Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6859 ggr
[Ronon-m]
1

Ica hundfoder

Jag testade att köpa hem icas hundmat och Ozzi tycker det är helt okej, det är även bra pris. Men vad tror ni om innehållet? Är det ett bra foder som man kan ge eller innehåller det bara massa dåligt? :)

Sammansättning: Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (oxkött min. 10%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst.

Analytiska beståndsdelar: Råprotein 20%, råolja och råfett 10%, växttråd/fiber 2,5%, råaska 6,5%, vatten 8,0%, kalcium 1,2%, fosfor 1,0%.

Vad tror ni? :)

jollycox
0

Ett foder som innehåller mest spannmål är inte bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Ronon-m]
0

Hur vet man om det innehåller det då?

KvirrZ
0

#2 Spannmål/korn står först.

- Mvh Emma

jollycox
0

Ingredienserna står alltid i mängdordning. Det som det är mest av står först, näst mest av står som nr 2 osv.

[Ronon-m]
0

#3 ja de vet jag, men om man vet hur mycket.

#4 jaha, så då är de inte ett så bra foder då? :/

KvirrZ
0

#5 Jag menade som #4 skrev. Det som står först är det som fodret innehåller mest utav.

- Mvh Emma

[Ronon-m]
0

jaha hehe :)

jollycox
0

Nej det är inte ett bra foder.

Nina-R
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fodret kan förklaras på ett sätt och det är bukfylla.
Det känns billigt när man köper det men hunden har oerhört svårt att ta upp ngn näring av framförallt korn. Det mesta går in ena vägen och ut andra. Alltså betalar du pengar för något som inte gör någon större nytta.

Personligen betalar jag hellre för ett bättre foder och får något för pengarna.

/SE*Barababelle's

Zebben
0

Nej..det är inte ett bra foder. Spannmål har inte i hundfoder att göra.

[Ronon-m]
0

Okej, då ska jag inte köpa det igen! Men vad finns det för andra lite billigare foder som är bra då? :)

Magrat
0

Egentligen ska man inte se på priset att det är billigare utan hur mycket som går åt.

Exempelvis; Ett sämre foder behöver hunden mycket mer av för att få i sig nog med näring, medans ett bättre foder behöver den mindre av. Det lite dyrare fodret är alltså drygare och slår man ut summan per måltid är det allt som oftast billigare med ett dyrare och bättre alternativ.

Jag kan annars rekomendera färskfoder. Det är lite pill med det eftersom man ska komma ihåg at tina och ha sig, men det är både billigt och bra för hunden. Välsorterade djuraffärer brukar ha.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

SaraC
0

Man ska inte koll på priset eller märket alls, utan på innehållet.

Just detta foder som har spannmål som första ingrediens (det som fodret innehåller mest av) skulle i varje fall jag kasta i papperskorgen..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Ronon-m]
0

Okej, ne jag ska kolla vidare. Säg gärna till om ni vet något bra foder! :)

Zebben
0

Jag rekommenderar starkt Orijen. Det kostar en slant i inköp. 759:- för 13,5 kg. Men det räcker i nästan 1½ mån. till min hund som är schäfer och mycket aktiv.

Det kostar alltså 8-10:- per måltid. Vilket jag absolut inte tycker är dyrt. Då vet jag att min hund får i sig bra mat!

lizton
0

ICAs hundfoder är inget jag skulle vilja ge. Om du vill ha ett rättså billigt, men ändå bra hundfoder så köp Doggy Professional. Professional är bäst, men även andra billigare Doggy är bättre än ICAs hundfoder.

Orijen som någon föreslår har enl mig alldeles för höga halter av protein. Risk för äldre hundar med åldrade njurar och lever. Risk för hundraser som lätt får vissa typer av urinsten. (kalcium/oxalatstenar) Dvärgschnauzer och små terrier-raser hör dit. Det är enl min uppfattning onaturligt med så höga proteinhalter i ett torrfoder som i Orijens. Då är Acanas foder bättre. Samma tillverkare, men mer normala nivåer av protein.

jollycox
0

Doggy/doggy professional är exakt lika dåligt som icas.

PetraKarin
0

#17 Njaa, det är ganska så stor skillnad på Doggy och Doggy Professional. 
http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=309

Fridaaaa
0

#17 Nej är det verkligen inte. Är ganska stor skillnad på doggy och doggy professinal och icas är sämre än båda dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
0

Tänkte lite på det här med Doggy, kollade lite på innehållet. I Doggy Orginal så ska det inte finnas några spannmål vad jag kan se. Sen i doggy orginal är det "färskt svenskt kycklingkött minst 10%"

Medans i doggy professional Extra så är det endast 6 % färskt svenskt kött. Plus att spannmål står först

Skulle inte doggy professional vara ett bättre foder? Jag tycker det ser sämre ut, men nu är jag heller inte så jätte kunnig på detta med foderinnehållsförteckningar.

För innehålls förteckningar kolla här: Doggy Orginal
Doggy professional Extra
Känns lite som att man lurar folk att tro att doggy professional är ett bättre foder?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

jollycox
0

Inget av ica, doggy eller doggy professional skulle jag ge till någon hund. Dom är ju inte bra foder.

PetraKarin
0

#20 Nej det andra fodret (Professional Extra, #2) är bättre än det första (Orginal, #1) anser jag.

Att spannmål står som en ingrediens först i #2 betyder att de har samlat ihop alla sorters spannmålsprodukter de har i till en och då blir det, som i många andra foder, den största ingrediensen.
I nummer #1 står fullkornsvete ensamt som första ingrediens, det innehåller alltså såpass mycket vete att det är mer än någon av de andra ingredienserna tillsammans.

I #1 står kött- och köttbiprodukter som andra ingrediens och det inom parantes betyder att minst 10% av det är kyckling, inte av hela innehållet.

Så av bara den andra ingrediensen har jag svårt att tyda vilken av de två som är bäst, men #2 har därtill fler animaliska produkter i. (Då tänker jag främst på ägg, som är en oerhört bra proteinkälla.)

Sen kan man också se på näringsanalysen att #2 är snäppet bättre näringsmässigt. #1 har inte de tillsatta vitaminer och mineraler som ett bra foder har.

Nina-R
0

#14 För det första måste du se till din hunds behov. Är den lättfödd? Isf kanske du inte ska satsa på ett foder med för mycket fett utan välja ett med mindre. Är den lite äldre? Passa dig då för protein, för mycket protein är inte så bra för njurarna.

Men för att få ett bra foder är det lämplig att vända sig till en djuraffär, där har dom högkvalitativt foder. Dvs råvarorna är bätte = dyrare foder men även drygare eftersom hundarna tar upp näringen bättre.

Dom flesta foder i djuräffärerna är bra foder, men att säga att ett märke/sort är bra till alla hundar är givetvis fel. För alla är ju olika och har olika behov.

Det du ska se upp med på innehållsförteckningen är för mycket spannmål, om det är specifiserat vad för spannmål: absolut inte korn.
En del foder drygas ut med socker, inte bra. Sedan så står det ofta animaliska biprodukter på billiga foder, vilket innebär saker som, hovar, fjädrar, maginnehåll. Ja all jävla skit som blir över helt enkelt. Och att betala för detta anser jag vara dyrt!

/SE*Barababelle's

PetraKarin
0

#23 Nja det finns ju även vissa regler i Sverige för vad man får ha i djurfoder och hur man ska märka ingredienserna.
T.ex. slaktbiprodukter är allt utom muskelvävnad och horn, hovar, hår och tänder. Kycklingbiprodukter innehåller inte mag- och tarminnehåll eller fjädrar. Animaliska biprodukter är ett samlingsnamn för dess plus fiskbiprodukter.

lizton
0

Någon skriver i tråden att korn inte är bra. Korn som det är processat i hundfoder är inte dåligt. I SKK Hundmatboken står att korngryn är en bra kolhydratkälla för hundar., Korn finns med i många recept på hundmat man tillagar själv. Korn har lägre GI än vitt ris, vitt vete och majs så det höjer inte blodsockret som de andra gör.

Korn som en del i ett hundfoder är helt OK, enl mig. Då är foder med vitt ris, vitt vete och majs mycket sämre för hälsan. Det ger blodsockersvängningar och kan ge fetma och diabetes om hunden äter det varje dag år ut och år in. Fullkornsvete, brunt ris, havre och korn är mycket nyttigare. Sen finns hundar som inte tål något av dessa och då får man ta hänsyn till det förstås.

PetraKarin
0

#25 Jag tror de flesta, som jag, menar att ett foder med så pass mycket spannmål inte är bra. Spannmål är inte direkt dåligt för hunden, nej. Men onödigt. Och då är det bättre att ge ett foder med större mängd av de ingredienser som hunden faktiskt behöver få i sig.

Nina-R
0

# 24 okej, det visste jag inte!

#25 Jag har fått lära mig på gymnasial hundutbildning att hunden har otroligt svårt att smälta korn, men jag kan ju ha fått lära mig fel!

/SE*Barababelle's

PetraKarin
0

#27 Ja hundar har svårt att smälta de flesta spannmål, smälta menar jag då ta upp näring ur. 
Men korn är ett av de bättre om man ska välja.

lizton
0

Fel. Smältbarheten hos spannmål som vete och ris är väldigt hög upp till 95 %. För vitt rismjöl 99 %. Hundar kan alltså ta tillvarata näringen i spannmål mycket bra. Skaldelarna som är fibrer smälts inte, men är bra för tarmens funktion. Andra fibrer som betfiber och pektin är smältbara i olika hög grad. Spannmål innehåller mest kolhydrater, vilket ger energi och de också ger maten volym =  mättnadskänsla. Bra för seniorer och hundar som inte får gå upp i vikt.

Proteinerna i spannnmål innehåller inte alla aminosyror som hunden behöver, så hunden måste få animaliska proteiner också. Hunden behöver dock inte så mycket proteiner som man i allmänhet tror. 10 % anses tillräckligt för en vuxen sällskapshund, men vi ger dem i regel mycket mer. Gott för hunden och dyrare. Man kan göra som man vill.

Nina-R
0

# 29 Fast om hunden klarar sig så himla bra på mestadels spannmål, varför är den då köttätare? Borde den inte vara som tex björnen isf och äta både och?

/SE*Barababelle's

Nina-R
0

# 29, glömde. Du nämner vete och ris, men hur är det med korn?
Jag vet att med häst så är det iaf så att det tas upp annorlunda av hästen än tex havre.

Sen får jag inte heller riktigt ihop hur spannmål skulle vara extra bra för hundar som har lätt att gå upp i vikt om hunden tar upp näringen så bra i det. Energi som inte används = fett.

/SE*Barababelle's

SaraC
0

#30 Alla hunddjur borde väl för längesedan övergått till att plundra åkrar istället för hagar Oskyldig

Nina-R
0

# 32, Vem vet, det kanske dom gör i framtiden Cool

Men för tillfället vill jag nog se till att min hund får mestadels kött i sig, det som magen och kroppen är gjort för att få näring ifrån.

Det är klart att en del hundar fungerar på billiga foder med mycket spannmål, annars hade dom ju inte funnits.
Men eftersom dom inte kan tala så kan dom heller inte tala om ifall dom mår BÄTTRE på ett bra foder med mycket kött. Visst kan man märka skillnad på energi, avföring och päls. Men även en människa kan må helt okej på dålig mat men må bättre om den äter riktigt bra, om ni förstår vad jag menar.

/SE*Barababelle's

lizton
0

Korn har lite lägre smältbarhet än ris och vete. Kolhydraterna i korn har en smältbarhet på 73 %, vilket ändå är högt.(SKK Hundmatboken 2010)

Många hundar håller vikten bra på foder med lite högre halt av spannmål av fullkorn, tex fullkornsvete eller brunt ris (skaldelarna är kvar) Fibrerna fyller magen och signalerar en mättnadskänsla och hunden blir lugn och mår bra. Man kan också ge rårivna morötter och vitkål vilket också innehåller fibrer.

Många sällskapshundar går upp i vikt på färskfoder utan spannmål. Vom og Hundemat är ett sånt. En hund som är mindre aktiv kan bara äta minimalt av detta energirika foder för att inte gå upp i vikt. Dessutom är det vanligt att de blir för hårda i magen, förstoppade, av foder utan fibrer. Ett sånt foder passar bäst till aktiva brukshundar.

Det finns också seniorfoder/lightfoder som har höga nivåer av protein och mindre spannmål. Jag skulle inte vilja ge det till en senior, men det kan passa en yngre hund som inte får gå upp i vikt. Hundar är olika, så man får prova sig fram. Det som funkar för den ena funkar inte för den andra.

SaraC
0

#34 Men varför tycker du att hundar behöver spannmål alls?

Att de går upp i vikt när de byter till ett annat foder beror väl ganska troligen på att de då får för mycket helt plötsligt.

Nina-R
0

#34 Men om de nu håller/går upp i vikt både av spannmål och protein så borde de flesta hundar va feta?

Nä, ge hunden foder med mestadels kött och ge den motion så mår den förmodligen bäst.

/SE*Barababelle's

lizton
0

Hunden är en allätare och mår bra av åtminstone en del kolhydrater. (Katten däremot är en köttätare.)

Kolhydrater behövs för att hjärnan ska fungera. Hundar kan visserligen tillverka kolhydrater själva, men många ser att hundar presterar bättre om de får en del kolhydrater. Jägare har tex sett att hunden blir effektivare och smartare om den får lite kolhydrater. Vilda vargar äter också ca 10 % kolhydrater och jag anser att tamhunden bör få minst den mängden. De fibrer som finns i spannmål och grönsaker är bra för tarmens hälsa. Kolhydrater behövs också i processen när nya celler ska bildas i kroppen.

Det finns ingen anledning att en normalaktiv sällskapshund ska få enbart animaliskt protein. Köttproduktion påfrestar miljön och så är det dyrt dessutom. Men det är upp till var och en hur man gör. Hunden kan leva på enbart animaliskt, men jag anser inte att det är det bästa för en allätare som hunden.

Nina-R
0

#37 men det är ju en jäkla skillnad på 10% kolhydrater och ett foder som består mestadels av kolhydrater, eller hur.

/SE*Barababelle's

lizton
0

Jo, stor skillnad. De flesta hundar får mycket mer än 10 % kolhydrater. Det finns väl inget torrfoder med så låga nivåer. För att kunna binda en torrfoderkula krävs något att binda med och ca 15 % kolhydrater är ett av de lägsata nivåerna (Orijens foder) och det tycker jag personligen har alldeles för höga värden protein för att det ska kännas säkert för hundens lever och njurar.

Ca 30 % kolhydrater är en låg och ändå bra nivå. Acanas Adult ligger där. De allra flesta torrfoder har mycket mer: ofta 45 - 60 % kolhydrater. De flesta hundar äter det och mår bra av det.

Nina-R
0

Men jag får inte ihop ditt tankesätt. I "det vilda" säger du att ca 10% består av kolhydrater, och ptja. Vargen mår väl bra?
Men i fångenskap så klarar tydligen inte hunden av ett foder med "bara" 15%?

/SE*Barababelle's

lizton
2

Varg och tamhund är inte detsamma. Tamhunden har följt människan i tusentals år och ätit av rester från hennes bord, så den har blivit mer anpassad till att äta mer kolhydrater.

Vargar äter inte torrfoder. Färskt kött innehåller kanske 70 % vatten och påfrestar inte njurar och lever på samma sätt som torrfoder med högt proteininnehåll.

Det finns 100 % animaliskt färskfoder (Vom og Hundemat) och det är inte skadligt för njurar. och lever eftersom det består av 70 % vatten. Om en hund som äter torrfoder med ca 40 % protein också är mycket duktig på att dricka vatten borde det vara mindre skadligt eller om man blandar ut det i vatten. Det finns dock många trådar på olika hundforum om hundar som fått skador av högproteinfoder. T o m proteinbrist, konstigt nog. Alla hundar klarar inte av att smälta så höga halter av protein.

Nina-R
0

Fast jag vet nog inte riktigt om en arts matsmältningssystem osv ändrar sig så fort? Det låter ju ganska otroligt.

Nej, alla hundar klarar det säkert inte, lika så som alla inte klarar mycket kolhydrater, vilket tex inte min gör.
Hon får obalans och irritation i tarmarna av för mkt spannmål, speciellt korn och vete. Men hon är inte allergisk. Men det märks stor skillnad då hon äter foder med mycket spannmål och ett med lite spannmål.

Det här med foder är högst indviduellt, men att påstå att hund generellt mår bäst av mest spannmål i kosten, det kan jag nog inte riktigt hålla med om. Men jag förstår din tanke att torrfodret mkt väl kan vara för "koncentrerat".

/SE*Barababelle's

lizton
0

De flesta hundar är sällskapshundar och de flesta hundar äter torrfoder som har 45 - 60 % kolhydrater. Många hundar mår utmärkt på det och de flesta uppfödare använder också torrfoder till sina hundar. Många har fött upp friska kullar i massor av år på tex Doggys hundfoder.

Allt passar inte alla. Mycket aktiva hundar behöver högenergifoder och eller färskfoder. En del barfar sina hundar.

Man kan göra som man vill och den som vill ge mer animaliskt kan göra det. Det är dyrare och påfrestar miljön mer, men det är ett val man gör om man tycker det är bäst.