tömköra hund???
Hej! undrar ifall man kan tömköra en hund? ha dragsele på och tömmar och gå bakom hunden och träna på svängarna och att komma fram i trav och gallop innan den börjar dra lite hundrissla???
låter säckert jätte konstigt men går det? min hund har dragit hundpulka men tänkte att hon behöver träna på att lyssna på tömmarna mera så funkar det?
Hmm…
Hur gör eskimåerna? Styr de med rop eller tömmar?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
vissa styr med tömmar vissa med rop,jag brukar spänna fast hon i pulkan och även ha tömmar också så ifall man skulle behöva svänga så använder man tömmarna…Men det är det hon behöver träna på så tänkte ifall man kan träna genom att tömköra,fast det är ju inte samma sak som med en häst menär det bra träning??? eller? låter säckert jätte konstigt men alltså hör hört att någon har gjort så men vad är den bästa träningen??
eller jag vet faktiskt inte hur eskimoerna gör hehe…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tömmar? Whaat? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt, utan endast att man använder rösten.
Har själv draghundar och jobbar med draghundar och där är det alltid rösten som används. Och för mig är rösten en "koppling" som skapar band och trygghet mellan hund och ägare/förare.
ok då tänkte jag helt åt pipsvängen haha
tack för alla svar behöver nog inga fler svar på detta inlägg…….
#0 Hade en kompis som var hästgalen men fick ingen häst , så hon tömkörde sin hund tränade mellan att gå slalom genom koner och sånt , dock vet jag inte om hunden tyckte det var roligt men hon var inte motvillig eller rädd iaf
när jag var 6år så longerade jag pappas jakthund….. :P *sant faktiskt* haha när länktan efter en egen häst var stor så fick man ta de man har…

#7 Longlera en hund har jag varit med om, men inte i övrigt :D
hehe ;) Jag hade till o med en longerpisk, fast den användes aldrig hahaha utan det var bara för att få den där "hästkänslan" :) Stackars vovve! kan säga att hon blev utsatt för mycket "hästerier" i sina dagar :)
Har också longerat hund , en vorste dock inte för att jag var häst galen "fast det var jag också " utan det var det enda som funkade annars var han galen när man gick ut med honom :P HAn vart riktigt rolig att longera kunde gångarterna osv byta varv haha kul hade vi :) och fick en lugn hund att promenara med