Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1941 ggr
[countess]
0

irriterande hundägare

Jag behöver råd angående obrydd hundägare ! Min granne har en bc som blir galen när man går förbi tomten springer fram och tillbaka och skäller som ett tok ! händer även att han tar sig ut och rusar fram ! Än så länge har han aldrig hunnit ända fram pga mig som skrikigt som ett tok till honom och skyddat med hund! Min hund vågar knappt gå förbi där längre nu har vi dock börjat träna att så fort hon ser honom får hon korv ! Hundägaren bryr sig inte ett dugg och jag har pratat med honom och berättat att min hund blir rädd och även jag blir rädd att min hund ska skadas och det enda jag får till svar är att "ja men han blir stressad när folk går förbi!" Har erbjudit mig att hjälpa honom och försöka få till problemet men han vägrar göra någonting åt det ! Och fick även som svar "men stackars dig då som måste stå ut med det där i några sek om dagen Tänk på mig som måste leva med denna hund!" Vad kan man göra egentligen ? blir galen allså!

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan du inte gå åt ett annat håll så du slipper gå förbi där?

[countess]
0

jo det måste jag tyvär!

Maja2
0

Jag föreslår då att du lär din hund att gå förbi och inte ta notis om grannens hund. Sluta skrika och bete dig konstigt, utan bara gå förbi som om inget hänt. Det du hittills har lärt din hund är att det är nåt väldigt märkligt och farligt… lär din hund istället att den där hunden ignorerar vi.

zoolatri
2

#3 Jag förstår det som att hon skrikit och motat bort hunden när den tagit sig ut, inte att hon skriker åt hunden så länge den är kvar innanför sitt staket. Lite svårt att ignorera en hund som kommer framspringandes:) Och jag skulle göra exakt likadant, för att skydda min hund-

Maja2
0

Som jag förstår det är inte bc:n aggressiv….   man KAN ignorera hundar som springer fram… man lär sin hund att se/lyssna på mig som ägare istället för att bry sig om hunden som kommer fram. Eftersom bc:ns ägare inte är villig att hjälpa till,  ser jag det som den smidigaste vägen att gå, när det inte går att promenera en annan väg och därmed undvika hunden.

SaraC
3

#5 Men allvarligt talat? Man kan väl inte ta för givet att en vis ras inte är "aggresiv". Och hur ska TS kunna avgöra om denna hund är det eller inte på de sekunder det tar för hunden att hoppa över och rusa mot henne och hennes hund? Oavsett om hennes hund inte bryr sig så kan den likaväl bli attackerad. Jag agerar alltid likadant som TS och försöker skrämma iväg lösspringande hundar vi inte känner, ställer mig inte och analyserar vad det är för ras och hur hunden verkar vara (eller lyssnar på en matte/husse 50 meter bort som skriker att "h*n är så snäll och vill bara leka".

TS: Hur bor ni? Bor ni i bostadsrätt skulle jag föreslå att du pratar med styrelsen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Banankaka320
0

Om han tycker så synd om sig själv som måste leva med hunden så kan han väl göra sig av med den stackarn så hunden blir aktiverad.

Karmatarerskanise
0

Jag hade kontaktat kommunen eller polisen och berättat att hunden tar sig ut ur trädgården. KAnske kan de då se till att ägarna säkrar sin trädgård.

Sen att den är jobbig i sin trädgård är nog någor man får leva med. Finns ett par sådana ställer här var vi bor också. Det gäller bara att lära sin hund att inte bry sig om det alternativt inte gå förbi på den sidan.

Maja2
0

#6 Skulle Bcn varit aggressiv skulle det nog inte hjälpt att ts skrikit och viftat, då hade den kommit och attackerat, var så säker. Att en hund springer vid staketet och skäller betyder INTE att den är aggressiv, det betyder inte heller att den är galen. En bc är en vallande hund, därav möjligen att den beter sig så som grannens gör. Grannen verkar ju inte aktivera sin hund (tolkar jag när jag läser ts beskrivning) och bcn är nog mer uttråkad och saknar sysselsättning, än något annat.

När ts blir rädd/osäker och skriker, så blir hennes hund det åxå. När hundägaren till bcn inte vill samarbeta, och ts inte kan ta en annan väg, så står jag fast vid att det bästa är att lära sin hund att ignorera.

SaraC
0

#9 Jag har inte sagt att den är aggressiv, jag reagerade på din kommentar eftersom det lät som att den inte skulle vara aggresiv på grund av rasen. Vi har många hundar här jag bor som springer längs staketen och skäller och morrar och beter sig som bara den, jag tycker det är hemskt obehagligt att de gör det när jag går förbi med min hund och ingen ägare syns till. Hade jag gått förbi bara jag hade jag nog tittat lite mer på hundarna ifråga och inte heller känt samma obehag, men går jag förbi med min hund ligger mitt fulla fokus på honom och jag har inte tid att analysera andra hundar.

Jag håller med dig om att det kan vara väldigt illa att skrika och visa sig rädd/osäker när en annan hund kommer, men som jag fattar det så har denna hund (som TS inte vet något om hur den faktiskt är med andra hundar) har hoppat över staketet och sprungit fram till dem som TS har skrikit och gapat åt den andra hunden för att skrämma bort den från att komma nära hennes hund och det tycker jag är helt rätt. Som ägare är du hundens "förälder" (eller ledare som vissa gärna vill kalla det), det är du som ska lära hunden allt och fungera som en trygghet i alla situationer. Om man låter en skrämmande främmande hund rusa på sin hund (oavsett om hunden är aggressiv eller inte) kan det lätt resultera i en hund som är osäker på andra hundar. Om man istället som matte/husse ställer sig ivägen och kör iväg den främmande hunden så uppfattar hunden oftare bara att husse/matte skrämde iväg något otäckt = jag kan lita på att husse/matte tar tag i kommande situationer med otäcka saker och behöver inte göra det själv genom utfall och liknande.

Maja2
0

#10  Jag menade inte bc:n som ras, utan ts grannes bc.

Jag kan förstå ditt tänk om att vara en skyddande ledare, och jag kanske tolkar helt fel, men om det är en granne, man har gått förbi rätt många gånger… hunden har aldrig attackerat, utan mest sprungit vid staketet och skällt, men några gånger kommit fram, DOCK utan att attackera…. då skulle jag … hävdar jag fortfarande… agera som jag tidigare sagt. Det gäller ju inte någon Helt främmande hund?

SaraC
0

#11 Ja, men TS vet ju fortfarande inte hur denna hund skulle reagera om den kom fram lös till hennes hund. En hund som varken matte eller hund hälsat på tidigare (inom kontrollerade former) är för mig en okänd hund. Bara för att min hund blivit utskälld av grannens hundra gånger då vi gått förbi så är de ju knappast kompisar för det, snarare blir det ännu svårare om de någon gång får hälsa under kontrollerade former.

Jag håller med dig, tror inte heller att denna hund vill attackera någon annan hund eller är aggressiv, men jag kan även förstå TS. Det är inte kul att stå där just i den situationen med en lös hund utan ägare i närheten och känna att ens egen hund är "hotad". Oavsett om ens egen hund totalt ignorerar andra hundar så finns det många hundar som ändå springer på dem, har själv varit med om det flera gånger. Oavsett så är det ju inte kul och varför ska man behöva bli utsatt för det? Klart att TS ska försöka få bukt med detta. Det vore en sak om grannens hund är innanför ett så högt staket att den inte kan ta sig ut, men i detta fall när den kan det tycker jag absolut att man ska lägga största ansvaret på grannen.

Maja2
0

Jamen SJÄLVKLART är det grannens ansvar till största del, och SJÄLVKLART är det inte kul, långt ifrån… men jag har svarat utifrån att GRANNEN inte verkar ta åt sig på nåt sätt… och då måste man väl på nåt sätt försöka agera så att det gagnar ens EGEN hund på bästa sätt?

SaraC
0

#13 Jo, men självklart. Och jag håller med dig om att TS bör träna hunden att inte bry sig om den andra. Men just det att du avråder från att TS skriker och beter sig mot den andra hunden när den kommer springande emot dem lös vänder jag mig emot.

Maja2
0

#14 ok…  fast skrika skulle jag trots allt påstå att man ska lägga ner, då den egna hunden blir minst lika rädd.. och tar förmodligen åt sig minst lika mycket…

Rafflan
0

tyvärr får vi anpassa oss efter våra medmänniskor och deras hundar, så länge inte hunden kommer i närkontackt med din hund så får du träna din hund att strunta i hans istället.

Mitt tips är att kanske gå på andra sidan vägen så ni är långt ifrån den skällande hunden? och kommer hunden ut igen ställer du din hund bakom dig och försöker få den andra att gå hem igen eller stanna, kommer den andra nära fångar du den och håller i den så den inte kommer nära din egna hund.

Banankaka320
0

#15 nej skrika argt är bra om en hund springer mot en, sin egna hund uppfattar då att man tar kontroll och att den inte behöver skälla. En gång kom en hund sprintades mot mig (glad och snäll som tur var) så ställde jag mig emellan och puttade undan hunden ifrån min hund och sen skrek jag åt människan att koppla hunden och tjafsade med han. När jag gapade så lugnade min hund sig och slutade skälla och satt där och gömde sig hos mig. (valp) Den andra hunden sket dock att jag skrek men det beror förmodligen pga. Ägaren är alkoholist och bruka skrika åt den. (fast snällt, typ "KOM HIIIT!! SLUTA BUSA NUUUU!!".)

Maja2
0

Både Ts och hennes hund är rädda…. vilket betyder att Ts hund inte känner att TS har kontrollen.

Jag har åxå motat bort framspringande hundar, tro inte annat, men skulle jag ha ett bekymmer som Ts har, dvs med en GRANNE hon känner att hon måste passera Varje gång hon går ut och går… DÅ anser jag att man måste tackla problemet på ett annat sätt.

PetraKarin
0

#18 Jag håller också med de andra här. Oavsett vad hunden vill så låter jag aldrig en främmande hund springa fram till min utan min och min hunds tillåtelse.
Inget annat än skrika och fäkta när den tar sig ut från tomten fungerar tydligen i det här fallet, ägaren verkar ju inte kunna bry sig mindre om hur TS känner. 
TS nämnde ju också att hon försöker visa sig obrydd så länge den håller sig innanför staketet.

Förstår jag det rätt om du hade låtit hunden springa fram till dina?

Maja2
0

#19 om du läser mitt inlägg #17 så ser du vad jag skriver om det.

Nu är jag mest intresserad av att höra vad Ts själv tycker och tänker. Hon har ju börjat förstå att den gamla metoden inte fungerade, dvs skrika och leva om, för hennes egen hund har ju blivit rädd, så nu ger hon korvbitar istället, vilket tyder på att hon tänkt om lite.

Grannens bc blir stressad när någon går förbi, alltså inte aggressiv… och själv skulle jag kunna sätta en stor summa pengar på att det är för att den hunden är understimulerad, därav springer av och an vid staketet. Ts har ju även erbjudit sig att hjälpa grannen, men grannen vill inte ta emot hjälp. Då återstår väl bara att försöka tackla problemet från ett annat håll.

Ett annat tips kanske kan vara att gå förbi där ofta UTAN hund och göra dig kompis med grannens hund?

PetraKarin
0

#20 Jo jag ser det och jag håller med dig ang när hunden är innanför staketet, men det är när den springer ut som det blir konstigt.

[countess]
0

Ursäkta mig har inte haft tid att svara ! Jag skriker endast när hans hund rymmer . Min hund vart rädd innan för denna hund innan han ens hade börjat rymma . och jag kommer inte sluta att skricka och få bort hunden . För jag kan aldrig veta om den går till attack eller inte ! När hunden är innan för stacketet tränar vi när vi går förbi och hon får gotta! och då skiter jag fullständigt i den andra hunden!

Maja2
0

Ok…

Prata med grannen verkar inte fungera.

Gå en annan väg verkar inte fungera.

Göra sig kompis med hunden, genom att många gånger gå förbi utan hund, och prata med hunden? Kanske till och med kasta korv när du går förbi, utan din egen hund?

Sen har jag inga mer tips :)

Men lycka till, hoppas att det ordnar sig och blir bra :)