Flexikoppel
Vad tycker ni om flexikoppel?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Enligt mig är de värdelösa 
För det första tycker jag de r lite klumpiga. Å sen har jag aldrig mina hundar på flera meters avstånd när jag går med dem kopplade.
Vill jag att dom ska få springa på ett längre avstånd har jag dem lösa.
Så nej, jag föredrar mjuka läderkoppel :) Tycker det är snyggare med!
Jag använder det väldigt sällan eftersom jag har Xavi lös när vi går våra promenader hemma ute på landet, men mina föräldrar som inte har någon vidare "pli" på honom har det. Jag tycker det är ett bra alternativ om man inte kan ha hunden lös, då kan den lättare gå och nosa och får nog mer känsla av att vara lös än med ett två-tremeterskoppel. I tätortsmiljö eller liknande föredrar jag dock absolut vanligt koppel då flexi kan vara väldigt klumpigt.
Vi hade det förut. Smart och behändigt, men slutade eftersom han drog så mycket. Han visste ju inte riktigt när man inte kunde komma längre, så han bara drog och drog och det blev jobbigt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder flexi, tycker det fungerar bra. Mina drar inte i flexikopplet och har med tiden lärt sig att går man runt ett träd så får man gå tillbaks samma väg så är man "fri" att nosa igen annars står man still.
Inget fel på just kopplet i sig, oftast handlar det om personen som håller i det
Vissa låter sin hund springa vind för våg bara för att den har flexi, och dom hinner inte stoppa kopplet innan hunden sprungit fram till en annan hund. Eller hundar som gör utfall i flexikoppel ser inte heller för roligt ut.
Men kan man hantera det och använder det i rätt syfte så är det väl ok. Dock ingenting jag själv skulle använda då jag tycker det är rätt drygt med flexi.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har bara flexi på landet där han inte kan vara lös för han är inte ännu så bra på att komma. Men har bara använt det ca 3gånger ( allt jag har märkt väldigt dåligt kommer inte ha det igen). jag tycker inte man skall ha flexi på hundar under iaf 1,5 år då dem skall bli koppel tränade då. Så ja värdelösa? ja
Jag tycker inte om flexikoppel. De är klumpiga. Skulle aldrig använda det själv. Folk som har det tenderar att ha en okontrollbar hund i andra änden. Plus att jag inte tycker det känns så säkert att ha det på större hundar som många har..
Det enda bra med det är väl att om man har en hund som man inte riktigt kan ha lös så kan man ha flexi om man tycker lina är jobbigt.
Felxi på vanlig promenad i parken, Nej tack!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag använder flexi ibland, oftast när min tik löper och nu när man inte får ha hundar lösa är det perfekt för oss. Jag är super nöjd efter drygt 15 års användande av flexikoppel men det beror ju väldigt mycket på hunden, ägaren och området man bor i om flexi passar eller inte och för mig är det ett måste att hunden ska vara koppel tränad innan man sätter på hunden ett flexikoppel.
Kopplet är ju inte elakt eller någonting utan för vissa fungerar det medans för andra fungerar det inte lika bra.
Använder flexi. Min hund går lös, men när det inte går så är flexit super :) Sele & flexikoppel kör jag med 
Jag gillar inte flexikoppel men jag förstår varför andra använder dem.
Varför jag inte gillar dem är för att det finns folk som använder flexikoppel på sina skälliga hundar och de använder inte den här bromsknappen som låser kopplet utan att man behöver hålla in den, och det slutar med att hunden springer flera meter framför ägaren när den ser en annan hund och ägaren hinner inte trycka in "knappen" och måste fiska in hunden.
Det ser bara besvärligt ut och det är så också. Min kompis använder flexikoppel på sin hund, + så har han en sele på sig och han är obekväm med att gå bakom/bredvid mig när jag rastar honom och jag är ett stort fan av Cesars Millan promenadsmetoder.
Min kompis hund vill alltid gå så långt fram som möjligt och nosa, men jag tycker inte att han ska behöva gå 5 meter framför mig och nosa för att vi ska ändå komma dit om några sekunder så kan han nosa då, om ni förstår vad jag menar?
Jag brukar alltid låsa kopplet och dra honom bakåt hela tiden för att han ska gå bredvid mig och inte framför. Dessutom så skäller han lite på andra hundar när man går förbi men då brukar jag bara nudda till honom på höften med hälen, dra till i kopplet och bara gå.

Vi har flexi men jag själv använder det inte då jag tycker att dom är klumpiga och bara allmänt jobbiga att ha, min man tycker dom är smidiga.
Jag använder löplina och tycker det är mycket lättare att använda, min man kallar det lasso.. :-)
Ang flexi så föredrar jag iaf band istället för lina. Lina kan bränna hunden mycket lättare än ett band,, anser jag och utifrån det jag läst. :-)
//Linda
Tack för alla svar :)
Om jag ska använda det så kommer jag inte använda det jämt och inte förrän hunden är vuxen och kan gå i vanligt koppel. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
nej, jag kan inte tänka mig använda det, och jag skulle inte vilja att min hund fick hälsa på en hund som är kopplad med flexi. Det kan hända drastiska saker så att det lindas runt benen och skär den ena eller andra. Då får hunden seriösa brännskador.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Lägger till lite: Jag använder flexit också för att jag vill ge min hund så mycket frihet det går när han inte kan vara lös.
Lägger till lite: Jag använder flexit också för att jag vill ge min hund så mycket frihet det går när han inte kan vara lös.
#14 men då finns ju den perfekta lösningen med långlina :D slipper man hålla i något också ;)
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#16 Gillar inte långlina, så himla krångligt tycker jag. Har en men använder den aldrig. Han går lös nästan hela tiden och långlina blir jobbigt att ha på traffikerade vägar osv :)