Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3607 ggr
Misarn
0

Skaffa Hund

Nu är Sambon och jag i hundägande tankar och vi vill ju verkligen veta om hunden får den tid och plats som den behöver, och att den passar in i hur vi lever nu. Jag har haft hund i hela mitt liv är är en van hundägare, fast har aldrig haft någon egen hund.

Sambon har aldrig haft hund och vi vill ju bara att allt ska klaffa som bäst både för oss och hunden så den slipper bli lidande och behöva flytta till ett nytt hem om det inte skulle fungera.

Vi båda är medelaktiva och tycker om att motionera, jogga, cykla men också ligga i soffan och mysa. Att göra aktiviteter med sin hund som olika lydnadskurser, agility m.m är något som vi båda är intresserade av att göra med hunden. Själv är jag ett riktigt fan av Caesar Milans metoder, som jag använt till pappas hundar och man märker en stor positiv skillnad i deras beteenden.

I ras så har vi kikat på många olika, dock på internet och läst mycket men det är ingen ras som riktigt känns helt 100%

Vi har funderat på Labrador, Leonberger, Dalmatin, Fox terrier, Retriever av något slag, Tax. Gärna en medelstor hund, men kan ni rekomendera någon ras!? Kan tänka oss blandraser också, men vi är inte så förtjusta i schäfrar eller Pudlar.

Vad är det mer man behöver tänka på innan man ska skaffa hund!? Vill gärna ha så mycket tips som möjligt =)

[Driva]
0

du skriver att "vi vill ju verkligen veta om hunden får den tid och plats som den behöver, och att den passar in i hur vi lever nu"

men du skriver inget om hur mycket ni jobbar/pluggar, hur löser det ni om ni är borta och så vidare. Det är de största kruxen jag ser i hundägarskapet…

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då det är er första hund så rekommenderar jag att ni definitivt skaffar en renrasig registrerad från en kunnig och seriös uppfödare som ni kan ha stor nytta av under hundens liv. Det är skönt att alltid ha en kunnig person "i ryggen" om det dyker upp problem.

Om ni undrar över något specifikt om just Leonberger eller Släthårig foxterrier så är det bara att fråga, har stor erfarenhet av båda raserna då jag har ägt sådana och kan i så fall tipsa om bra uppfödare.

Misarn
0

Både jag och sambon jobbar väldigt olika mycket och olika tider på dygnet, oftast så går vi om varandra så det alltid finns någon hemma, annars brukar det vara någon timmes mellanrum, jag jobbar ganska nära där vi bor så jag har möjlighet att åka hem under rasten och rasta, likaså kan hunden vara ute hos min pappa med hans hundar om vi jobbar mycket någon dag.

Våran lägenhet är ca 46kv/m, sambon är väldigt förtjust i Leonberger medans jag är mera förtjust i Foxterriern i storlek vet faktiskt inte så mycket om rasen, jag gillar också basenji men det är just med rasen för att vi egenteligen inte har någon aning om vilken ras vi ska ha. Vi vill inte ha en hund med för mycket päls som behöver klippas och som det fastnar mycket i.

Vi kan tänka oss att åka en bit för att köpa hund, kan också tänka oss att adoptera en hemlös hund men vad är för och nackdelarna med det!?

Belimas
0

Storleken på lägenheten behöver man inte "bry" sig så mycket i då det inte är inomhus som hunden ska motioneras utan det är viloplatsen.

Det fastnar mycket skräp i en LB's päls framför allt om man är ute i skogen å andra sidan är det lätt att skaka/borsta ur eventuella löv och dylikt. I övrigt är pälsen lättskött, en genomborstning i veckan räcker gott och väl, något oftare under fällperioderna för att minimera mängden päls som blir liggandes på golven. Det enda som ska klippas på en LB är den långa pälsen mellan trampdynorna resten får växa fritt. En LB hänger gärna med på allt som familjen hittar på men kan även ta det lugnt då och då. Under sommaren kan man låta dom bada mycket för att svalka av sig och motionen får man lägga på kvällen när det är svalare ute p.g.a. all päls.

En Släthårig fox har ju extremt lättskött päls dock behöver man klippa den en del om den inte ska se för ovårdad ut samt att korthårspäls är ibland hopplöst att få bort från möbler då stråna gräver sig in i tyget. Man kan även ha otur att kliva på ett strå som gräver in sig i foten och det gör ONT (vet av egen erfarenhet). En fox är dock väldigt energisk och vill ha mycket motion och aktivering. Åtminstone de som vi har haft har alla gillat att bada i havet och har inte haft något emot varmt väder, den ena älskade att ligga och "sola".

Angående att adoptera en hemlös hund så skulle jag i så fall vända mig först och främst till svenska hundstall i stället för att importera, vi har även hemlösa hundar här i Sverige som är i behov av hjälp. Nackdelen är att det oftast är större hundar som kanske har en tuff bakgrund och kräver en kunnig ägare som har erfarenhet av "problemhundar" men det kan också finnas trevliga och harmoniska hundar där ägaren helt enkelt inte har någon möjlighet att ha hunden kvar.

Misarn
0

För mig låter LB som en bättre hund än Foxterriern, då jag får en uppfattning av att dom kan vara för energiska och lite som en studsboll. Men det verkar bättre att köpa en renrasig hund ifrån en uppfödare som är kunnig.

Vi vill ju ha en medelstor hund, kan möjligen tänka oss en lite mindre hund som i storlek som en Border terrier, men vi har tänkt att i framtiden så kommer vi ha 2hundar, men det är en långsiktig plan, hunden vi kommer skaffa kommer få träffa många olika hundar och ha ett socialt samspel med dom också, med lek och träning.

Vi har även funderat på om vi ska skaffa en valp eller en 1-2årig hund, vad är för och nackdelarna där!?

Misarn
0

För mig låter LB som en bättre hund än Foxterriern, då jag får en uppfattning av att dom kan vara för energiska och lite som en studsboll. Tollare eller en retriever av något slag kan vi också tänka oss eller en border collie korsning.

Vi vill ju ha en medelstor hund, kan möjligen tänka oss en lite mindre hund som i storlek som en Border terrier, men vi har tänkt att i framtiden så kommer vi ha 2hundar, men det är en långsiktig plan, hunden vi kommer skaffa kommer få träffa många olika hundar och ha ett socialt samspel med dom också, med lek och träning.

Vi har även funderat på om vi ska skaffa en valp eller en 1-2årig hund, vad är för och nackdelarna där!?

[jakke94]
0

Vi har foxterrier, och har haft flat coated retriever samt golden retriever. :) Har också lite vana av LB :)

Annars kan jag passa på att tipsa er om Clumber spaniel :) 

En hund som är medelstor, i höjd som ens knä men endå kraftiga, min hane väger 36 kg. 

Finns ingen agressivitet i rasen då den är avlad att jaga i pack/flock. 
Kräver inte alls mycket aktivering, men följer gärna med på allt du vill göra med den, om du vill. 

www.clumber.net 

Hör av dig om det låter intressant och du vill veta mer ;) 

Vi planerar även valpar till hösten he he he…  

(en bild på min hane, Daddy)

[jakke94]
0

va fan, kan inte lägga upp bilder :( 

www.merrows.net är vår hemsida, där hittar du säkert bilder ;)

Misarn
0

Dom var också söta men kanske lite grov i typen, fast skulle kunna tänka mig en spanielras också, jag är väldigt öppen till förslag =)

Hur är det med Rottweiler, Doberman och Pinscher, hur är dom i temperament, hur mycket träning och energi har dom!?

Har läst om Pinscher och det verkar vara en hund som passar oss i sättet bra, vad finns det för storlekar på dem!?

Eftersom vi har andra djur också så får det inte ha för mycket jaktinstinkt utan kunna acceptera dem.

fettmedkevlar
0

Nyfiken på hur du menar när du använder dig av CM´s metoder, hur menar du då?

Ptja, jag skulle nog möjligen be er kika på labrador, det är ju en medelstor hund, labben är ju ursprungligen avlad för jakt. Men det finns ju även showlinjer. Rottweiler och dobermann är bruksraser och har ett relativt högt aktiveringsbehov, självklart olika från individ till individ. Men nu pratar jag överlag.

Leonberger är i mina ögon inte en medelstor ras, utan det är en stor ras. Euraiser kanske? Eller finsk/svensk lapphund. Visserligen långhåriga men ändå. Dalmatiner är även den i mina ögon inte en nybörjar ras. Min erfarenhet är att den har sjukdomar och problem titt som tätt. Bla, nervositet, öronproblem, hudproblem.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Misarn
0

CM använder sig mycket utav hundens egna kroppsspåk och utgår ifrån det när han tränar hundarna, likaså använder han alltid ett lugnt men bestämd sinnesstämning. Man får ju ta åt sig det man själv anser kan vara användbart på sin egna hund och sen se om det fungerar. Det är mest vardaglig lydnad som att gå fint i kopplet, vara uppmärksam på mig och sen har jag märkt att vi gett dom på tok för lite motion nu är det promenader och aktiveringar på flera timmar och man märker verkligen vilken skillnad det blir på hundarna Glad dom är betydligt lugnare och verkar vara gladare och harmoniska.

Jag har märkt när Samson och jag Kikat på raser att han gärna dras till dom större raserna som Leonberger, Labrador, Anatolisk Herdehund, visade honom bilder på Lapphundar och det var också intressant.

Jag är mera för dom lite mindre varianterna så som: Pinscher
Cavalier Charles spaniel, Nova Scottia Duck tolling retriever.

Både Pinscher och Tollaren framför allt har tillalat oss båda än så länge Glad

Belimas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja en fox som inte får den aktivering dom behöver får gärna lite studstendenser, det finns otroligt mycket energi i dom små kropparna.

En LB tik kan hamna runt 60-65 cm i mkh men det finns större tikar liksom mindre. Jag har dock haft hanar där den ena var 78 cm i mkh och 72 kg tung och min kompis LB tik är 72 cm hög men hon hör till den större modellen och det är inte lika vanligt med så stora tikar.

Köper man en valp så får man ju uppfostra och forma den själv, man kan lättare få den så som man vill att den ska vara. En valp kan man ju dock inte lämna ensam mer än korta stunder under en lång period. En äldre omplacering kan vara väldigt väluppfostrad och man slipper rumsrenhetsträningen och kanske även ensamhetsträningen men även en som kanske är 1 år måste anpassa sig till nya flocken innan man kan lämna den ensam och i värsta fall kanske man måste börja om från början med ensamhetsträningen.

Om man gillar temperamentet som LB'n har men hellre vill ha en liten hund så kan jag tipsa om min nuvarande ras, tibetansk spaniel. De har samma temperament som en LB så egentligen kan man säga att de är en leonberger fast i miniatyr, frisk ras som lever länge också.

KvirrZ
0

Jag tycker inte att en tollare passar in på er beskrivning, även om de är grymt fina. Så jag rekommenderar er att kika vidare på de andra raserna ni är intresserade av Glad

- Mvh Emma

Misarn
0

Samson är väldigt förtjust i stora hundar och han har verkligen fastnat för Leonberger, jag tycker inte illa om rasen men jag hade gärna velat ha en mindre. Tibetansk spaniel var ju otroligt söt och hade också ett bra temperament och det kommer nog bli så i slutändan att vi kommer ha två hundar, en stor och en lite mindre Glad

Men tollaren har vi fastnat lite för, det annordnas en utställning i Avesta om några veckor, då ska vi ev dit och kika lite och prata med olika uppfödare Glad

rebz
0

#14 Tollaren kräver mycket aktivering. Får den inte rätt mängd kan de lätt bli "nervösa" och må dåligt.

Jag kan ju tipsa om några raser då :).
Golden Retriever
Welsh Corgi Cardigan/Pembroke
Berner Sennen
Finsk Lapphund
Keeshond
Grosspitz
Papillon
Bostonterrier

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Belimas
0

Njae Avesta utställningen är ju nästa vecka Flört Ska dit själv nämligen Glad

Misarn
0

Golden retriever gillar vi av dom du nämnde, det är ju trevliga hundar vi har haft en sådan när jag var yngre, men det är en stor hund, samt har den mycket päls, men korthåriga hundars päls är ju också lite jobbig då den fastnar överallt. Tungan ute det ska ta tid att hitta hund, och det får ta den tid det tar. Benner sennen är ju också en trevlig ras men jag tycker endå dom är lite stora.

KvirrZ
0

En golden är inte speciellt stor? Ni hade väl funderat på labrador?
Och så mycket päls har de ju inte, man klipper dom. Jag får ofta frågan om min är en labrador så hon är ju inget pälsberg direkt Tungan ute

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Såg nu att du tyckte att labben var stor den med ^^

- Mvh Emma

rebz
0

#17 Okej. Nja Golden räknas mer som medelstor, däremot en Berner Sennen eller LB de är stora! :P
Ja jag föredrar långhåriga hundar, visst får man borsta en gång i veckan men hellre det än hår som sätter sig fast överallt :P
Ja klart det ska ta tid. Men om du nu tycker golden är för stort så vill du alltså ha en hund som är mindre än golden? :)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

rebz
0

Då slänger jag in ett par till förslag då :)

Dvärgschnauzer
Dansk Svensk Gårdshund
Parson Russell Terrier

[Driva]
0

Min uppfattning är att leonberhger är gigantiska! Och mycket hår… mycket större och hårigare än golden…

zoolatri
0

Om du gillar släthårig foxterrier men är rädd för att den ska vara för energisk kan dansk-svensk gårdshund vara ett bra alternativ. Jag har en släthårig fox och jag ville ha något liknande men utan det typiska terriertempramentet, så min andra hund blev just en dansk-svensk gårdshund. De är riktiga allroundhundar!

Lite förslag på alternativ: borderterrier, welsh springer spaniel, mellanpudel, västgötaspets, lagotto, irish softcoated wheaten terrier.

Misarn
0

Dom hundar som jag är van vid är: Basset, drever, bullterrier och en mindre border cóllie/schäfer korsning, jag vill gärna ha en ganska liten men inte Chihuahua liten, den ras jag tycker är lagom är en drever med långa ben, haha!

Jag och sambon är ganska oense om vilken ras vi båda tycker om, han gillar stora hundar medans jag är lite mera åt små hundhållet. Men han gillar verkligen golden retriever och Labrador, kanske vi ska åka och titta på sådanna hundar, det kan ju inte skada, vem vet vi kanske blir tokförälskade. Glad

Men om jag förstått det rätt med pälsarna så fastnar inte långhåriga hundars hår på samma sätt som korthåriga hundar!? Då är lite långhåriga hundar bra!?

En sak som vi båda satt och funderade på mera, det hade varit bra om man kunde "låna" en hund under 1-2 veckors period och se om en hund verkligen passar in i vårat liv just nu?! Då kan man ju se hur allt blir och känns för att verkligen vara på säkra sidan. Glad

zoolatri
0

#24 Inte någon dum idé, säkert finns det någon hundägare som ska åka bort och behöver hjälp med hundpassning. Sedan blir det ju aldrig riktigt samma sak men en egen hemtam hund och någon annans hund, men man kan få en känsla för rutiner kring promenader , mat, träning och sånt:)

Nuttra
0

#24 dra dig inte till utseendet ;) utan mer hur hundarna ''ska'' funka i huvudet. Kolla upp vad de kräver och så.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

fettmedkevlar
0

#14 Tollaren är en jakthund, så jag skulle avråda er att köpa en sådan om ni inte tänker jaga.

Men jag hoppas ni får låna någon hund så ni ser hur det går.
Och är det så att ni är oense så kanske ni ska avvakta ett tag till med hundköp, tills ni kommer överrens om vad ni ska köpa för ras.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Belimas
0

Korthårs päls vs. långhårspäls

De korta stråna hos korthårsraser gräver sig in i tyg samt gör otroligt ont att kliva på om man har den oturen.

Pälsen från en långhår blir som små tussar som är lätta att plocka upp, blir lite mer dammsugning kanske men lätt att få bort pälsen i alla fall men antingen en klädrulle, gummihandske eller dammsugaren då.

Jag föredrar det senare alternativet även om korthårspäls är smidigt, bara torka av med en fuktad handduk om de är lite smutsiga. Nackdelen med en korthår kan vara att man kanske måste klä på dom varmt täcke på vintern men nackdelen med en långhår är sommarvärmen så det blir lite pest eller kolera över det hela Glad

Fördelen med en liten hund är ju att de är lätta att ta med överallt, får utan problem plats i alla typer av bil, månadskostnaden blir billigare.

Fördelen med en större hund är att man per automatik känner sig tryggare på kvällarna när man går ute ensam (jag har märkt en markant skillnad jämfört med när jag hade min senaste LB), lättare att belöna då nosen kommer i mer bekväm höjd.

I grund och botten är jag en storhundsmänniska och kommer förmodligen alltid att vara det trots att jag har småhundar.

Misarn
0

Det känns som att det kommer dröja minst ett år innan vi har hittat en bra ras och hund, tycker gårdshunden är en aning liten endå, haha. Men domhär vita herdehundarna hur är det med dom, vet att det också är en boskapshund, men hittade inte så mycket information om den.

Men vi ska kolla på olika raser och ev på utställningen nästa vecka, man vill ju gärna träffa olika hundar och bilda sig en uppfattning på det viset också, men ni som behöver en hundvakt i sommar får gärna höra av er till oss Glad

Misarn
0

Igår var jag in på Djur Magazinet i Falun och vad mötte jag inte där om inte en Finsk Lapphund och jag föll pladask, storleksmässigt var den perfekt och i temperament så verkar den också passa in på oss väldigt bra men då undrar jag såklart: Om ma ska jämföra Finsk Lapphund med Retriever och Leonberger vad skiljer raserna åt i stora drag, förutom att Leonberger är större!? Glad

SaraC
0

Om man ska vara lite generaliserande, eftersom det kan skilja sig en del mellan individer inom raser;

Det första jag tänker på då det gäller Finsk lapphund - Labrador retriever är att labradoren och många retrievers är väldigt glada hundar som är glada i allt från mat till människor. De äter oftast gärna allt och de hälsar glatt på alla med rejäla pussar. Och dessutom gärna hälsar lika glatt på både folk som kommer hem och hälsar på som folk ute på promenaderna. Medan Finsk lapphund, som andra spetsar, är lite mer av en enmanshund eller familjehund. Alltså avgudar sin ägare/sin familj men stöter den på folk den inte känner är den sällan intresserad av att ens titta på personen ifråga om det är ute på en promenad, kommer någon hem och hälsar på kan den gärna hälsa men sen är det bra. Tycker man det är jobbigt med en hund som ska titta på/hälsa på alla människor den möter under en promenad är alltså Finska lapphunden ett säkrare val än en Labrador.

Den andra skillnaden mellan just Labrador och Finsk lapphund är att Labradoren är en jakthund och Finsk lapphund är en vallhund. Idag finns det många Labradorer av så kallad "sällskapstyp", likaså används den Finska lapphunden idag mer sällan till vallning, men man får inte glömma de ursprungliga instinkterna och just dem kanske avgör vad man vill ha för typ av hund.

Leonberger vet jag inte mycket om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar