Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1700 ggr
aalso
0

Mops som vill "spåra"

Ja, nu kanske spår är helt fel men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det.

Jag har provat att lägga ut matbitar i ett "spår" på gräsmattan och även i skogen och min mops älskar att nosa och leta upp dem. Han har dock ganska lätt för att gå åt helt fel håll eller missa matbiten med centimeter så nu undrar jag bara om någon vet ett bättre sätt som gör det enklare för honom?

Han var endast utställnings samt avelshund där han kommer ifrån och jag vill visa honom nya spännande saker, han behöver använda sin hjärna, så kom gärna med andra förslag också! Han är oerhört lättlärd =)

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad använder du för godis när du lägger spåren? Drar du bitarna längst marken?

aalso
0

Jag använder bitar av hans vanliga mat.

Det gjorde jag inte i början utan spridde bara ut dom på gräsmattan, men nu när jag lägger dom i ett spår så brukar jag dra dom längst marken :)

Karmatarerskanise
0

Du kanske kan testa att torka egen lever, eller göra  egna köttbullar utan kryddor och lök och testa med det. Det kanske luktar lite mer och är lättare att spåra?

aalso
0

Okej, hur torkar man egen lever? Han har ganska känslig mage och klarar t.ex inte av märgben, funkar lever då tror du? Tack för hjälpen! :)

Mischa
0

Hur länge låter du spåret "vila?

som omväxling kan du ju låta han spåra dina spår med godis i slutet.

≧◔◡◔≦

Nuttra
0

kolla in denna tråd ;) har själv fått hjälp :D

denna tråd om spårning

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Beckibus
0

Vad kul att någon mer har en mops här än bara jag GladJag lägger ut spår jag med och det brukar bli samma sak för mig att dom går förbi godisenTungan uteMen jag har fler så dom hittar godisarna efter ett tag:)

LYCKA TILL

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Karmatarerskanise
0

#4 Lever är inte fett som märgben är, eller märgen i benen är ju det som är fett. Så vill du ge märgben, så kan du testa skrapa ur det mesta av märgen.

För att torka lever så brukar jag dela levern i små bitar, 1-2cm stora. Ugnen sätter jag på 50 grader. Sedan sätter jag inte levern och har ugnsluckan på glänt. När köttet fått en torr yta på ena sidan väner jag på dom.

Men man får ha tålamod, det kan ta många timmar :)