Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3139 ggr
reverse
0

Spannmål i foder

Jag är intresserad av att hitta forskningsartiklar och liknande som stödjer detta att hundar inte ska ha spannmål i fodret. (Jag själv använder Orijen, det är en i familjen jag försöker övertyga om att sluta köpa Blåvitts torrfoder, men han säger att han inte tror på att hundar inte ska ha spannmål utan vill ha bevis). Är det någon som har några bra länkar, boktips m.m. att dela med sig??

//Lina

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas någon kan hjälpa dig!

PetraKarin
0

I Hundmatboken, från svenska kennelklubben, som både skk och slu använder sig av vid kurser står det vad för nytta/brist på nytta spannmål ger. Det står också varför man har spannmål i foder (bulk/bukfylla, stadga åt matbitarna, och "ekonomisk" fyllnad bla). Samtidigt står det ju också att det inte är farligt och att man bör ha en stor del vegetabilier i kosten.

Jag ska fundera på om jag läst liknande någon mer stans.

[Forest]
0

Jag tror inte det är farligt att ge lite spannmål men jag anser att man ska ge ett foder där just köttnivon är bra allså ska det vara mer kött än spannmål.

PetraKarin
0

#3 Jo men vissa tror ju på fullt allvar att hundar behöver spannmål i fodret. 
Självklart är det inte farligt, men det åker i princip rätt igenom.

[Forest]
0

4 Ja helt klart jag anser att spannmål är helt onödigt. Jag har hittat en bra hemsida som jag tycker tar upp lite info om allt möjligt då jag funderar starkt på börja barfa är det därför jag hitta denna sida :) den tog upp detta ang spannmål http://www.enkopingbarf.se/ombarf.html

PetraKarin
0

#5 Ja det verkar vara en bra sida :)
Men de har ju tyvärr inga vetenskapliga referenser.

[Forest]
0

6 ne så sant så jag tror man får leta lite om vargar o spannmål isf. Jag har ju hund som gillar hallon,blåbär,smultron,äpple,morötter samt magrensning gräs och annat ogräs äts då men jag tror inte hon hade gått iaf på en åker o betat vete Flört

lizton
0

Spannmål som vete och ris har hög smältbarhet på ca 95 %. Korn har lite lägre, men är också bra. Majs har också hög smältbarhet. Smältbarhet säger hur mycket hunden tar tillvara av ett födoämne. Gäller förstås processat spannmål och ej i rå form.

Vilda vargar äter ca 10 % kolhydrater och det är enl mig absolut minimum för en hund. En hund kan visserligen överleva på enbart animaliskt, men det kan den på helt vegetabilisk föda också, även om det inte är idealiskt. Det finns tom helt vegetabiliskt hundfoder för hundar som är allergiska mot animaliska proteiner.

Hunden har följt människan i 10 000 år i vår del av världen. (Den sk torvspetsen) Längre i andra delar av världen. De hundar som klarade sig bäst på rester från människornas bord (vi var huvudsakligen spannmålsätare då) överlevde och förökade sig. Tamhunden har alltså anpassat sig till att ta upp näringen ur spannmål under lång tid.

Av någon anledning har evolutionen gått snabbare på senare tid och då är  10 000 år är en väldigt lång tid. Hundens generationer växlar också snabbare än människans pga kortare livslängd. Jämför med hur snabbt man ändrar en hunds egenskaper i avel. Jämför det med 10 000 års evolution.

reverse
0

¤putt¤

//Lina

reverse
0

Fast jag är ute efter forskningsmaterial som styrker det hela, jag vet redan vilka foder som inte innehåller spannmål eller innehåller lite av det. Flört Alltså forskningskällor att hänvisa till och inte diskussionstrådar och liknande av "vanliga hundägare", sådant hittar jag gott om.

//Lina

Ellenfyrkant
0

Sen när skulle det vara dåligt att ge hunden ett foder med spannmål som innehåll och varför? Är det spannmålsbaserat som jag utgår ifrån att Blåvitts är är det en annan sak. Men att det finns med i innehållsfrteckningen?

Btw, existerar fortfarande Blåvitt? Det försvann för flera år sedan härifrån..

Mvh Ellenfyrkant

reverse
0

#12 Det finns väldigt många människor som säger att man inte ska ge sin hund foder med stort innehåll av spannmål eller spannmål alls. I synnerhet billiga foder (de flesta) man köper i en vanlig livsmedelsaffär innehåller till stor del spannmål (och typ socker och massa andra tillsatser). Varför och sedan när överlåter jag till någon annan diskussionstråd, för det är inte vad den här tråden handlar om utan jag vill just ha reda på forskningskällor som styrker det hela.

//Lina

Ellenfyrkant
0

#13 Dock kan man ju tycka att du som letar bevis borde vara lite insatt och åtminstone kunna besvara frågan varför själv, annars är det svårt att försöka övertyga andra.

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#14 Vad är det du tycker är vitsen med spannmål? Går rätt igenom, tillför nästan ingenting.

KvirrZ
0

#14 Var står det att hon inte är insatt? Hon skrev endast att hon överlåter frågan till någon annan diskussionstråd, för det är inte vad tråden handlar om.

- Mvh Emma

Ellenfyrkant
0

#15 Varför ska jag få motfrågor? Jag söker anledning som gör det olämpligt att ge spannmål. Är inte tillräckligt påläst själv, i så fall hade jag aldrig ställt frågan. Men om jag inte vet varför det skulle vara dåligt kan jag ju lika gärna ge det. Sen ger inte jag något spannmålsbaserat foder ändå, men principen. Och med tanke på att hunden är omnivor känns det ju lämpligt att den får i sig något annat än bara kött.

#16 Jag skrev att hon borde vara insatt inte att hon var det för det är uppenbart att hon inte är. Det jag inte förstår i så fall är hur och ens varför man ska försöka övertyga andra, utan argument? Det leder ju ingen vart i ett försök till övertygelse. Utgick nästan ifrån att TS visste varför hon inte ville använda sig av foder med spannmål i.

Mvh Ellenfyrkant

KvirrZ
0

#17 Hur kan du avgöra om hon är insatt eller inte? Var är det uppenbart? Hon kanske är otroligt duktig på att förklara för mannen varför han inte ska ge fodret, men sen kanske han kräver forskning på det hela?

Jag säger inte att hon är insatt eller inte, för det vet faktiskt inte jag någonting om.

- Mvh Emma

Ellenfyrkant
0

#18 Fortfarande har jag aldrig sagt att hon är insatt. Så om du ska fortsätta envisas med det kan du gärna plocka fram den meningen åt mig där jag skulle ha uttryckt det. Jag var mest nyfiken på ett svar på min fundering och trodde jag kunde få reda på här varför det skulle vara dåligt att utfodra hunden med, därför valde jag att fråga i en tråd där TS nämner att hon försöker övertyga människor runt omkring henne.

Åtminstone jag själv brukar vara påläst innan jag går in för att övertyga andra om vad de borde och inte borde göra. Därför tog jag för givet att TS visste vad hon pratade om. Men tydligen var det inte så, my mistake!

Mvh Ellenfyrkant

KvirrZ
0

#19 "Fortfarande har jag aldrig sagt att hon är insatt." Nej precis? Jag skriver bara att jag tycker att det är konstigt att du kan skriva "för det är uppenbart att hon inte är" bara för att hon vill lämna frågan till en annan diskussionstråd. Det har ingenting med hennes kunskap att göra. Om du är intresserad så är det ju bara att skapa en egen tråd.

Nu lämnar jag detta för att inte kapa TS tråd.

- Mvh Emma

Ellenfyrkant
0

#20 Vi ser på tråden och frågan på lite olika sätt. Jag tycker att det är väldigt relevant med anledningar till att det skulle vara dåligt att ge eftersom TS startat en övertalningsprocess, då utgår jag som sagt ifrån att man vet vad man ska ha för argument för att lyckas med sin övertalan. Och förhoppningsvis har TS i alla fall ett hum så hon vet vad hon ska söka efter för att få fram säkra källor. Om det vore att lämna tråden är detta verkligen att göra det i så fall, men jag tycker inte detta är OT fortfarande, dock mindre nödvändigt att ha en diskussion i någons tråd. Så vi kan ju lämna den. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

…Jag lämnar den åtminstone för detta leder ingen vart. Glad

Mvh Ellenfyrkant

reverse
0

#14 Under mina år på naturbruksgymnasium med inriktning djurvård så hade vi ett helt separat block tillägnat foderlära. Dock inte enbart tillägnat hund, utan våra vanligaste sällskapsdjur. Men just därav att det var ett sådant stort block. Det jag lärt mig är i princip samma som det som står i länken till Enköping BARF som någon delade med sig av här. Hundar har ett kortare tarmsystem till skillnad mot djur som äter och tillgodogör sig spannmål på ett adekvat sätt, de ska äta övervägande protein och viss mängd vegetabilier som måste ha förberetts innan på något sätt eftersom hundars matsmältningssystmen inte kan smälta vegetabilier fullt etc etc. Men det var några år sedan jag gick gymnasiet och jag har inte några kursböcker kvar och har heller inte lagt några forskningsreferenser på minnet - därav att jag nu här frågade om någon annan kanske hade det, eftersom det inte duger för personen ifråga med det jag säger eller mer eller mindre professionella sidor eller veterinärer säger, utan han vill ha forskningsmaterial. Vilket ju för all del är bra. Det är inte direkt farligt om en hund äter lite spannmål, men de foder jag försöker styra bort den här personen ifrån innehåller i princip till hälften spannmål, vilket inte är en hunds "kostcirkel". För att inte tala om allt socker och skumma tillsatsämnen, "smakförhöjare" osv som slängs in för att det ska bli attraktivt att äta.

Jag sade aldrig att jag inte hade några argument och inte var insatt, jag sade enbart att jag överlät det till andra trådar och det finns redan flera sådana startade och det var inte det jag sökte diskutera ytterligare med min fråga om referenser. Jag vet inte alls vart detta dömande att jag "uppenbarligen" inte alls skulle vara insatt kommer ifrån när jag bara sade att jag inte ville diskutera det i den här tråden som inte handlar om det.

//Lina

Lojs
0

Har du frågat på BARF iFokus?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

reverse
0

#24 Nej, jag började här. Bra idé. Glad

//Lina

Vattnadal
0

Jag är lite kluven i detta.

Jag anser att hundar inte behöver spannmål, men för en hund där mat är viktigt, och där det behövs mängd för att den ska bli nöjd inte bara näringsmässigt, utan mättnadsmässigt i magen, samt att maten ska räcka längre, kan det vara bra med ett foder som inte är så energitätt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter