och säger åt vännerna att mingla lite. *Kommer strax*….. C:

*Ska bara ut med hunden lite….*

HEHEHEHE =)

(Nej då du behöver inte skämmas, jag tänkte lite att du var uppbyggd som jag…borde inte sagt det =) Jag är nämligen bra på att minnas saker och personer som sagt något och vad de sagt, sorry)

Mitralis
0

#12 Jag tycker att det var väldigt bra att du berättade hur det ligger till Glad Jag kommer nu att verkligen försöka komma ihåg bättre med vilka jag pratat vad med så att jag inte hamnar i onåd någonstanns Skrattande