Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3110 ggr
[anixel]
0

Dragkamp

hej! Jag undrar- hur gör man egentligen när man leker dragkamp? Har läst nånstans att man alltid måste vinna (för att typ visa sitt ledarskap) och sedan ta undan leksaken och erbjuda en annan när man väl har vunnit. Men nån annanstans läste jag att det är okej att "förlora" ibland och att när man väl vunnit så är det okej att låta valpen ha kvar leksaken. Hur är det egentligen??

[Ronon-m]
0

Har man en hund med dåligt självförtroende så är det bra att låta den vinna! Då får den upp sitt självförtroende. Jag är själv inte så noga med att ALLTID vinna utan låter honom vinna ibland, och ibland inte. Ozzi får alltid leka vidare med leksaken om han vill det efteråt, det ska ju inte vara på blodigt allvar enligt mej :)

meilin
0

Aldrig lagt någon vikt på sånt där, det är ju bara en lek för oss båda.. Cool

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klenod vinner 8 av 10 gånger. När hon rycker till så kan jag bara inte hålle emot! Men hon vet sin plats. Och jag tror inte på att hunden heeeela tiden söker tillfälle att ta över ledarplatsen. Jag tror hunden vill kampa för att det är kul och för inget annat…

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Tess86]
0

Precis som Ronon-m säger så kan man låta en hund med dåligt självförtroende vinna. En hund som brukar sätta sig upp mot en ibland kanske inte är lika smart att den får vinna för ofta, men hunden kommer inte äta upp dig i sömnen bara för att den vunnit dragkamp en gång :P

Jag tycker att dragkamp är en väldigt bra lek för att träna hunden i lydnad. Jag säger till Skade "Ta den!" och då får hon jaga leksaken, ta den och kampa. Sedan mitt i leken säger jag "Släpp" och sedan "Låt bli". När jag har sagt låt bli ska jag kunna leka hur mycket med leksaken som helst, dingla den framför hennes nos eller dra den över golvet, utan att hon får ta den. Det gäller alltså att man är allvarlig och bestämd med hunden då. Man ska inte behöva dra undan eller gömma leksaken, det triggar bara jakt hos hunden, utan man ska kunna ha leksaken framme i handen utan att hunden tar den, annars får man bli mer bestämd. Leken fortsätter när jag säger "Ta den!" igen.

Vissa hundar får för hög energinivå (stressnivå) av att leka kampiga lekar för länge och det är inte bra för dem. Att därför ta små träningspauser gör att hunden får fokusera på att vara duktig och inte stressa upp sig.

lambero
0

Min hund är dålig på att kampa och jag försöker lära honom att tycka om det. Samma sak gäller för de flesta lekar då han är rätt dålig på att leka med människor i huvudtaget.

Så när vi kampar får han alltid vinna och så brukar jag jaga ifatt honom för att kampa lite till alternativt springa ifrån honom med kamptrasan så att han kommer igång och leker.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Mischa
0

Tvärtom är kamplekar mycket effektivt leksätt att stärka sina band med hunden oavsett vem som vinner.

≧◔◡◔≦

rebz
0

Jag bryr mig inte så mycket om vem som "vinner". Ibland vinner jag men då kastar jag iväg den och ibland låter jag Bino ta den. Men Bino brukar ändå inte gå iväg med leksaken när han vunnit eller om jag kastat iväg den, utan han hämtar den och kommer fram till mig och väntar på att jag ska ta leksaken igen :P. Så för honom handlar det inte om vem som vinner utan det handlar mer om att leka och ha roligt tillsammans.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Driva]
0

Jag tror absolut inte man ska vinna varje gång. Jag "vinner" nästan aldrig.

däremot tror jag det är jätteviktgit att hunden kan sluta nä man säger till den.

Nellie släpper direkt om jag säger AJ eller släpp, Det tror jag är det viktigaste att manhar kontroll på situatoinn

Michaela-N
0

Bryr mig inte heller om vem som vinner, men brukar slumpa för hundens del, det blir roligare om man låtsas att man inte orkar så mycket. =)
Annars vet jag att jag kan dra min hund på 2.9kg vart jag vill 8)

[Forest]
0

Nja jag tror inte riktigt vinna är allt, men det är roligt att vinna :) Jag dragkampar med våran hund o låter henne vinna mer än mig/oss varför hon blir ju bedårande glad o stolt. Ledarskap ne det tror jag inte hon ser genom vinna vi är ett team jag o min hund… Flört

Carrui
0

Vinna eller inte. Vem bryr sig inte jag och min hund iaf. Det är ju bara på lek Glad

Jag brukar köra så att den som vinner, vinner. Jag vinner inte så ofta med en stark 40kg hane som drar för kung & fosterland x') Jag väger bara 10kg mer så han släpar nästan mig i kampleksaken ibland :) Jag har en apportör också, och dom ska man ju aldrig ha dragkamp med. Fast när man har en hund av apportör ras som aldrig jagar eller ngt sånt så gör det inget. Min hund älskar att kampa, han brukar börja morra då också. Han tycker att det är väldigt roligt ;)

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig lagt någon vikt vid vem som vinner. Men som någon skrev är det viktigt att man lär hunden att när man säger att det är slut, så är det slut.

[jakke94]
0

#6 kan passa på o fråga dig nu, är det bra att ha dragkamp och andra kamplekar med en forntida kamphund? har många gånger läst att man inte ska det :)

Vattnadal
0

Jag som har trasiga händer lekar inte så mkt dragkamp, utan boxas hellre och leker "bitlelar" som belöningslek. När vi leker dragkamp jag och Vittra, släpper jag alltid när hon drar för hårt, och då kommer hon tillbaka och trycker leksaken mot mig, för att jag ska ta nytt tag och leka mer. Ingen av oss räknar det som en vinst om den andra släpper, utan bara slut på gemensam lek.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
0

Leker ofta dragkamp med min tik och då kampar vi om någon rolig leksak och ibland får hon vinna och ibland vinner jag.

Använder även dragkamp som träningsbelöning ibalnd och då låter jag henne alltid vinna för att det ska vara en riktigt bra belöning.

Det där snacket om att man inte ska låta hunden vinna i lek anser jag vara rent s***snack då jag inte alls tror på det där med dominans snacket, att man måste vara dominant ledare över sin hund. Näe tacka vet jag att ha ett bra samspel istället och mer som en familjerelation = eftersom jag är äldre och har mer livserfarenhet, vet vad som är rätt/fel, farligt och ofarligt, osv så visst är det jag som har sista ordet i det mesta pga det precis som en förälder har i förhållande till sitt barn. (Nej jag behandlar inte min hund som ett människobarn)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Ja, jag har också läst en hel del (oftast gamla skrifter) om att man inte skall dragkampa med vissa typer av hundar, tror bla. rasklubben för bullterrier har/hade det som rekomendation också.

Men jag anser att det är förlegat sätt att tänka och ser det istället som en resurs, världens bästa belöning på hundar med mycket kamplust.

Detta såklart under förutsättning som fler skrev att du kan avbryta hunden och att hunden inte går in för det så mycket att den blir "blockerad".

≧◔◡◔≦

Lojs
0

Visst är kamplek en lek, men för mig är det ett beteende som jag vill kontrollera av olika anledningar. Jag vill till exempel att hunden ska dra rakt bakåt och inte ruska, detta eftersom det är bra träning av muskler och kroppskontroll. Det är bra för hunden att kunna lägga sin vikt bakåt och om man ska pyssla med lydnad så är det bra att hunden kan lägga sin vikt bakåt med något i munnen.

När jag belönar kamplek så är det ofta med att släppa helt, eller genom att släppa efter/följa efter hunden, kampleken är så rolig att när jag släpper så kommer mina hundar oftast tillbaka och "ber mig" att vi ska fortsätta leken. Så när hunden håller ett bra grepp och drar rakt bakåt så släpper jag för att belöna det beteendet.
Det kan vara olika vad jag vill belöna, min ena hund är lite "tråkig" i kampleken, hon vill att jag ska göra jobbet, så med henne fokuserar jag på att belöna när hon anstränger sig, nästan lite oavsett vad hon gör. Den andra drar bra, men ruskar gärna, så med henne är det fokus på drag rakt bakåt utan ruskande.

Något annat jag vill är att det är hundarna som ska göra jobbet (om det inte framgick i och för sig), så det är en del av min träning, att jag ska mest behöva hålla, hundarna ska göra det mesta av leken.

Jag vill även att hunden ska släppa snabbt på kommando, kunna vänta på kommando för att ta, och kunna på kommando ta leksak och kampa trots att jag lockar med godis.

För mig har kamplek noll att göra med ledarskap, det är ett beteende som jag vill att det ska se ut på ett visst sätt. Om nu jag får problem med att hunden till exempel vägrar komma tillbaka med som grej när jag släpper, då är det upp till mig att lära hunden hur jag vill att det ska se ut.
Min erfarenhet av egna hundar är att just beteendet runt leksak och kamp är ganska enkelt att få ordning på, bara man lägger ner tid på det. (Mitt problem är att det är så grundläggande att jag glömmer bort att träna på det med mina vuxna hundar, även om det skulle behöva förbättras…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[jakke94]
0

#16 tack för svaret :)

Vattnadal
0

#13 Jag tror att om en hund har stor kamplust och behov av att berika den, så fixar den det. Om vi då inte berikar detta beteende på et lämplogt sätt, tar hunden det i egna tänder, och då kanske det blir mindre bra.

Bättre att erbjuda dragkamp med oss och leksak, med rep hängande från träd od, som hunden själv kan avreagera sina lustar på. Annars kanske byxben, soffkuddar eller ännu värrre blir drabbade.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Är lite inne på samma linje.

Dom flesta hundar med medel-hög kamplust används som sport/tjänstehund samt jakt där dom får utlopp för sina drifter.

Vilket inte är lika självklart för alla sällskapshundar.

≧◔◡◔≦

Gluskap
0

Jag har dragkamp med min tjej, hon har 1 sak hon får ha dragkamp med och det är också bara den hon går igång på, viktigt för mig är att hon ska hålla det på en kontrollerad nivå och att hon släpper när jag vill att hon ska släppa. Sen när jag väljer att det är slut då accepterar hon det och går och lägger sig.

Däremot så har folk mycket förutfattade meningar så vi leker bara dragkamp inne nuförtiden.

thilda-
0

Jag använder mig av Flirting pole och springpole för att få min hund att använda sin kamplust på något annat än mig själv…

flirting pole så har man en lång "stav" med ett lagomt långt snöre på med en lek/kampsak längst ut som hunden ska springa och jaga

Spring pole så ska hunden bita tag i kamptrasan ect och kampa med sig själv och trasan hänger i ex. ett träd på ett långt snöre med fjäder och hunden ska gärna ha alla 4 tassarna på marken.. iaf 2 av de

[Agilityvovven]
0

Jag bryr mig inte om vem som vinner, jag tycker inte att det spelar någon stor roll om hunden ändå vet sin plats.
Om jag dock kampar med vår hanhund på 8 månader (vår tik gillar inte att leka kamplekar) är jag väldigt noga med att han slutar när jag säger till och att han sedan inte hoppar efter kamptrasan/leksaken, eller att han  börjar hoppa på mig och bita efter armarna eller liknande, eftersom att han blir så taggad.

Cassii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag o min tik kampar flera gånger per dag och jag bryr mig verkligen inte om vem som vinner, inte hon heller. vinner hon så kommer hon alltid tillbaka med leksaken och vill att vi ska leka mera.. hon älskar att kampa och morrar som att hon är värsta "mördarhunden" även fast hon är 5 månader, ahha lite kul.. :p