Träna valpen?
Jag har en kompis som fick en valp för några veckor sen. Den är väl runt tre månader nu. Nu har min kompis börjat hoppa lite med valpen, och därför frågar jag er när man kan börja göra det. Jag tycker 3 månader är alldeles för tidigt, men det kanske går?
När börjar man ta ut valpen på promenader? Vår åtta/nioveckorskille får bara leka på gården och han blir helt slutkörd av det.
Och nu när jag ändå frågar, vår valpis har bott hos oss i snart en vecka och har redan fått träffa några grannar och vänner. Jag vet att man egentligen ska vänta med allt sånt och bara låta valpen vara med familjen, men nu blev det så. Kommer det påverka honom negativt? (Har lite ångest över det här…
)
det beror på vad den hoppar. upp i soffan och sängen går ann, men att hippa hinder bör man vänta med tills den är 1 år, minst! iallafall vad jag fått veta från anda här på fokus
jag började ta ut mina valpar på promenad vid 6 veckors ålder. detta bara runt halva kvateret för att de så de fick lite miljöträning (bodde huskvater). men så fort man kommit hem kan man gå en mindre kissrunda med valpen. gå tills den kissat och sen hem. annars räcker det med gården
1 min/vecka eller 5 min/ mån brukar man räkna fick jag lära mej med min stora tik och det funkade kanon. lagom promenader
när jag skaffade min stora så började jag direkt med att låta henne träffa nya människor och hundar. andra dagen satte jag mej utanför och lät barnen klappa henne.
idag har jag en 3årig tik som fungerar med alla hundar och som inte ens reagerar om barn "slårklappar" henne ( typ bankar istället för klappa) så det är positivt
se bara till att det alltid blir positivt för valpen. säg till folk hur dem ska klappa, typ inte slå så, så här gör man om det är barn :) senast igår fick stora tjejen springa runt här med olika barn som blev överlyckliga för de fick hålla henne haha
lillan började vänjas vid barn redan vid 1 dags ålder. jag har turen att ha en systerson och han har varit så duktig. dock var det vid 6-9 veckors ålder som han inte gillade dem eftersom dem hoppade, men han skulle ändå kela :D
idag kan jag lita på evoca även med små barn :)
Bjuder på en bild med Jacob och Evoca. Jacob är 2½ och Evoca är 5 dagar på bilden. Visst är den söta <3 (bakom syster och hjälper honom)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för ditt svar!
Det är ett litet hinder min väns valp får hoppa.
Hur gör man för att valpen ska tycka det är kul med folk då? Min lillkille är lite rädd för barnen tex, och han skäller och morrar. Jag kallar honom fegishund och berömmer honom när han vågar hälsa. Efter ett tag tycker han det är kul och leker med barnen. Gör jag rätt?
Här är en bild på min bäbis Athos

Släpp aldrig fram folk eller hundar att hälsa på honom om han inte vill. Hälsa alltid själv först, och kolla av så att det verkligen är snälla och trevliga varelser som hälsar på ett bra sätt, innan de får hälsa på din valp.
Låter du valpen hälsa först, lär du den att det är valpens uppgift att kolla av alla främmande om de är trevliga elelr inte. Vissa klarar av detta bra, andra inte. Är valpen rädd och ängslig kan den uppgiften bli för svår, och valpen kan då lätt ta till utfall od för att jaga bort de mötande, så att den slipper konfronteras med alla.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Okej, måste bli bättre på det då, tack
om du vill att han ska bli vänligare mot barn, be dem sätta sig ner med godis i hansen, sen får han komma fram frivilligt
dock noga att barnen håller handen rakt så de inte blir bitna… valpar kan vara hånga haha
han var helt underbar!
Idag har vi varit på en skola och lämnat papper, då kom det fram barn som ville klappa och det gick jättebra! Han tyckte det var jättekul
Det gick bra med barnen när vi kom hem också, åh vad glad jag blir
Han fick leka med en hund för första gången sen han kom hit, han tyckte det var kul också, tror jag. Men den andra hunden var mycket starkare än honom brottade ner honom hela tiden. Men han hoppade upp i knät på mig när han ville ta en paus.