Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1062 ggr
[Konsument]
0

Fästingproblem!

I sommar har vi fått obehagligt många fästingar och numera skrämmande stora. Vi gosar och klappar vår hund mycket så vi har oftast hittat små, ytterst få fall har jag lyckats se en innan den sätter sig. MEN nu har vi hittat sammanlagt tre större dvs. fästingar som hunnit växa sig lite större på honom och som inom kort tid skulle släppa. Därtill hade EN släppt men som jag tur nog såg. Men man undrar ju om man inte missat någon och att det ligger någon äcklig fästing här hemma… Skrikandes

Vi bor i stan men här finns ju hundar med. Däremot är vi mycket i skogen så min tro är ändå att de kommer därifrån när han är lös och härjar.

Finns det något EFFEKTIVT sätt att motverka fästingar? Vi har kört med B-vitamin då vi inte gillar de giftiga halsbanden. Ett tips jag fick för något åt sedan som verkade funka till en början man inte nu. Så vad använder ni? Funkar det? Jag är nästan bered att återgå till giftigt halsband om det är vad som ska krävas för hålla fästingarna borta. Däremot var de inte direkt supereffektivt heller…

Vi har för övrigt en finsk lapphund så ni förstår att han har mycket päls. Vi har god lust att raka av honom all päls för att lättare upptäcka dem. Fast han skulle ju se himla rolig ut då. Han utställs inte eller något i den stilen dock så inget sånt hindrar oss. Ska vi raka? Hur blir det när vintern kommer? Kommer pälsen hinna växa ut då?

/Äcklad matte (och husse)

Chilli10
0

Jag använder bärnstenshalsband på min tik. Jag tycker att det fungerar bra. Hon har haft 1 fästing hittils. Pappas rottis hade de scalibor på, visst han fick mindre fästingar, men ändå en hel del.

Jag skulle inte rekommendera att raka, haha :D

Workingdog
0

Det enda som fungerar på våra hundar är fästinghalsband. Då får dom inga fästingar, om vi har annat, ex frontline droppar så får dom ändå några fästingar, och dom kan ju faktiskt bära på sjukdomar. Vi har hällre halsband som våra hundar inte får några biverkningar av, än att riskera att dom får några fästingar som kanske bär på ngn sjukdom och man får avliva hunden.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

KvirrZ
0

Vi har exspot och jag har inte behövt plocka bort någon ännu iaf, bara ett fåtal som kryper i pälsen.

- Mvh Emma

[Konsument]
0

#1 Scalibor känner jag igen. Tror det var det vi körde på tidigare men det var sådär precis som du skriver.

#2 Vad använder du för halsband?

#3 Usch då!

Jag ska undersöka era förslag närmare. Bärnstenshalsband och exspot. Vet inte vad #2 använder men ev. hennes också om det inte är något av redan nämnda.

Sofiatinnert
0

Jag har hört att Zx pulvret ska va bra.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Workingdog
0

#4 vi använder Scalibor fästinghalsband

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Konsument]
0

#5 Aldrig hört talas om faktiskt.

#6 Se där. Ok!

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det #5 menar heter Fixodida Zx, och är ett pulver man strör på fodret. Vet flera inne på bichon iFokus som använder det och tycker det är jätte bra. SJälv har jag använt det och märkt av mycket mindre fästingar. Dock har jag hittat lite på dom. Men dom vistas mycket i skogen och springer runt i högt gräs plus att det verkar vara mängder av fästingar här.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se