Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3315 ggr
zickan
0

Skendräktighet

Lite nyfiken om skendräkthet. Min flicka verkar ha gått in i ett för ett tag, vad jag hoppas på iaf. Men kan de ha flera skendräktighets perioder per år?

Tänkte på hennes humör svängningar. Hon hade sitt löp för typ 3-4 månader sedan. Nån vecka efter så var hon grinig och kunde göra utfall mot andra hunden och kompisens hund. Skyddade vissa matsaker och några gosedjur. Bäddade etc.
Men det gick över. Dock är hon där igen. Svullna mjölkfyllda juver denna gång. Kan slå om från skit glad energiskt, till aggresiv grinputt för att slå över på två sek till skit glad igen.
Hon får inte bädda, blir direkt tillsagd. Men när man inte ser, så kan hon ge sig på min säng, matta osv. Bädda som en tossa. Bästa är att bädda runt. Sedan bygga sig ett berg av täcket och jucka, eller jucka på kudden.
Vill fortfarande försöka jucka på mitt ben om jag sitter ner. Rätt gnällig, orolig. Tappat lite aptit men äter.

Visst låter det som en skendräktighet?.

Läst på en hel del. Dvs att riktiga dräktiga  först löperskor får mjölk först när det börjar närma sig kull? Inte 2-4 veckor efter de mött en hane?

För ca 4 veckor sedan lekte hon med en han hund. Dock inte juckande vad vi kunde se. 2 veckor sedan var jag hundvakt åt en hane. Släppte in dom och såg ju genast att han var extremt intresserad och han började. Men såg inte att snorren var ute, samt att de drogs snabbt isär. Fick dela av lght och de möttes inte igen.
Har själv en kastrerad hane på 5 år. Han har varit på henne lite. Inte så intresserad. Men han kan slicka henne bak och juckat ibland. Härrom dagen var han dock rätt intresserad.
Jag har pratat med uppfödaren om detta. Men har för mycket tid att tänka på saker just nu. Oroar mig för allt möjligt. Tänkte det var bäst att kolla upp vad andra tror och kanske få lite tips.

Så hur stor risk är det att hon är dräktig och inte skendräktig? Dvs kan en tik få mjölk redan 2-4 veckor efter de blivit tjuvparade?

Om hon nu är skendräktig. Kan jag lindra det för henne på något sätt?. Om hon nu blir extremt jobbig eller får mycket mjölk?
Vet att inte jag röra juvren och försöka att inte ändra så mycket på kosten osv.

Även det. Hur länge kan en skendräktighet hålla i?. Fortsätter hon att vara mottaglig för en parning under hela  skendräktigheten?
Hur kan jag vara hundra på att hon är ur skendräktigheten?

mitt tagentbord hoppar en hel del och är jätte skumt. kanske står något galet i texten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Airwyn
0

Skendräktigheten kommer vanligtvis ca 63 dagar efter löp då tiken skulle ha fått sina valpar om hon skulle blivit parad. Några tikar är bara skendräktiga nån vecka men det varierar mycket.. min egen tik är skendräktig ända tills nästa löp då alltihop börjar om igen.. Numera får hon Galastop som får stop på skendräktigheten inom ett par dagar. Galastop kostar ca 500:- ..