Merle pomeranian!
Åh, hittade merlepommar på Blocket igår! Renrasiga och reggade i SKK, trodde inte det gick :-O
Jag har inte pratat med säljaren men tydligen finns det merlepommar som stammar från USA. Fråga mig inte hur de har lyckats få dem reggade men skitkul att de kommit till Sverige :-D Helt klart lagt i önskelistan!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh, vilken söt!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Super fin var valpen på bilden. Men vad billiga dom var
Pommar brukar väl ligga betydligt högre i pris?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag såg annonsen igår och hunden på bilden var hur söt som helst! Men som svar på din fråga så är ju vissa färger populärare än andra så som creme, röd, orange, svart, vargsobel etc. Men andra färger finns också som tex. merle ;).
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ja, jag reagerade också på priset. Mattis halvsyskon gick för 18 000kr och då var de inte supertypade som de röda eller svarta kan vara
#3 Jag tror inte de färgerna du räknade upp är populärare pga färgen utan för att de är mer typade än de partifärgade. Merle finns inte enligt rasstandarden och detta är de första jag har stött på i Sverige trots att jag har letat. Har själv haft en svartvit :-)
Nackdelen med merle inom pommarna är ju att de har recessivt rött som döljer merle så risken ökar att para merle med merle. Om de skulle bli vanligare får man nog börja sätta in restriktioner som hos tex sheltie där man inte får para merle-sobel
#5 Det var i alla fall vad som stod på SKK's sida. Sen hur typade de är vet jag inte då jag inte har någon pomme. Enligt rasstandarden så står det en massa färger och sedan "andra färger" där tror jag merle hör till så länge som det vita är grundfärgen och att fläckarna är fördelade över hela kroppen. Under "andra färger" står det: "Termen ”annan färg” omfattar alla färgnyanser som; creme, creme-sobel, orange-sobel, svart med tan-tecken och fläckig (alltid med vitt som grundfärg). De svarta, bruna, grå eller orange fläckarna skall vara fördelade över hela kroppen."
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#7 Fast i merle finns inte vitt. En self blue merle är i grunden anfärgat svart, för att få fläckiga merle behöver man få in vitfläcksanlaget och där funkar det likadant oberoende av grundfärg. Jag tror att merle fortfarande är så pass nytt och ovanligt att det inte har tagits upp, eftersom merle inte är fläckiga räknas de inte som någon av de andra färgerna som räknas upp, den grå som nämns där är nog varggrå (sobel) eller möjligtvis blå (som jag inte vet om de finns i Sverige eller om de är godkända)
Om man tittar på de partifärgade som jag har sett är nog Mattis den som varit mest typad och som syns på min Avatar hade han inte kommit långt i utställningsringen :-P
Jag tänkte skicka iväg ett mail till Mattis uppfödare och se vad hon vet .-)