Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3509 ggr
Cazzos
0

Sele eller halsband?

Vad föredrar ni?

Sele låter hunden nosa och dra i kopplet och man har ytterst lite kontroll över hunden, och eftersom att en hund är stark i hals och bröstpartiet så är det svårt att kontrollera hunden om den skäller på andra hundar och hänger framåt med spetsade öron och har ingen fokus på ägaren alls.

Man ska välja ett halsband med omsorg tycker jag. Min kompis familj gjorde misstaget med att använda stryphalsband på hunden och han drar mycket, så han blev i stort sett strypt under sina promenader så de bytte till sele men det gör inte situationen bättre egentligen för att då så kan hunden dra ännu mer..

Chilli10
0

Bara för att man har ett sele betyder inte att man har lite kontroll över hunden. Allt har att göra med träning.
Ett visst redskap gör inte att din hund gör si eller så.

Själv använder jag halsband.

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag röstar för halsband..

Cazzos
0

#1 Jo, jo, jag håller med dig! Men i inlägget så syftade jag mest på hundar som drar under promenader Glad

thilda-
0

måste lägga till lite mer i mitt inlägg #2

Man får prova sig fram vad ens hund trivs bäst med, endel hundar går bättre med sele och andra inte..

Själv så växlar jag mellan kedja helstryp.. har 2 olika helstryp en med långa länkar och en med korta och sen så har jag nosgrimma. då både han och jag trivs med det

Cazzos
0

#4 När det kommer till nosgrimmor, föredrar du dessa nätliknande grimmor eller de som är som en "burrito" runt nosen?

Maliiin
0

Jag anser att sele har man på hunden när man vill att den ska dra eller liknande.

Vi använder alltid halsband när vi är ute och går.

Spårar vi eller när hundarna springer bredvid vagnen och hästen så är det sele som gäller.

thilda-
0

#5 helt vanlig grimma.. eller rättare sagt "halti"

[Ronon-m]
0

En sele är ju till för att hunden ska dra i, så jag väljer halsband! :)

Carrui
0

Jag använder sele för att halsband kan ge skador. Min hund är då rätt ung och kan rycka till ibland. Så jag vill att han ska må bra. Han har haft halsband länge (helstryp också, ångrar det) men sen jag lärde mig mer så har jag helt bytt till sele. Det handlar inte om redskap. Träning & tillit jobbar jag med. Inte redskap för att min hund ska "lyda"/lyssna.

Cassii
0

Skiftar oftast.. Men ska vi åka tåg eller buss långt så föredrar jag sele.. Eller om vi ska vara ute länge. Känns säkrare.

Zebben
0

Helt klart sele! För hundens bästa. Det är fysiskt mer korrekt att använda det. Man riskerar helt klart minst skador om ett ryck skulle uppstå. Sen är det många gånger bättre för hunden rent psykiskt, de känner sig mer fria i tex hundmöten och klarar dessa bättre.

Carrui
0

#11 Håller med!

jollycox
0

Jag använder sele till min hund för hon smådrar i halsband, hon har halsband om vi åker bort. Dom två andra har halsband. Hanen hade sele ett tag för han ville på att dra och vi tränade och tränade men från dagen han fyllde 2 så gick han bra. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[4paws]
0

jag har cykelsele, vanlig y sele, vanligt halsband, halti,  kätting och dressyrhalsband

jag tar det som behövs för stunden. just nu har min stora en dragig period så jag kör med dressyr. på två dagar har dragandet minskat jättemycket och om 2-3 dagar byter jag till vanligt halsband igen

annars har jag vanligt halsband på båda. ska jag gå längre sträckor med båda har jag halti på stora för att kunna koncentra mej på valpen istället

sele har jag inte så ofta förutom när jag drar

alva-m-t
0

Har ingen erfarenhet av att välja halsband eller sele men vi har halsband till våran hund:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

lambero
0

Här används selen då min hund gjorde en hel del utfall mot andra hundar i början. Det beteendet är inte helt borta och så länge han fortfarande gör så här så kommer inget annat än sele vara aktuellt.

Men selen är även praktiskt då jag har en mindre hund och han trasslar in sig mer sällan i kopplet när han har sele.

Vidare så är det ju så att drar hunden i halsband så är sannolikheten stor att den fortsätter att göra det i sele och vice versa. Sen så vet jag åtminstone en hund som drar mindre i sele än i halsband. Men det är väl som allt annat, individuellt vad som passar.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

AnneN
0

Jag har sele till min hund och har även haft det till andra hundar, både väldresserade och dragiga och har då aldrig haft problem med att kontrollera/hålla dem vid hundmöten, även när jag haft stor hund som gjort utfall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[rightPAW]
0

Har både och, använder halsband oftast eftersom hon inte drar i kopplet och jag har henne lös 90 % av alla promenader. Sele använder jag om jag cyklar eller springer med henne.

Zebben
0

#16 Att Din hund blir bättre i sele än halsband vid utfall är ett väldigt vanligt förekommande. Glad De allra flesta hundar känner sig mindre trängda i selen.

Nikkis
0

Jag använder halsband till mina hundar, halvstryp, för det är enklöare att ta på och av dom.
Använder sele när vi ska cykla eller dyl.

Fridaaaa
0

Använder sele mest då jag har bättre koll på henne i sele, lättare att "ta tillbaka" om hon skulle dra. Annars använder jag halvstryp (få gånger vanligt halsband) Aldrig i mitt liv helstryp :)

#8 Fel, finns olika slags selar för olika ändamål, precis som med t.ex halsband,koppel osv:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rebz
0

Jag använder både sele och halsband beroende på vad vi ska göra.

Jag använder sele om han ska få springa i lina eller om vi ska ta en längre promenad.
Och så använder jag halvstryp (utan strypeffekten, utan bara så att han inte ska kunna åla sig ur det) om vi ska gå en kortare promenad och träna samtidigt.
Sen använder jag även retrieverkoppel om vi bara ska ut och träna. Då det inte väger så mycket och för att det är lätt att ta av och sätta på vid inkallning. Eller om vi ska ut till bilen och han bara ska få kissa av sig innan vi åker.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[4paws]
0

22# visst är det härligt med löplina/flexikoppel?

bra tips om rertiverkoppel :) borde kanske införskaffa det :P

rebz
0

#23 Ja jag brukar ha spårlinan (dock inte hela ute) eller 5m rep och en hake som jag köpte på järnhandeln som funkar perfekt som en lite kortare löplina.
Flexikoppel använder jag däremot inte och kommer aldrig göra.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Fridaaaa
0

#23 Löplina ja, flexikoppel nej :) (för min del men tänker inte börja en diskution om ´det här).

#22 samma som jag ang halvstypet :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zebben
0

Jag har redan svarat tidigare, men alla skriver vad de använder. Jag rekommenderar att man använder sig av en bra och välsittande sele framför halsband oavsett sort. Men själv använder jag bara sele vid träning, alltså spårträning.

Mina hundar har alltid gått till 99% av sin tid lösa. Men måste jag använda koppel så använder jag halsband. Tex när vi är på tävling el. där det är strikt koppeltvång. Jag har då rundsytt mjukt läderstryp. Aldrig kopplat i strypringen utan den andra. Anledningen till är att halsbandet är mjuk och "försvinner" in i schäferpälsen. Det sliter inte på pälsen och sen är det snyggt när det inte syns. Mina hundar nuvarande som dåvarande drar inte i kopplet eller gör utfall, så de blir aldrig några ryck. Hade jag haft en hund som drar, gör utfall eller lekryck så hade jag använt sele..självklart!

På min nästa hund kommer det bli sele. Får helt enkelt lära om att det är spårlinan som betyder jobb och inte själva selen som jag har som arbetstecken nu. De kan självklart även skilja på olika selar. Men linan är ett bra arbetstecken.

Cazzos
0

#7 Jaha du menar grimma, jag trodde du pratade om munkorgar Tungan ute

millan1997
0

Jag har sele på min hund och det funkar bra det är träning som gäller.

Nog drog hon dom första gångerna men det tränade jag bort och nu är hon super duktig… Lära genom att göra helt enkelt…

men jag har inte sele hela tiden det är bara när jag går ut med hon,har också halsband ibland men när man är i skogen och så tycker jag att det känns bra med sele.Det är väll också beroende på vilket sorts sele eller halsband man har på sin hund.

millan1997
0

Jag använder sele rätt ofta också när hon får dra pulka eller hundrissla eller när man är i stallet hos hästarna…

Be-Bopz
0

Använder sele, tror det är bättre för hunden.

lambero
0

Jag märker faktiskt en markant skillnad på sele och halsband vad gäller hans utfall. Men det tog ett tag inte poletten trillade ner och jag insåg varför det var så Tungan ute

Fast den främsta anledningen är att jag vill skydda hans hals när han gör utfall. Detta är ju självklart något jag jobbar på men ibland gör jag misstag och pressar honom för hårt..

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Jossanrg]
0

till våran Pudel har vi ett sele då han tycker det är obehagligt med halsband och går mycket finare med selet.  men till våran amstaff har vi ett halsband med halvstryp eftersom hon drog av sig sitt sele hon hade innan,  :)

[Forest]
0

Jag vill gärna ha sele på våran Pudel men pga inte finns sele med päls så kan vi inte ha sele (det skulle sluta som en genomtovad hund) annars gick hon bättre i sele som liten. Nu har jag två olika halsband ett vanligt halsband med minkpäls o en rundsytt läderhalsband.

Vattnadal
0

På promenader: Sele med läderkoppel i baggenbälte eller flexi om det bara är en hund som inte får vara lös. Vittra är för det mesta lös, och 1-2 till med i koppel.

Korta 5-10 min rastningar har de halsband.

Vid drag har de nomesele med draglina och nacklinan fäst i halsbandet.

Vid spår har de promenadsele med spårlina.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Sele låter hunden nosa och dra i kopplet och man har ytterst lite kontroll över hunden, och eftersom att en hund är stark i hals och bröstpartiet så är det svårt att kontrollera hunden om den skäller på andra hundar och hänger framåt med spetsade öron och har ingen fokus på ägaren alls:

(Jag har en hund som i princip alltid går i sele)

Min hund drar mer när han går i halsband.

Jag har full kontroll och inte alls ytterst lite kontroll över honom för att han går i sele. Min kontroll sitter inte i hur jag drar i halsen på honom utan i vår kommunikation.

Att min hund får se/hälsa på andra hundar med "spetsade öron" och övrigt kroppsspråk han väljer visa är en självklarhet!

Min har full fokus på mig hela tiden, även fast andra ibland tror att han inte har det. Sådant där kan man inte dömma genom att bara titta på hund och ägare en stund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar