Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3017 ggr
rebz
0

Röntgen

Undrade lite över röntgen av höfter/leder.

När bör man göra det, i vilket syfte?
Om tex. hanhunden ska gå i avel finns det regler som säger att den måste vara röntgad då? Eller finns det regler för att en hund måste vara röntgad om den ska tävla i agility?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
0

Inom en del raser så har kag för mig att föräldradjuren måste vara röntgade med bra resultat för att man ska få registrera avkomman.

Vad som gäller på det området för just din ras kan du ta reda på via rasklubbens hemsida.

Röntga gör man ofta vid 12-18 månaders ålder då hunden vuxit färdigt.

Finns inga regler som säger att en agilityhund måste vara röntgad, men det rekomenderas absolut eftersom agility är en sport som är ganska fysiskt krävande för hunden och har den då inte friska leder kan ledproblemen förvärras ordentligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Ja, ska man följa SKK:s regler så finns det flera raser som måste röntgas och få godkända resultat för att få gå i avel.

I övrigt, det kan vara en fördel att röntga hunden även om man inte tänkt avla på den, för att ge uppfödaren ett resultat på sin kull. Det kan också vara att föredra att röntga hunden om den ska användas inom olika sporter som till exempel agility eller annan träning som kan slita på lederna.

När man bör göra det beror på ras. Hunden ska vara färdigväxt. Min jappe röntgades när han var cirka 1½ år gammal.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej. Ja jag tog reda på att små hundar ska vara minst 12 månader när de röntgas och de större ska vara minst 18 månader. Grejen var den att jag frågade min veterinär om röntgen idag och han sa att han inte trodde det behövdes med Bino då han är liten och det det är mest på de stora raserna man röntgar. Och att jag skulle kolla upp om han behövde röntgas om det är så att han ska gå i avel.
Och så tog jag upp det där med att röntga om han ska köra agility. Och veterinären sa att agility är bra för hunden även om den har dåliga leder/höfter då hunden använder sig av naturliga rörelser när den kör agility och det är snarare bra för hunden än dåligt. Så han sa att Bino skulle kunna köra agility även om han inte skulle få ett så bra resultat på en röntgen.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

SaraC
0

Att en veterinär säger att "han inte trodde det behövdes med Bino då han är liten och det det är mest på de stora raserna man röntgar" är ganska bullshit, men å andra sidan är det inte veterinärer man ska förlita sig på i detta läge utan själv kolla in bestämmelser och regler, och hellre fråga erfarna uppfödare än veterinärer. Det finns massor med små/mindre raser som har problem med patella till exempel.

Angånde agility. Jag tycker inte alls man kan jämföra det rakt av med naturliga rörelser för en hund. Naturlig rörelse vore det om man lät hunden i egen takt ta sig fram genom stock och sten i skogen. Sätter du en hund i skogen väljer den snabbt den väg där det finns minst hinder, utan att du som ägare reflekterar över det, och är det hinder så tar den sig visst igenom dem. Men hundar är väldigt medvetna om sin omgivning och skulle inte naturligt springa genom tunnlar, slalom mellan träd och hoppa över massor av hinder på några minuter av sin färd på en liten sträcka. Agilityhindren må vara i stil med vad som är naturligt för en hund att ta sig igenom i naturlig terräng men alla dessa hinder på så kort tid och så ofta är knappast normal rörelse tycker jag. Hade det varit min hund hade jag absolut röntgat om jag tänkte satsa mer seriöst på sporten, även fast inte rasen har några kända problem inom området.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Det var vad han sa men han sa ju att jag fick röntga honom om jag ville men han sa att det mest är stora hundar de röntgar då det mest är dom som får problem med höfter och leder.

Angående agility. Han menade nog inte att man skulle tävla i agility och pusha hunden för att springa fortare. Han menade mest på att köra agility med en hund med dåliga leder/höfter är bra då det är naturliga rörelser och att de även bygger upp musklerna omkring höften/lederna som hjälper dessa eller nått. Han sa i alla fall att det var den bästa sporten att hålla på med för alla hundar.

SaraC
0

#5 Okej..