Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 496 ggr
[MinRonja]
0

Tar kopplet

Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon här skulle kunna svara på! När jag är ute med min schäfer brukar hon ta sitt koppel och totalt vägra fortsätta gå - det är oftast när vi gått i typ 15-20min (vi går i "trav" takt). Borde jag ignorera beteendet eller vad ska jag göra? Hon gjorde så nyligen när jag var ute med henne och hon vägrade verkligen gå någonstans - utom hem.

[Tess86]
0

Jag antar att du menar med ta kopplet att hon biter fast i det? Om min hund biter i kopplet säger jag till henne, det får hon inte göra. Om hon däremot vägrade att gå skulle jag gå vidare (utan att titta på henne) och strunta i det, dvs. hon får hänga på. Har man stannat och väntat in sin hund några gånger kan de vänja sig vid att man frågar dem om man ska gå, och då blir svaret då och då nej.

Självklart måste man ju kolla så att det inte finns någon särskild anledning till att en hund inte går. Hunden kan ju t.ex. gjort illa sig eller blivit akut bajsnödig och då kan man ju inte släpa med sig hunden. Men jag skulle kika lite försiktigt på min hund om hon stannar men är det inget särskilt skulle jag vända bort ansiktet och inte bry mig, bara fortsätta gå.

[MinRonja]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej tack då vet jag! :)

[Tess86]
0

Om hon alltid stannar vid ungefär lika lång promenadtid/sträcka kan det ju faktiskt också finnas en medicinsk orsak, att hon får ont av att gå för länge. Om du tvingar henne att gå lite till och tittar på hur hon då rör sig kanske du kan se ifall hon rör sig konstigt. Verkar hon väldigt nere kan det ju också tyda på smärta. I så fall borde du absolut kontakta veterinär innan du går för långa rundor med henne.

[MinRonja]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja okej, jag får titta det nästa runda. Tack för svar Glad