Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4205 ggr
mazze
0

Fästingbekämpning???

Då min ena hund verkar väldigt god enligt fästingarna så undrar jag vad ni använder för medel/halsband?
Det är en rottweilertik på snart 9 månader som skulle behöva något. Har ni något att rekommendera?

Michaela-N
0

Vi har Scalibor fästinghalsband

mazze
0

Köper ni det i djurbutik eller på apotek?

Fridaaaa
0

#2 Köp inte  fästinghalsband från apoteket, många hundar som har fått eksem osv av dem halsbanden. Bättre att testa t.ex bärnstenshalsband.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Jag köpte från apoteket. Bärnstenshalsband har jag hört jättemånga som prövat, men det är tydligen bara skit ;d

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Finns dom som tycker att bärnstenshalsband ger god effekt också. Så "bara skit" är det nog inte.
---------------------------------------------------------

Finns ju en uppsjö av fästingpreparat. Jag använder just nu ett pulver som man strör över maten. Fixodida heter det. Helt ok! Dom har några fästingar då och då. Inte lika ofta som innan.

Sen har jag köpt PetWise fästingspray som någon rekommenderade här. Har inte hunnit använda det ännu.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#4 Nej det är inte skit, men det fungerar bättre på vissa pälsar bara.

Men i alla fall, det ifrån apoteket innehåller mycket kemikalier som till slut framkallar irritation mm (detta kan hända om man använder det mer än gång), detta är ren fakta, sanningen. Jag kommer aldrig använda det på våran hund och riskera det.

Nicolina
0

Jag vet till och med om en ung hund som dog av scalibor, konstaterat att det var halsbanden och ingen "hörsägen-historia" utan det är min kusins väns hund. Hunden var friskt i övrigt, så aldrig scalibor för min del!

Jag satte på Frontline i helgen på min hund, har aldrig testat det innan och det har ju bara gått någon dag så har inte märkt av någon effekt ännu.

Michaela-N
0

Jag är medveten om att det är kemikalier i halsbandet. Men jag tror inte alls på bärnstenshalsband.

Chilli10
0

Jag har bärnstenshalsband på min tik. Hon har haft en (1) fästing!
Så skit tycker jag verkligen inte att det är. Tycker det är toppen, mycket snyggare än många andra fästinghalsband också. Och framför allt, inte giftigt!

fidojunior
0

Använder fronline på mina två och inte en enda fästing har de haft  sedan det föruom en som satt i örat men den var redan död så jag gissar på att den dog då den sög sig fast i huden. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Fridaaaa
0

#8 Hjälper bäst på korthåriga hundar.
Men vill du riskera din hund för det? Med halsband med kemikalier när det finns många andra bättre alternativ?

Workingdog
0

På 2 av hundarna har vi inget, då dom inte får många fästingar alls. Medans på dom andra 2 har vi Scalibor fästinghalsband då inget annat fungerar så pass bra. Frontline fungerar inte så bra, de får ändå många fästingar. Och inget fungerar förutom Scalibor så vågar vi inte köpa bärnsten för flera hundra och så kommer det med stor sannolikhet ändå inte fungera.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Ebfotograf]
0

Jag använder inte fästingmedel, då min hund nästan aldrig får fästingar. Kanske 2-3/sommar

Workingdog
0

#13 sån tur skulle man allt vilja ha! Om jag inte har något så får mina ca 20-30 fästingar per sommar. Dom får massor med fästingar, med halsbandet får dom ca 2-3 st ^^

/Mvh Jennifer

Chilli10
0

#12 Där jag köpte mitt bärnstenshalsband kunde ma skicka tillbaka det inom 1 månad om man inte är nöjd. Tycker inte att det var så dyrt heller, kan ju användas säsong efter säsong :)

Workingdog
0

#15 jaha, fast vi har ju minst 2 hundar som ska ha så ;) Och eftersom vi prövat olika saker som inte fungerat, och Scalibur är det enda som fungerat så kör vi på det. Dom har inte visat några som helst biverkningar av det.

Men man får köra det som fungerar bäst för sin egen hund :)

/Mvh Jennifer

Chilli10
0

#16 Ja det är klart att man får, tänkte bara tipsa om att man kan testa på o sedan skicka tillbaka om man inte är nöjd. Man kan ju testa på en i taget :)

Workingdog
0

#17 Vart ifrån är det? :) Man kan ju alltid gå in och titta :)

/Mvh Jennifer

Chilli10
0

#18 http://www.elvingsson.com/fastinghalsband jag valde den för 6kr/cm blev ca 270 kr till min vovve.

Michaela-N
0

#11 Riskera min hund för vadå? Jag tänker fortsätta med Scalibor, det fungerar för oss och för Hugo.

Fridaaaa
0

#20 Finns många hundar som fått eksem och allergier av långvarit användande av det. Så jag tänker i alla fall inte riskera det, men det är upp till var och en vad dem vill använda och vad dem tror på eller inte.

[Boedam]
0

Undrar om det fästingshalsbandet som finns på t.ex. Arkens zoo är farligt? Kommer inte ihåg vad det heter… Men kartongen den ligger i är svart xD Någon som vet vad jag snackar om? ;)

[Boedam]
0

Hittade det nu. Heter Petwise. Undrar om det är farligt? någon som har testat det? :)

jollycox
0

#23 det är ju naturliga ingredienser i det men hundarna kan reagera ändå, jag tror det var typ illamående, kanske av lukten. Men jag tycker att det är bättre än scalibour och såna giftsaker.. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LinaK
0

PetWise ska inte vara farligt Glad Jag köpte Petwise fästingspray här om dagen då jag hört att det ska vara bra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Michaela-N
0

#21 Ja? De får eksem och det kliar. Det lär man ju ändå märka på hunden när den får det, eller hur?

Jag sätter inte på min hund något som är obehagligt. Men han reagerar inte på det, och så länge det inte är jobbigt för honom och det håller fästingar, myggor och fjärilmyggor borta så är det förstahandsvalet för mig.

Kan ju tillägga att jag frågade efter Fixodida Zx på djuraffären, men det hade de inte. Annars hade jag gärna testat det.

PetraKarin
0

#26 Håller med dig. Bättre att använda något man vet funkar än att riskera att hunden får en massa fästingar och någon fästingsjukdom.

Hade jag inte hittat Frontline Comp till min hade jag nog provat Scalibor. För hellre eksem än fästingsjukdom.
Egentligen vill jag undvika kemiska preparat men vill samtidigt ha något jag vet fungerar.
Scalibor fick gå bort eftersom vi även har en kanin och hunden sover i sängen.
Bärnstenshalsband funderar jag på att prova, kanske göra ett eget.
Fixodida funderade jag på men valde bort även det, varför kan ni läsa här.
Bidodosor, magnetiska pluppar och liknande tror jag inte på. 
Överljudsdosor tror jag inte riktigt på, dessutom har jag hört om hundar som reagerat negativt på det.
Spot-on droppar var kvar som valmöjlighet så det blev till att välja mellan Effipro, Exspot och Frontline. Effipro hade apoteket inte inne då och Exspot fanns inte för hundar under 5kg. Ergo, Frontline var mitt val och jag har inte hittat någon fästing på min hund som satt sig (plockat två krypare dock) och hennes hud ser fin ut.

Fridaaaa
0

#26 & #27 Finns hundar som har fått allergier osv av det.
Nej jag sätter inte på min hund något med kemikalier:)

Michaela-N
0

#28 Så bra då att du inte gör det.

Ja, vissa får säkert allergier, men det märker man ju av!

zabelle
0

Ingen mer än jag som testat Skudo Pet?
En liten dosa som avger pulserande ultraljud som skrämmer bort fästingar och annan ohyra. Den har fungerat jättebra och är helt giftfri och ofarlig både för hunden och om man har småbarn i närheten.

http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html?gclid=CMrwoJWatakCFYeq3godJyj5ew

Zabelle   

PetraKarin
0

#30 Jag har bekanta som testat det men deras hundar gillade inte ljudet.

pillan33
0

#14 Usch vad hemskt med så mycket fästingar!

Själv använder jag ingenting på varken vovven eller katterna och dom har inte fått en enda fästing i år. Men funderar på att testa bärnstenshalsband eller Petwise bara i förebyggande syfte.

zabelle
0

#31 Den frekvensen kan inte hundar uppfatta.

Ultraljudsskyddet når till en räckvidd på 1,5 meter och sänds ut med en frekvens på 40,000 Hz som inte uppfattas av människor och husdjur (förutom gnagare).

Zabelle   

mazze
0

#30 Då var det avgjort, det blev denna du rekommenderade med ultraljud. Väntar nu hem en sådan ocgh hoppas att det fungerar =)

zabelle
0

#34 Hoppas ni ska bli lika nöjda med den som vi är med vår! Vi hade en likadan förra sommaren och klarade hela säsongen utan fästingar, trots att vår hund är en riktig "fästingmagnet".

Zabelle   

mazze
0

Ja, det hoppas jag med. Har idag plockat tre st fästingar, för två dagar sedan 4st. Min lilla, äldre hund (lhasa apso) har haft 1st, så det är en enorm skillnad…