Analsäcksinflammation :(
Vi började med royal canin till vår hund men nästan direkt så började hon tvätta sig extremt i baken och jag tror även det läckte ur analsäckarna, hon liksom tittade bakåt, sniffade och såg förvånad ut :/ Vi försökte tömma analsäckarna men inget kom och dom kändes inte fulla eller så, så jag trodde att hon reagerade mot (ev) majsen i fodret.. Nu idag kollade vi igen (har bytt foder) men nu kom det brun gegga och sen även blod :´( Har tvättat rent henne nu och smörjde in med lite helosan, tänkte ge det till fredag och är hon inte bättre då ska jag boka tid hos vet. Kanske är det så att vi fått ut allt nu och det blir bra? Annars blir det vet som sagt… Stackarn :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag misstänker alltså att det ändå var analsäcksinflammation. Hon verkar dock inte ha ont utan tvättar mest för att hålla sig ren :/
Nästan samma sak hände med mig med RC. Jag bytte foder och problemet slutade! :)
Medarbetare på Hundar.ifokus

:'( Jag hoppas det blir bra snart. Hon verkar som sagt inte ha ont men irriterad är hon…
Skönt att det gick över för er, hoppas på det jag med! Har fasat över ganska långsamt till precept, o från och med i måndags så äter hon bara precept.. Vad bytte du till för foder?
Jag skulle nog gå till veterinären om det kommer blod, helst med tanke på att analsäckarna kan spricka och de blir det ju en ännu större risk för infektioner m.m.
Om det är analsäcksinflammation så måste hunden ha veterinärvård. En inflammation behöver spolas ur med desinfektionsmedel och antibiotika sättas in. Är det bara att hon inte har kunnat tömma analsäckarna så kan det räcka att göra det själv.
Här kan du läsa mer om analsäckarna, att tömma dem och analsäcksinflammation.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Usch, det problemet brukade min blandis få med jämna mellanrum. Var hos veterinären som visade hur man tömde dem. INTE roligt och luktar apa, men inte så svårt. Vet att jag fick rådet att ge hunden ben att gnaga på. Det gjorde tydligen att hunden skulle bli lite hårdare i magen vilket tydligen var bra.

6: ja, det har jag med hört. Det har ju kommit eftersom bajset varit för mjukt..
7 jag har gett mer kycklingvingar när våran vart för mjuk i bajset då blir det 50/50 kött-ben det gör att bajset blir fastare, nu ger jag kycklingklubba för mer kött men så får hon även annat foder.