Hjälp tack!
Hej alla! Jag har en fråga att ställa åt min granne. Dom har två franska bulldoggtikar som är 4 och 1,5 år gamla. Båda hundarna biter på ALLT! Dom har bitit sönder varje bord, stol, list, skåp, dörr osv… Vad kan dom göra för att få dom att sluta? Hundarna bet idag sönder deras sprillans nya bord för 2200 kr så dom är verkligen ledsna nu. Dom får jäte bra motion och långa promenader så det kan inte vara de. Leksaker har dom gott om att bita på men endå väljer dom allt annat. Hur ska dom göra? Kan man spraya något på möbler och likande? Dom behöver verkligen hjälp!
Får dom tillräckligt mental stimulans? Tillräckligt med motion? Tuggben?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När är det dom tuggar sönder sakerna? Är det när ägarna är hemma eller borta?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ja dom får väldigt mycket motion, tggben och mental stimulans vet jag inte. Dom har många leksaker att tugga och leka med. Men jag ska be dom köpa lite märgben och "riktiga" ben till dom.
Fråga om mentalstimulans också. Kan vara där det är "fel"
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#4 okej det ska jag göra, tack! :)
Skriver min fråga igen då.. "När är det dom tuggar sönder sakerna? Är det när ägarna är hemma eller borta?"
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#6 oj jag såg inte din komentar :P
Det är både och, men mest när dom är ensama
Hah, av någon anledning så brukar vissa missa mina inlägg :P Det måste va något speciellt med mina inlägg helt enkelt :P haha.
Det kan ju vara så att de får ångest när de lämnas ensamma och tar ut den frustrationen på sakerna som finns hemma.
Haha :D
Ja så kan det ju vara. Jag ska prata med dom och berätta om svaren jag fått, dom vet ju mer än mig om deras hundar:) Men hon ville verkligen ha något att spraya på möblerna så att det blir äckligt för hundarna att tugga där, får se om jag hittar något :)
Stress. Hundarna är obalanserade och stressade. Mest troligt iaf, har de båda hållt på sä här sedan valp ålder?
#9 Spraya tabasco, ättika eller citron.. Det brukar fungera!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#10 ja dom har alltid gjort såhär :/
#11 Tack det ska jag säga! :)

Jag tror som #8. Troligtvis blir dom stressade av att vara ensamma och eftersom tuggande är lugnande så gör dom så. Visst kan man spraya på illaluktande och illasmakande medel på saker de inte får tugga på, men problemet kvarstår ju. Hundarna kommer fortfarande må dåligt av att lämnas så varför inte börja från början med ensamhetsträning?
#13 ja det kanske dom ska göra! Ska prata med dom imorgon! Men hur ska dom göra det så att det blir rätt?
HUndar kan ju vara överstimulerade. kan vara så attde måste lära sig slappna av…

Separationsångest och understimulans är det som dyker upp i mitt huvud när jag läser dina inlägg TS.

#14 Det finns många bra trådar om ensamhetsträning som du kan läsa! Man får prova sig fram lite, tycker att det skiljer sig lite vad som funkar på olika hundar. Men regel nummer ett är att hunden att fått motion och mental stimulans innan man lämnar. När jag började med ensamhetsträning lämnade jag aldrig direkt efter en promenad eller träning utan lät min hund varva ner ordentligt innan. Sen gäller det att man bara lämnar korta stunder i taget. Har du pratat med dom? Vad säger dom själva?
Jag har pratat med dom och dom har beställt något som man sprayar på möblerna så att hundarna inte tuggar. Jag nämnde det med mental stimulans men jag tror inte att dom kommer göra det tyvärr… Dom får försöka lösa det och hoppas sprayen funkar! :)