Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1307 ggr
Dosi
0

Träningshjälp

Hej,

Jag och sambon har nu haft vår lilla lapphundskille hemma i en vecka och jag tänkte smått börja med träningen, men det känns svårt!
Har torkat lever till honom och det älskar han, men han har supersvårt att koncentrera sig när vi ska testa att träna lite.
Jag vill bara träna lite kontaktövningar och just lära honom fokus samt att lära in ett effektivt nej. Om jag väl lyckats nå fram till honom någon minut så börjar han leka med godiset han får eller börja bita mig eller slänga sig på golvet. Inget är kul mer än i ett par minuter, detta gäller även när han leker själv.

Träningen sker även när han har sovit och ätit, så han borde vara "redo" att träna.

Har testat lite med klickern, både med godis och leksak, men klickern är nästan roligare att försöka bita i än både godis och leksak.

Jag vet att jag inte behöver stressa med träningen, men dessa saker känns viktiga för mig, då jag vill att han ska kunna fokusera på mig en lite längre stund iallafall.

Blir frustrerad och ledsen när inget går bra, man kan oftast inte ens klappa eller gosa med honom för han bits :(

PetraKarin
0

Du skriver att inget är kul i mer än ett par minuter, det är så det ska vara också. Träna då heller aldrig i mer än ett par minuter. När man avslutar ett träningspass ska det fortfarande vara kul och hunden ska vilja mer.
Vissa säger att tio klick/godisbitar är lagom för varje träningspass för små valpar eller hundar som inte är träningsvana.

Bitandet är ju helt naturligt om det är en liten valp. Försök visa att det inte är okej om det är jobbigt. Tjut högt och lär honom ordet aj på det sättet. Fortsätter han går du därifrån, bita = ingen lek/mys/träning.

Försök ha klickern gömd i din hand eller ficka, eller kanske bakom ryggen. Det är ju ljudet som ska betingas och inte den lilla lådan. Ljudet kan han inte bita i utan bara koppla till belöning.

Hur gammal är han förresten?

rebz
0

I början kan man bara träna korta stunder. En valp kan inte koncentrera sig alls länge i början. Gör några korta övningar med honom, det kan handla om träning i 20-30 sekunder och sen ta paus. Ta pausen INNAN han börjar sådär som du beskriver. Det där ned att han bits och ska busa istället föratt gosa förstår man ju, han är ju en valp och de är fulla av bus! Bino har alltid varit mer för att busa, när man gosar så måste de ju slappna av, det är svårt när de har så mycket eenergi till att busa.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Dosi
0

#1. Han är 9 veckor nu, har testat att köra lite varje dag, men får väl testa ännu mindre träningspass, men då känns det inte som om något fastnar.. eller gör det det med tiden?

Bitandet är ett riktigt problem, har testat med att tjuta aj högt men det fungerar inte, att ignorera och gå iväg är lite lättare men ofta händer det att han blir triggad av det och springer efter och biter i benen, och om man bara säger ifrån blir han ännu mer triggad och biter i luften och skäller till slut(inge roligt när sambon jobbar natt och sover på dagen..)

Får testa igen med klickern lite senare, har vart så taggad att köra med klickern och sett massor av videos på youtube och sånt där det ser ut lätt som en plätt :P Blir lätt att jag får för höga förväntningar..

Nuttra
0

de andra har gett bra tips, men här kommer en sak du kan prova om du inte redan gjort det.

Visa valpena att du har en godis i handen, knyt den och låt valpen göra alt för att försöka få tag på den, låt den bita, krafsa, ja allt. Vid minsta tecken på att han låter bli (tex vänder huvudet en milisekund, eller stannar upp i en millisekund) öppnar du handen och han får ta godisen. Ta en liten paus och gör samma igen. Osv. När valpen förstått att genom att låta bli att försöka få tag på godiset får an godis, kan du öka kriterierna.

Angående kontakt.

Försök fånga varenda tillfälle valpen kollar dig ögonen. Varenda. Ifall ni är ute. och du till exempel byter håll helt plötsligt kommer valpen (kanske kolla undrande på dig) beröm så fort den tittar på dig. Innan han får man kan du invänta tills den tittar dig i ögonen, det brukar komma naturligt då vissa brukar ''fråga'' - men matte, vad håller du på med? ge mig min mat nu.

Ha lixom ett extra öga på sådana tillfällen.

Du skriver att han inte tycker att det är roligt? Har du för svåra kriterier ?

Ni har haft valpen i en vecka, allt är fortfarande nytt och allt måste utforskas ;) man tgränas jämt och ständigt med en valp även fast det är omedvetet. Men när ni väl har träningspass. Se till att DU är det medt attraktiva i rummet. Helst inga andra människor eller saker valpen kan kan leka med. Det är det Du håller i och Det du gör som ska locka på valpen.

Ifall valpen skiter i dig ändå. Ha kul med dig själv! Lek lite med en leksak och visa hur kul du har! valpen kommer villa vara med på dina roliga lekar och snart så när man höjt kriterierna kommer den förstå att man måste jobba för det. Det kommer ;)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

PetraKarin
0

Självtklart fastnar det. Inlärning sker hela tiden och allt du belönar blir ju kvar, även om vissa saker behöver belönas mer och starkare för att vara tillräckligt motiverade att upprepa. Och ibland kan det behövas ett par upprepningar för att hunden verkligen ska förstå vad du faktiskt belönar, det är ju inte så lätt att fatta det när så mycket annat händer/luktar/smakar/låter ;)

Ja, du ställer för höga krav. Jag kände som du när jag fick min valp, hade massor av idéer och sett och läst massor jag ville göra. Men annat blev viktigt. Miljöträning t.ex. har varit den viktigaste biten under min valps uppväxt så trix och sådant har fått stå tillbaka en del.

Men visst kan du träna varje dag. Flera gånger per dag till och med. Men det viktiga är att inte köra mer än nån minut eller halv så att det hela tiden är intressant för honom. När du märker att han (kanske om ett par dagar, veckor, månader) är mer taggad att träna och jobbar mer och mer för att få fortsätta när du avslutar kan du kanske uttöka med en minut i taget.

Korta korta pass och alltid roligt roligt!

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Det där är något man måste lära valpen att inte göra. Det är svårt i början när det är första hunden och veta hur man ska gå tillväga. Om han blir mer triggad när du säger ifrån så ignorera honom.

Om ni leker och han börjar bita dig så ställ dig upp och gå iväg och gör något annat. Då lär han snart fatta att "om jag biter på matte så försvinner det roliga". Och han lär sig att inte göra det. Men med yngre valpar är det svårt då de undersöker med munnen och de vill bita mycket då tänderna kliar… Men i alla fall.
Om han följer efter dig när du  går iväg och biter dig i byxbenen så stanna upp, men titta inte på honom! Låtsas titta på något på väggen, någon tavla eller vad som nu är i närheten som du kan låtsas greja med och verka upptagen. Då fattar han att "jag får inte mattes uppmärksamhet om jag gör så här" Och när han slutat så går du vidare, börjar han bita igen så får du stanna igen. När han "gett upp" och inte biter dig mer utan kanske har gått för att leka med leksaken själv så kan du ropa på honom och leka. För det ska ju löna sig att inte bita matte också :)

Det där med att han skäller är ju också för uppmärksamheten och även om din kille sover så är det så att ha hund. Valpar är oftast högljuda när de leker och skäller på leksaker eller morrar eller vadsom.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Dosi
0

#4. Har testat lite nu och det fungerar bra att ta en liten lek-paus i träningen så blir han mer intresserad av mig.

#6. Ska testa det med att gå iväg och pyssla med annat och fortfarande ignorera honom om han biter i byxbenet.

Det är så mycket att tänka på och man glömmer hälften(om inte mer!) när det är första hunden.. Men förhoppningsvis går det framåt :)

Tack för tipsen :)

rebz
0

#7 Ja det är inte alls lätt att komma ihåg allt. Det är enkelt att läsa om saker i början men att komma ihåg att använda dom i praktiken är inte lika enkelt :P

Lägg gärna upp några bilder på din lille sötis :)

fettmedkevlar
0

Han är en valp och allt i deras ögon är oftast en lek, så varför inte göra träningen till lek?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

PetraKarin
0

#9 Ja precis! Det är ju självklart den snabbaste vägen att vinna en valp.