Ni som anser att foder är dyrt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I flera trådar där just olika foder har diskuterats så avstår en del ifrån att köpa kvalitetsfoder för att det blir för dyrt. Istället köper många foder som innehåller spannmål och betalar pengar för sånt hunden mer eller mindre bara skiter ut utan att kunna ta till sig någon näring.
Foder av sämre kvalite (oftast de billigare) krävs det mycket mer av om hunden ska kunna hålla hull och känna sig mätta. Dyrt foder (oftast kvalitetsfoder, vissa undantag finns) ger man mindre mängd av och hunden håller sig ändå fin i hull och fodersäcken räcker längre.
Hur många av Er, som tycker att kvalitetsfoder är dyrt, har verkligen räknat ut hur mycket varje portion till Er hund kostar?
Jag ränkar inte ett dygg vad det kostar, av två orsaker lathet o inte ett dygg intresserad vad varje måltid kostar. Ger färskfoder,rå kött/ben/kyckling och lite orijen.
Jag går inte alls efter vad det kostar… Det skulle i så fall vara att jag väljer bort de billigaste sorterna då jag antar att det finns en anledning till det låga priset.
Jag köper inte billighetsfoder av just den anledningen att det inte finns allt en hund behöver i dom. Men det är min åsikt. Jag köper Royal canin för som kostar 239:- för 3 kg.
Hugo äter ändå så lite och så dåligt, så när nuvarande fodersäcken är slut blir det Orijen, inte billigaste men kanske bästa fodret =)
Jag tycker det är tråkigt att se. Samma ska att folk inte kollar upp vad de stoppar i sin hund utan bara väljer märke efter vad de har hört talas om eller känner till (m.a.o. reklam).
Hunden håller längre, mår bättre och lever längre av ett bra foder! Det tycker jag inte är något att ta lätt på.
Hälsningar
Helen Wibom
http://stegrandehundar.wordpress.com
Fast jag tror att många hundar får bättre mat (utifrån hundens behov) än många barn får. Socker, tillsatser, div olika konstgjorda ämnen.
Men, som du mycket riktigt säger Ts, så räknar många inte med att de billigare fodren oftast kräver större givor, så i slutändan blir det dyrare, och i vissa fall både dyrare och sämre kvalitet.
Jag tror det ofta handlar om okunnighet när man handlar den typen av foder. De tänker bara kortsiktigt att det är billigt, men om man kollar på längre sikt så blir det billigare att ha ett bra foder. Dessutom så behöver inte ett bra foder vara dyrt. Standardt är ju ganska billigt hundfoder jämfört med RC o jag tycker standardt har bättre innehåll. Men det var inte det frågan handla om, jag tror som sagt på okunnighet.
Här hemma äts det Vom og Hundemat och hunden älskar det :)

Men Royal Canine räknar inte jag som ett bra foder. Har inte kollat i varje påses innehåll…men när Majs står som första ingrediens och majsmjöl som 3:e då slutar i alla fall jag läsa på säcken.
9 ne RC är rena skräpet jag tode oxå det var ett bra foder eftersom det faktist kostar mycket
men så lär man sej lite vad man ska gå efter ju mer man lär sig ju mer kräsen blir man 
Jag kan inte ge annat är Royal canin till min tik. Hon kräks och får diareé av annat foder.
11 jo det vet jag att hon ahr problem med annan mat. Men jag har själv gett rc trode det var ett mycket bra foder dels inbiten på gav det till katterna o trode det var ett bra foder. Men det är inte alls bra foder lite det jag ville få fram att det är så dyrt anser jag rena överpriset.

Dessutom så var ju Royal Canine en av dem foder som testades om innehållsförteckningen stämde överrens medvad fodret verkligen innehöll. Resultatet var att det var mycket stor skillnad.

Jag har till viss del förståelde för att folk tycker att fodret är dyrt, speciellt till stora hundar. Men det är ju sådant man bör räkna med i förväg.
Jag ger min hund Royal Canin, vilket jag inte ens betalar själv så klart jag inte klagar. Men jag tycker det är ett bra foder som min hund äter med aptit och mår bra i magen av, så även när man flyttar och kassan blir snål kommer han få fortsätta med RC! :)
Mvh Ellenfyrkant

Jag betalar hellre mer för kvalitets foder som djuren mår bättre av och får ut mera av och det gäller alla våra djur. Det kanske är lite dyrare men djuren mår ju så betydligt bättre av bra foder och i längden så får man ett friskare och mera välmående djur som nog kan öka sin livslängd också.