Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1773 ggr
Chilli10
0

Kastrering

I tisdags (7/6) lämnade vi in vår lilla tjej hos veterinären för operation. Hon hade skött sig så bra så, vilket var väldigt skönt att höra iom att hon kan vara lite skeptisk mot vissa människor ibland.
Själva ingreppet hade också gått bra. När jag hämtade henne kom hon insmygande lite hukad och såg jätteledsen ut. Men hon blev iaf glad när hon såg mig :) Är nog tratten som hon tycker är jobbigast, plus att det måste göra rätt ont också.

I onsdags fick hon vara ute hos mina föräldrar för att få lite lugn och ro. Hon är piggare, äter och dricker ordentligt så det känns skönt.

Vi valde att kastrera henne eftersom hon var så väldigt hängig både under löp och sen skendrätigheten. Hon fick även några konstiga beteenden. Iom att hon inte är reggad i SKK heller så skulle jag aldrig ta valpar på henne. Har heller inte den kunskapen.

Nu håller jag tummarna för att de ev biverkningarna inte ska drabba henne. Då tänker jag främst på inkontinens.

Har du kastrerat din tik/hanhund? Varför valde du att göra det? :)

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jupp, kastrerat alla mina djur om dom inte ska gå i avel (vilket inga av mina djur ska göra heller).

Tiken jag har nu kastrerades i samband med att hon vart akutopererad för magomvridning.
Då veterinären som utförde operationen visste att hon inte skulle gå i avel frågade han om han skulle kastrera henne samtidigt när dom "ändå va där inne". Och det fick han självklart göra.

Tiken innan det kastrerade jag efter hennes första löp, som var otroligt jobbigt för henne. Jobbigt förlöp, jättejobbigt löp, och det jobbigaste för henne var skendräktigheten då det gick så långt att hon fick mjölk o påbörjan till mjölkstockning.

Hanarna innan dess kastrerade jag helt enkelt för att jag inte skulle ta dom i avel, och för att den ena av dom var sjukt dominant lagt. Och det vart en otrolig förändring efter kastrationen.

Hanen jag har nu har jag inga planer att kastrera om han inte utvecklar "de typiska hanhunds beteendena". Men inte heller han ska gå i avel :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

PetraKarin
0

Skönt att det gick såpass bra och jag hade nog också varit lite hängig och ledsen efter en sådan grej ;)

Låter som ett klokt beslut med kastrering om hon hade sådana problem, nu minskar ju risken för juvertumörer och livmoderinflammation är ju ute ur bilden :)

Nej jag har ingen erfarenhet av kastrering på tik.

Chilli10
0

#1 Ja det här var också efter första löpet. Även hon fick mjölk vid skendräktigheten. Vad har du märkt för biverkningar på dina tikar efter kastreringen?

Jag tycker nog att det känns "snällast" att kastrera om de har problem vid ex löp. Även mot hanhundarna, de lär ju ha ganska stor könsdrift och om de inte får använda den lär en hel del av hanarna bli sexuellt frustrerade. Eller vad tror du?

#2 Ja det är skönt! Jo jag förstår henne helt och fullt :)
Ja, det känns skönt att slippa sådana eventuella problem som annars hade kunnat komma.

Sophie&Segra
0

#3,
Den första tiken blev inte så stor skillnad på då jag fick ta bort henne bara efter ett par månader efter kastrationen (pga helt andra anledningar).
Men det jag han lägga märke till var att hon mognade i huvuet otroligt, kunde koppla av lättare och vart mer sugen på maten :)

Tiken jag har nu har typ åldrats/mognat 2-3 år sen kastrationen som gjordes i november 2010 om jag minns rätt.
Hon har även blivit heeelt matgalen och äter allt i sin väg. Annars är det inte så stor skillnad på henne :)

På hanarna va det mest att dom hade lättare att koppla av, inte satt o gnydde när det va en löptik i området och vart inte lika revirtänkande som innan :)

Men det här med sexuell frustration tror jag absolut, en okastrerad hane som är med en löptik måste ju vara extremt jobbigt - jag själv skulle aldrig vilja/orka ha en okastrerad hane och tik - haha :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

jollycox
0

Vi har en kastrerad tik pga att hon fick uvi efter varje löp. Vi ska förmodligen kastrera den andra tiken också pga att hon kanske har livmoderinflammation, det håller på att kollas upp.
Hanen är på foder så honom kan vi inte kastrera :P
Men jag kommer inte kastrera någon framtida hund om dom inte lider av något, som våra tikar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

KKajsa
0

Två kastrerade tikar. Tik 1 kastrerades vid 2 års ålder, tik 2 kastrerades vid 3 års ålder ingen av dem var avelsmaterial, dåliga höfter på 1an & allergi på 2an. Då anser jag det är bättre att de får jobba ordenkligt hela tiden än att vara avstängda periodvis pga löp. Sedan att vi hade en hanne av avelskvalitet hemma hjälpte oxå till i beslutet. 

Tik 2 har alltid varit lugn o fridfull, tant redan som valp. Hon blev lite gladare & livligare sedan allt detta löpning o skendräktighet kommit bort. Mat har hon alltid gillat & har alltid haft lätt för att lägga på sig.

Tik 1 har inte förändrats, hon hade lätta löp & var inte brydd. Mat är inte hennes bit. Hon tillhör dom som äter mer för att överleva gillar mat men inte all ;)

Ingen utav dom har fått komplikationer av operationen.

Hade en hane som kastrerades vid 9 månaders ålder då jag inte ville ha en hane, blandras av stor grov modell. Han hade aldrig problem med vikten vare sig upp eller ned ingen mat idiot, men bollgalen, ja det var han och inte blev han äldre än 9 månader i huvet heller… Den bästa & mest arbetsvilliga & uthålliga hunden jag vet. Kyss

Chilli10
0

#4 Men gud vad tråkigt :( Hoppas på att min kommer bli lite lugnare i vissa situationer då hon förut har blivit rätt stressad. I övrigt har hon varit välditg lugn ändå. Haha, det är ju bra med matgalna hundar :D Hellre det än tvärt om!

Nej, jag tror att det kan bli väääldigt jobbigt faktiskt.

#5 Men det är ju bra att kastrera förebyggande för att slippa ex livmoderinflamation. Om man ändå inte ska anvla med tiken.

#6 Skönt att höra att det mest är positivt efter kastreringen av dina tikar :) Lite gladare är ju alltid bra, Chilli var så himla nere vid löp osv.

Hon är fortfarande lite seg efter operationen, men blir pigg när man kommer ut, sover mest inne. Lär väl bli som en helikopter i snöre, innan allt är läkt, stygnen är borta och hon får springa lös igen ;P

jollycox
0

#7 jo kanske det, det beror kanske lite på vad man har för ras och om man har fler hundar. Jag har dock bara dåliga erfarenheter av kastrering.

Chilli10
0

#8 Ja, flera hundar beror det ju verkligen på. Men vilken ras? Vad spelar det för roll?

Vad har du för dåliga erfarenheter? :)

jollycox
0

#9 Jag vet inte riktigt hur jag tänker :P eller jag kan inte skriva det med ord iallafall..
Jag vet tre hundar som blivit kastrerade och efter det har dom blivit påhoppade av andra hundar. Hundar som dom tidigare har varit kompisar med.

Chilli10
0

#10 Okej :P 
Det är ju inte alls roligt.

Någon som vet hur pass vanligt sådant är?

KKajsa
0

#11 Mina tre kastrerade har aldrig blivit påhoppade av andra hundar sedan de kastrerades. Tikarna har aldrig hamnat i bråk med hundar som vi träffat på, och vi är ute mycket med dom & träffar på olika sorters hundar.

[Ronon-m]
0

Jag har kastrerat min hanhund och jag ångrar det nått enormt! Han blev aggressiv efter det och började attackera. Innan var han bara rädd för människor men ALDRIG attackerade, han älskade även alla nya hundar och alla hundar, till och med hundaggressiva hundar gillade honom. Men efter kastreringen började han attackera alla hundar och även människor… Vi frågade om någonting hände under narkosen men dom sa att ingenting hade hänt :/

Chilli10
0

#12 Skönt att höra *läsa* :)  Med chilli har det aldrig varit några problem innan kastreringen så jag hoppas att det förblir så!

#13 Och ni är säkra på att det var just efter kastrering, det kan inte varit ngt annat som påverkat hnm?

Chilli10
0

Idag har vi varit hos vet och fått stygnen borttagna! Det var lite jobbigt att lägga sig ner på britsen men när hon väl låg ner så var det inga problem :) Var ute på en lite längre promenad vid tolvtiden, hon var sjövild ;) Mkt energi att göra med av kan man lugnt säga!! Sen är det nog skönt att vara av med stygnen också =)

[Ronon-m]
0

#14 så säker jag kan bli! :)