Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2172 ggr
Chilli10
0

Ang uppfödning av valpar

Hej!

Min pappa och hans fru planerar att till nästa sommar köpa en Rottweiler tik och sedan ta valpar på henne. Vill säga OM tiken klarar alla dessa tester osv som de måste göra för att bli godkända avelshundar.

Nu är jag lite nyfiken på hur man går tillväga.
Måste man registrera en kennel för att kunna ta valpar, regga dem i SKK?
Kan man ta valpar utan att ha en reggad kennel?
Kan man "låna ut" sin tik till en reggad kennel fast man typ ändå har tiken hemma hos sig (kanske använder sig av deras hanhund)?

Har säkert flera frågor, men kommer bara på dessa nu :)

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kika in på www.kennel.ifokus.se och fråga där :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Chilli10
0

Jo jag tänkte göra det med, men försökte här först :)

Vattnadal
0

Du måste inte ha kennelnamn för att ta en eller 2 kullar, men den 3:e måste du regga dig, har jag för mig.
Man måste vara medlem i SKK för att få registrera valpar, så börja där. Sen är det klokt att kolla upp föräldrar, syskon och så långt bakåt man orkar på SKKs hemsida för att släktforska på den tilltä'nkta avelstiken. Om MH, tävliungsresultat och hälsa ser bra ut, köper man valpen. Sen sköter man om den på bästa sätt, hälsokollar, ställer ut, meriterar i bruks, gört MH, korar och annat man bör med en rottis. När hon är gammal nog och klarat alla krav, kanske man redan har hunnt läsa på massor, skaffat en mentor (rimligen uppfödaren) där man får hjälp och erfarenhet av avel, kanske tom vara med och hjälpa till vid valpning och någon kull, för att lära. Uppfödaren kanske kan hjälpa till att fundera ut en lämplig hane oxå.

Om du lånar ut tiken till en kennel för en kull, får du inte kullen hos dig. Detta räknas som bulvan, och är inte alls bra. Ragga upp en lämplig hane och boka träff med den. Se gärna till att de träffats innan, så att du vet om de gillar varandra innan löp oxå. När tiken väl löper tycker jag att det är trevligt om de kan få umgås, flirta och lära känna varandra någon dag innan höglöpet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chilli10
0

#3 Tack för svar! :)
Ja, det är ju där jag själv tycker att det kan bli lite komplicerat, alltså att välja varifrån man ska ta valpen och sedan även vilken. Det går ju liksom aldrig att garantera att valpen kommer klara allt som måste klaras av. Även fast det ju självklart är större chans om man släktforskar som du skriver.

Vi har inte pratat om det så allvarligt ännu, var ju bara ngn månad sedan vi tog bort vår gamling. Men när det väl blir av så har de sagt att de vill göra allt ordentligt, dvs regga, ställa ut osv. MH-test gjorde pappa med första rottisen, inte med andra. Men det bör man ju göra om man ev vill avla på den :)

Att ha en mentor låter ju jättebra, borde ju kännas bättre om man ex har varit med om en valpning innan ens egen tik.

Men så man kan alltså ta två kullar utan att registrera kennelnamn, men man måste ändå vara medlem i SKK?

Kom på några fler frågor:
Hur gammal måste tiken vara vid första parning?
Hur många kullar kan man ta på en tik utan att "vara elak"? Alltså utan att tiken tar skada av det, att det blir fr jobbig för henne osv.
Hur lång tid ska det helst gå mellan två kullar?

Ankilika
0

Tänk på att det finns mycket HD- och ED-fel inom rasen. DESSUTOM så har epilepsi verkligen brutit ut samt mycket korsbandsskador. Vet inte hur mycket ni vet om rottweilerns sjukdomar men ni (du?) verkar ju inte veta så mycket om avel, så tänkte bara upplysa om det så ni kan välja så friskt som möjligt. Om, ni nu bestämt ska avla..

[Driva]
0

Jag känner flera som köpt rottisar, kunniga människor, som har tänkt avla på de, men väldigt många har haft så mycket bakslag med sjukdomar, främst höftproblem att de har gett upp och skaffar andra raser. Och det är kuniga människor i rasen…
Jag säger inte att ni ska titta på en annan ras, men var beredda på att det kan vara så at ni inte kan avla på tiken sen …

Chilli10
0

#5 Haha, vi har haft rottweiler sedan innan. Dock bara hanar. Avel är helt nytt för mina föräldrar, men det är ju bara något de hittils funderar på och jag hade lite funderingar kring. Så kalla oss okunniga om du vill, bättre att ta reda på saker innan. Än efter som vissa på forumet tycks göra. Right? Men sjukdomsbilden är vi medvetna om.

Själv har jag inga som helst planer på att avla. Min tik är numera kastrerad.

Och oavsett vad man väljer för ras och vad man ska ha den till så väljer man väl självklart efter så friska föräldrar som möjligt? Eller är det bara jag?

Chilli10
0

#6 Ja det är klart att det inte är säkert att det kommer gå att avla på tiken. Men om du läser allt vad jag har skrivit så framgår det ganska tydligt att det är den biten jag mest funderar över.

Men jag har faktiskt frågat om pappas fru inte kan tänka sig ngn annan ras, men det är en rottis hon vill ha.

Ankilika
0

Vad bra, det framgick inte i det första inlägget vad du/ni har för kunskaper sedan innan. Lycka till säger jag då!

Chilli10
0

#9 Nae, jag tänkte inte att jag behövde skriva en hel novell som jag alltid annars gör så fort jag undrar över något :) TACK!
Och tack ändå för det du skev om sjukdomar osv, är ju helt klart något man måste tänka på. Just nu hamstrar jag all info om hundar (eller så mkt som jag kanoch hittills inte vet eller kan ngt om) och här är ju ett bra ställe att fråga på. :)

SaraC
0

Ge gärna dina föräldrar tipset att kontakta rasklubben. Representanterna där brukar gärna hjälpa till vid sådana här frågor. De kan ge exakta svar för vad som gäller och tipsa om hur ni kan gå till väga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chilli10
0

Tack för tipsen :)

#12 Jättebra info i länkarna, tack :D

PetraKarin
0

#13 Ja SKK har blivit riktigt bra på lättläst och nyttig information tycker jag :)