Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2519 ggr
SaraC
0

Priser på foder

Det är bra men för dyrt, så jag tar hellre detta.

En kommentar man hör ofta. Ska man inte redan innan man skaffar hund vara iställd på vad det kostar att ge hunden det den behöver, därmed även ett bra foder, och inte efter att man skaffat hunden säga att det är för dyrt med det ena eller det andra fodret? Vad tycker ni?

Nu handlar det inte om likvärdiga foder, utan att man till exempel väljer ett foder med ett sämre innehåll eftersom det är billigare, även om tillverkaren så klart påpekar att det är tusen gånger bättre än konukurrenternas.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det tycker jag!

Tycker man ska välja ett foder som ger det hunden behöver och inte bara är "skit". Och kan man inget om sådant så får man se till att lära sig.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Empisen]
0

Självklart ska man ge hunden ett bra foder, men ett bra foder behöver inte vara det dyraste. Bara för att man säger "det är bra, men för dyrt så jag tar hellre detta" behöver det inte betyda att det andra fodret är sämre… Flört

SaraC
0

#2 Nej, jag förstår hur du menar om det är helt likvärdiga foder. Men om det inte är det? Det är vad frågan handlar om Glad

[Empisen]
0

#3 Jasså, missuppfattade frågan då Glad

Men ja, jag tycker man ska ge sin hund det den behöver, självklart.

Karmatarerskanise
0

Det ska inte vara priset man tänker på, utan innehållet. Helt klart!

LinaK
1

Håller med övriga talare Tungan ute

Sen är ju oftast inte dom lite dyrare/bättre foderna dyrare då man inte behöver ge så stor mängd utav det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

#4 Nej, det var inte du som missuppfattade, det var lite otydligt uttryckt såg jag. Så jag lade till lite nu.

Belimas
0

Jag tycker att man ska ge det fodret som hunden fungerar bäst på oavsett om det är ett billigt foder eller ett dyrt men det ska inte vara prislappen som styr valet i slutändan.

rebz
0

Man ska ju inte gå enbart på priset men som alltid så spelar ju priset in och det är någonting som är med i avgörandet av vilket foder man ger. Det finns dom som inte kan ge ett dyrare foder för att de inte får ihop ekonomin annars. Och om nu hunden funkar på ett billigare foder så är väl det superbra. Själv ville jag ge Bino ett bra foder som inte var allt för dyrt då jag är student och inte har råd med vadsom så priset spelade roll för mig. Men att fodret var bra och att det var något som jag skulle kunna ge min hund var ju det som vägde mest.

Och bara för att någonting är dyrt betyder inte det att det är bra, respektive billigt = dåligt. Det är någonting man lärt sig med åren. Oftast så duger lagom helt utmärkt. Ibland så får man nöja sig med någonting billigare just för att ekonomin inte tillåter ett annat val, det är sanningen och även om man vill ge något som är dyrare så går inte det hur gärna man än vill.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
0

Att säga att det blir lika dyrt om man tar ett billigt foder som ett dyrt för de äter så pass mycket mindre köper inte jag…

ex, Klenod får Pedigree som hon är uppvuxen på sedan valptiden och hon fungerar utmärkt på det. Och pedigree anses ju vara ett skitfoder enligt många. Och visst, inehållet är kanske inte det absolut bästa som finns bland hundfoder men fungerar det så gör det, varför hålla på och byta och ha sig då? det har iallafall jag erfarenhet av.

Jag ville byta till något "bättre" så jag provade Royal Canin. Men efter ett tag märkte jag att hon kasade på ändan ganska mycket. det hände oftare och oftare och hon slickade sig väääldigt mycket i baken. Så iväg till veterinären och då hade hon inte kunat tömma sina analsäckar normalt och var nästan påväg till att få inflammation i dem. Så veterinären rekomenderade att jag skulle byta foder och såklart rekomenderade han ett veterinärfoder…

Hills… Tjoho!! Klåda och håravfall i armveck och i ljumskar och pälsen blev glanslös ganska så snabbt. Ivög till veterinären igen. Inte kunde jag tro att ett veterinärföder skulle få henne att må så dåligt. Jodå, så var det och veterinären kliade sig i huvudet för han tyckte det var konstigt. Då rekomenderade han en annan variant av Hills, men jag tänkte inte byta till det.

Så jag provade Eukanuba… Jo de första 2-3 veckorna fungerade det bra, klådan började försvinna från Hillsfodret och hon började få tillbaka håret i ljumskar och armveck. Men efterhand märkte jag att hon drog sig för att bajsa. Bajset var kolsvart och verkligen jättehårt… ett tag så gnydde hon för att det gjorde så ont att bajsa…

Jaha, vad gör man då?! Efter att man provat 3 olika foder som anses vara bra foder? Jo jag gick tillbaka till Pedrigree. Magen är i trimm, pälsen är i trimm och hunden är glad som inte har ont längre.

en säck Orijen kostar 929 kr för 13½ kilo.

En säck pedigree kostar 189 kr för 12 kilo.

68 kr/kilo för orijen
15kr/kilo för pedigree

En säck pedigree varar i ca 3 veckor. 9 dl om dagen, det kan omöjligt bli lika billigt med Orijen ÄVEN om man ger lite mindre av det. Isåfall får jag ge en fullvuxen Grand Danois ca 1,8 dl mat om dagen och det är heeelt för lite för henne. Hon ska bli någerlunda mätt också.

Så nej, jag tror inte på att dyrare är bättre.

Medarbetare på Hundar.ifokus

lambero
0

Alltså, jag känner mig lite kluven faktiskt.

Rent spontant säger jag att man ska ge hunden det bästa fodret oavsett pris. Men då kastar jag sten i glashus på en gång.

Jag ger min hund Klass i dagsläget. Har även möjlighet att ge VoH som enligt mig är ett mycket bättre foder. Men jag tycker det är omotiverat dyrt. Fodax som jag helst skulle ge är betydligt billigare än både Klass och VoH och inte sämre än något av dem.

Även jag är student och hade jag mer pengar så hade jag nog valt VoH istället, men min hund fungerar alldeles utmärkt på Klass så just nu får han överleva på det "sämre" fodret..

Sen tycker jag det är helt oförsvarbart att utfodra hundar med dåliga foder bara för att man inte har råd med ett bra foder. Men det är ju också en smaksak. Många utfodrar ju med till exempel Royal canin och det skulle jag aldrig komma på tanken att utfodra min hund med.

Så ja.. Det beror ju på hur man väljer att se på det hela.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Forest]
0

Jag har alltid valt bra foder iaf för mig verkar det vara bra foder först vart det foderbyte till RC (men läste mer om fodret o insåg oxå detta var långt i från det bästa iaf)  på Chanel men efter vägra äta det så bytte vi till Orijen o denna åt hon väl si o så, prova allt man kan olja,blötlägga lite osv valet vart då färskfoder-Nordic bas o vips så åt hon så det stog härliga till :) Lilltjejen har ätit orijen hos uppfödaren o färskfoder allså samam foder som chanel. Men gissus här är en tjej som verkligen ratar maten så nu står vi o funderar på barfa men ha orijen med som resemat…. får se hur det går läser som en tok om barf och även ger mer rå mat till henne. Dyrt ja det kostar att ha hund men om man vill ha en frisk hund bör ge det bättre foder. Hittar man ett bra foder som kostar mindre kör på det om nu huden gillar det o mår bra av det. Men jag anser väl att folk ger väligt dåligt med märgben ofta köper de köpta ben undra varför eftersom märgben är nyttigt o gott :)

zoolatri
0

Mina vänner anser att jag är för petig…men när jag väljer foder till mina djur vill jag inte att de ska få det bästa om det är på andra djurs bekostnad… Jag vill gärna att det ska vara så korta transportsträckor som möjligt för miljön, jag vill att det ska vara djur i fodret som haft ett ok liv(därför väljer jag bort kyckling i fodret) och som blivit avlivat under bedövning(vilket bara är lagstadgat i Sverige inom EU)…osv. Så för mig handlar det inte bara om priset, jag vill ha det bästa fodret, men det ska även uppfylla så många av mina krav som möjligt!:)

wintermynta
0

Jag kör färskfoder och har inte ens tänkt på priser. Det enda som jag märkt kan kosta en reseförpackning med färskmat men jag är glad att det finns då han vägrar allt vad torrfoder heter.

Ellenfyrkant
0

Viktigt att ge hunden ett foder som är anpassad för arten. De flesta billiga fodren som finns att köpa påmatvarubutiker innehåller ofta höga mängder spannmål vilket inte är särskillt bra anpassat efter hundens behov. Men så länge man håller koll på innehåller jämnsides med hundens behov spelar ju inte priset i sig så stor roll.

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

Jag har själv aldrig gått eftr vad hundens mat kostar, det viktigaste är att hunden mår bra av det den får. men jag kan absolut inte förstå de som ger ett foder antingen för att det "ska vara bra då det är så dyrt" eller väljer ett billigt foder bara för att det är billigare och har hunden till att äta det även om den blir lös i magen av just det fodret.

jag ger Velvet Orijen som är ett av de dyrare fodren pga att hon mår bra av det, testade att ge samma foder till Mischa då han bodde här men hans mage tålde inte alls det fodret, han tålde inte heller att äta färskfoder och inte doggy som han fått hos min syster, men axess som är ett billigt foder det var han bra i magen och jätte fin i pälsen av och åt med god aptit.

Så jag anser att man ska ge varje individ det de mår bäst av oavsett priset på fodret och oavsett om det är ett foder som annars anses vara ett skitfoder eller ett toppenfoder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Intressant diskussion tycker jag!

#10 Att ett foder är bra bara för att det är dyrt är ju rena struntet. Men man bör kolla på vad fodren innehåller. Pedigree har inte ett så bra innehåll, men det har inte heller flera av RC:s sorter. Sedan är ju GD:s ofta känsliga i magen, de reagerar lätt på foderbyten och andra omställningar.

#13 Vad ger du dina hundar? Blev nyfiken eftersom du säger att du är så kräsen.

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår satt jag och letade efter foder som kostar under 500kr per månad att ge till en hund på ca 55kg och har någon form av kött som huvudingrediens.

Detta är den lista jag fick fram till slut (se bifogad fil), tänkte att det kanske kan vara av intresse i denna diskussion.

OBS! Jag letade bara foder på foderbilen.se finns säkert andra foder som de inte är återförsäljare av som hade kunnat passa in i listan.

_**/Mvh Anne

zoolatri
0

#17 Just nu är det standart, tycker det känns ok. Jag gillar Magnussons bättre men det gjorde tyvärr inte hundarna;)

Ellenfyrkant
0

#18 Vart fick du fram de uppgifterna? :)

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

#20 Jag tog fram alla de uppgifterna själv genom att räkna ut kilopriset, kolla i rekomenderad fodergiva av just det fodret till hund i den viktklassen och räknade på så sätt ut vad det skulle kosta per månad om man ger enligt den rekomendation som står.

Jag tycker det är rätt kul att göra sånt och har ett stort intresse för bland annat hundmat, så är det något du vill få reda på så är det bara säga till så försöker jag ta reda på det Flört

_**/Mvh Anne

Mischa
0

visst är folk dumsnåla ibland när dom väljer hundfoder, samtidigt tycker jag det är bra när dom vågar stå på sig mot säljaren som gärna vill pracka på dom dyrare sorter utan att innehållet är ett dugg bättre.

≧◔◡◔≦

SaraC
0

#18 Kul! Vilket jobb du gjorde!

Hade dock varit ännu mer intressant att göra någon sådan jämförelse där man även har med procenten kött. Kanske kan vara en idé inför en artikel.

[Forest]
0

18 Kalas bra jobbat där Anne :) 

22Tyst Jag har vart den säljaren kan pracka på ett o annat hahah. Men nu när man vet lite mer om foder så väljer jag hellre bra foder än skräpfoder jag tror på man blir vad man äter Flört

Mischa
0

#24 Samma här, dock försöker jag snarare få dom själva att avgöra vad dom vill ha genom att presentera vad jag tycker är för och nackdelar och låta dom avgöra.

Vad jag finner är tråkigt är att butikerna verkligen går efter vilka märken som "är i ropet" och inte vilka som faktiskt är bra.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

25 Oja vad jag inte kan förstå dok är att många inte köper hem Orijen eftersom detta foder är på tapeten och kommer någ hamna på tapeten ett bra tag oxå. Ska vi köpa orijen ja då får vi åka en bit pga närmaste städerna inte har detta hemma, (gör inte mig något iaf pga ger inte torrfoder)

Ellenfyrkant
0

#21 Oj vad duktig du är! Jag är imponerad över ditt engagemang. :) Jag tycker det är intressant att försöka jämföra priser och innehåll över huvud taget. Ska nog kika lite själv också! :D Fast egentligen är jag nöjd med fodret jag har.. Men lite kul är det. ;)

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

Överlag, vilket tycker ni är bästa fodret? Det får kosta hur mycket som helst.

AnneN
0

#23 Ja det hade kunnat vara en bra idé till artikel, men det kräver lite mer efterforskningar då inte alla fodertillverkarna skriver ut %-en i innehållsförteckningen.

Men absolut något jag ska ta och kika på då jag får energi att ta tagi i det Skrattande

_**/Mvh Anne

Ellenfyrkant
0

#28 Jag tycker inte det är någon idée att fråga nästan, för eftersom flera märken existerar finns konsumenter bland dessa märken = alla lär ha olika åsikt om vad som äre bäst. Vad som är bäst beror också på vad man är ute efter.

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#30 "vilket tycker ni"

Vilket tycker du är bäst? Det med mest kött eller nyttigast eller….bäst, helt enkelt.

Gilan
0

Råfoder Bäst och Billigast! 700kr i månaden för 2 medel aktiva Flattar! 1500 hade det kostat om de ätit RC sen tillkommer ju då veterinärskostnader och div tuggben som stimulans.

Ellenfyrkant
0

#31 Bättre att skapa en egen tråd för det då denna handlar om något annat. Och göra tydligt vad som efterfrågas, om det är vad som gör olika foder bra eller om vi pratar märken. Men som sagt.. egen tråd föreslår jag.

Mvh Ellenfyrkant

[Rocky70]
0

Det är ju en inte alldeles lätt fråga det här.Det foder jag hade på min förra hund funkar inte för Rocky,och i och med att jag inte haft han så länge  än så har jag inte riktigt rätt än.Första fodret jag prova var bara skräp och gick rätt igenom kroppen.Det andra skulle ju vara så bra för att det var ett känt premium foder och var rätt dyrt,fick ge nästan dubbel rekommenderad giva för att hålla vikten.Nu är jag närmare det rätta men tyvärr fanns inte just det högenergifoder jag ville prova vid inköpstillfället utan fick ta det näst under men är nu i allafall rätt nära rekommenderad giva och bra i magen,smakligt och energifullt,det jag vill påtala  med detta jättelånga inlägg med mycket svammel är att som många redan påpekat att det är väldigt individuellt,oavsett pris.