Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2574 ggr
lsoderberg
0

han lyssnar på alla förutom mig! HJÄLP

hej min mellanpudel har slutat lyssna på mig helt han lyssnar inte ens på sitt namn längre när jag säger de. när min ,mamma är ute och går med han elr pappa så är han hur snäll som helst. han lyssnar och drar inte elr nått (jag står och kollar ut genom fönstret) men när jag ska gå med han så biter han i kopplet och verkligen studsar runt och drar och skäller osv. så ja vill inte gå med han längre, men jag måste ju för han är min hund. de är bara mot mig han gör såhär. när vi är hemma så kollar han ut genom fönstret och skäller på dom som går förbi så när jag säger nej så fortsätter han men om nån annan säger till då blir han tyst påengång :( jag vill verkligen ha hjälp för han kan ju sitt namn han kan fot han kan vänta, sitt, hit osv när någon annan säger de men när jag säger nått så är de som han inte fattar.

såå va gör jag för fel? snälla hjälp!

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För mig låter det som att han har tappat/inte har någon respekt för dig längre.

Sätt tydliga gränser, va mer med honom. Kör mycket kontaktövningar och börja om ifrån grunden.
Han känner även hur du känner dig, och det påverkar hans beteende.

Hur gammal är hunden?

Du kanske ska anmäla er till någon kurs, så ni får hitta på något roligt bara ni två, tillsammans igen? Få tillbaka er kontakt - och att han får tillbaka sin respekt för dig och börjar lita på att Du klarar av situationerna igen Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

lsoderberg
0

#1 jag har varit ganska nere och stressad dom senaste veckorna så han välkännt av de, han är 10 månader. ja han har tappat respekten för mig för förr då va de bara jag som kunde säga till honom. han följde mig överallt och han bokstavligen skrek när jag skulle gå till skolan , jag hörde hur han skrek och yla när jag gick, då spelade de inte nån roll om mamma va hemma och "tröstade" honom. nej de är så sorgligt att de är så här nu :(  har du några tips på kontakt övningar? :)

Sophie&Segra
0

#2, Ja då är det nog där det ligger, min ena hund blir precis likadan när jag har mycket runtomkring och känner mig nere o stressad. Då är det bara min mamma som gäller och hon tappar öronen helt när jag så lite som säger hennes namn.

Då brukar jag helt enkelt ta ut henne på en prommis, bara hon och jag och sen leka maaassor med henne. Kampa, jaga varandra, "leka kull" osv.

Kanske träna lite, så att hon får upp intresset för mig igen, och sen såklart massa beröm när hon tar frivillig/spontan kontakt med mig.

Annars kan du ju bara ta ut honom på en promenad, sen tar du med en riktigt rolig leksak eller gottgott godis. Visar honom det och sen får han godis/leksak/beröm varje gång han tar ögonkontakt med dig.
Varje gång du säger hans namn, och har reagerar får han godis/beröm.
Varje gång kopplet är slakt o bara hänger kan ni börja leka/kampa lite.

Sen är han ju i en jobbig ålder också, som säkert spelar in en hel del som gör att han utnyttjar situationen extra mycket om du känner dig nere. En hane på 10 månader är inte alltid kul att ha o göra med, haha.

Men som sagt, lek mycket - det stärker banden mellan er!
Och gå ut med en positiv inställning, att går det fel så gör det. Skiter han i dig så gör han, då försöker du senare bara.
Så att ingenting blir bläää och massa misslyckande.

Gå ut med honom med inställningen att ni ska vi ha KUL tillsammans :) Och gör det gärna på en plats där det inte är så mycket som stör.

alva-m-t
0

Va jobbigt:(

Försök umgås mer med han, följ 1# tips, det kan nog funka:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

lsoderberg
0

#3 ja han har börjar rissa på våra två katter nu också, ja han är i värsta åldern nu, men då åker jag och olle (min hund) till stranden imorgon och leker och busar! nu ska de då lekas och busas för jag vill ju att han ska lita och respektera mig:)

Sophie&Segra
0

#5, Rissa?

Det låter som en bra ide!

lsoderberg
0

#4 ja de är ganska jobbigt :(

lsoderberg
0

han försöker sätta på katterna :(

rebz
0

När hanarna börjar bli könsmogna så är det så mycket annat som lockar än just du. Bino har (tack och lov) inte varit så jobbig under den perioden (han fyller 1 den 22:a juni). Men ja Tikaani har gett dig en hel del bra tips.

Jag säger med: gör mer saker tillsammans, hitta på saker, träna, busa. Har du tid över/bara sitter och glor på tv:n så gå en kortare promenad till något ställe och träna fotgående, kontakt eller liknande med honom en stund, ta en paus och busa lite och träna sen igen.

Även fast han är "liten" så kan du ställa rimliga krav på honom. Eftersom att han redan kan fot, sitt, vänta och det som du beskriver så vet han vad han ska göra, men han struntar i det. Och han vet antagligen att det inte spelar någon roll om han lyssnar på dig eller inte, han ändå får som han vill (för att du ger upp?). 

När han inte lyssnar så ge dig inte och tänk "nehe skit i det då" när han inte lyssnar, utan putta lite på honom för att få hans uppmärksamhet och visa att "nu ska du lyssna på mig"…. och fullfölj!!!! Sa du fot så ska han gå fot/sätta sig fot, sa du sitt så ska han sätta sig. Ge dig inte!!

Utan vänta tills han gör det du bad honom om och när han gör det så beröm då ordenkligt (med godis eller lek, vilket han nu tycker är roligast), för det ska löna sig att lyssna på dig. Att det är du som bestämmer vad han får göra kan du också markera genom att när han gjort det du bad honom om tex. sätta sig och vänta, så berömmer du och ger honom "hopp och lek" och han får då gå och nosa där han ville nosa.

Jag brukar köra den sista med Bino. Om han drar till en fläck så ropar jag på honom och säger tex "kom" eller "fot" och får streta lite tills han kommer med mig. Men när han väl gjort det jag bad honom om så ger jag honom ett "hopp och lek" och då vänder vi och han får nosa på den där fläcken som belöning.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

lsoderberg
0

#9 ja de låter som de kan fungera! jag ska testa! :D