Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 852 ggr
CarolineO
0

Skäller HELA tiden!!!

Min vovve (som bor hemma hos mamma sedan jag flyttade därifrån till lägenhet) skäller hela tiden!   Hans mor var likadan, men då var han tyst och snäll.   Sedan hon gick bort för 4 år sedan kan han inte sluta skälla när han är i trädgården.  Om han skulle råka vara tyst en minut och man kommer ut börjar han genast skälla igen!! Även om man klappar och gosar och sen när han skäller struntar i honom och inte ger honom uppmärksamhet…   

Han är en Golden på 10år…

Varför håller han på så??      Någon som har samma problem??       Hur ska vi få tyst på honom?? 

//Caroline

lena1
0

Det kan finnas många orsaker till det, han kanske vaktar tomten, eller helt enkelt blir glad då ni kommer ut till honom, jag brukar kalla dom för snacksaliga för det är ju det enda sättet dom kan förmedla sig på till människan.

om du prövar samma sak som man gör då dom är valp och ska lära sig att vara ensamma hemma, när ni kommer ut ha inte ögonkontak utan nonchalera honom till han har slutat skälla och därefter i lugn och ro sätter er och hälsar lite lugnt så kanske det går över.

Det kan ju ha att göra med att du inte har hunden nu också flytten liksom….berätta och fråga gärna mera om du undrar något ;-)

CarolineO
0

Nja, han började ju kort efter att tiken gick bort för ca 4 år sen… men då bodde jag fortfarande hemma. Så han började innan jag flyttade…       När jag är hemma gör jag som du säger, att jag struntar i honom, vänder ryggen till och sen klappar när han är tyst, men det ger ingen verkan…   Mamma säger att hon gör likadant, men jag anar nog att hon tröttnar på honom och börjar skrika efter ett tag, så det kanske är därför. Han är ju otroligt leksen också för sin ålder =0)

Det är också sant att han vaktar tomten. Det finns en cykelväg en bit utanför och gud nåde den som vågar cykla där!! De får sig en utskällning! *s*         Tror han är miljöpartist eller nåt. När vi går i skogen (jag kör såklart hem till mitt lilla hjärtegull o tar med honom på skojiga saker) och det kommer en bil blir han GALEN!!! Han springer fram o hoppar mot den och säger till dem att här har de minsann inte att göra!!!  Går man vid vägen struntar han i dem…

Men prata kan han ju… han pratar när han ligger tex i soffan och jag sitter på golvet så vi kommer i samma höjd med ansiktena, det där väsande ljudet som de gör, det är ju som de pratar. Så ligger han och väser en stund och jag  förstår ju honom… kanske det är vårt språk… ingen annan verkar ju förstå honom.   Jag brukar tolka till mamma och andra när han vill få fram något skoj =0)

lena1
0

Jomen då har du problemet där tror jag att din mamma inte har tålamod riktigt,hon får stoppa bommul i öronen(skoja) :-))) så kanske det går lättare, men jag tror att det är enda sättet faktiskt….

Det här med bilar kommer sig av att det ser dom som ett hot eller flyende byte, mina har ibland reagaret på bilar som kommer för snabbt (som dom tycker emot dem)i slyngel åldern tex, moppar som åker för fort, gräsklipparn för att den låter illa om man har en sådan…..en av mina colliesar fick jag hålla in ordentligt om vi blev omkörda av en buss eller en traktor, för han hade huggit efter dem annars :-)))….

Men jag gick mycket sociala promenader då så då gick det över…..

CarolineO
0

Hmmm, får väl hem o ta ett snack med både mamma och min lille gullunge =0)

Annars får jag kidnappa honom, nu har jag ju flyttat till marklägenhet istället så jag har fått trädgård =0)  Hade ju varit härligt att ha min lille snygging där hemma.     Men han är ju van vid en större trädgård.   Dessutom är min kisse en riktig argbigga och tolererar ingen konkurrens om min uppmärksamhet, du skulle se julafton m.m. när alla samlas, vilket kaos =0) Men det är skoj

Aourora
0

Oj, låter ganska jobbigt med en hund som skäller… Ni kan ju börja med tystträning. Det går ju att göra på många sätt…

1.Ignorera-om detta inte funkar bra prova nästa.

2.Så fort hunden skäller tar ni o stänger in honom i ett annat rum, ta inte ut honom därifrån förän han är tyst, (om man inte blir tyst av att bli instängd då) Vänta inte för länge bara.När han är tyst får han komma ut. Men skäller han igen så stäng in honom igen.

3. Lär hunden skall på komando, och sedan lär du hunden tyst på komando, så kan du säga åt hunden att va tyst och belöna..

4. Säg Aaa!aaa! eller pSchhh! så fort han börjar skälla  och visa att du inte toloerar hans beteende. han kommer att sluta om du äen pekar på honom när du säger det.och om han inte reagerar han du stöta till honom på bogen med fingertopparna(försiktigt) samtidit som läte, detta borde få honom att sluta skälla..Annars kan ni sätta honopm i trädgården och sitta och vakta honom en stund, när han skäller jhan ni tuta med en tuta eller säga AA aa eller klappa med händerna som avledning vid skall.  en välriktad vattenstråle (inte i ögonen!) borde förvåna honom och han borde därfr bli tyst.

wendy kan hålla på och skälla fast vi säger åt henne med detta är enbart för attretas för hon vet vad tyst betyder.

Att hunden håller på och skäller kan bero på utråkning…försök att aktivera hunden lite mera?

Lycka till :)

CarolineO
0

Ahh… tack för tipsen men vi har provat allt…. Vattenstrålen tycker han bara är rolig…         Mamma går med honom 2 timmar i skogen varje dag, då han får springa fritt och hoppa och skutta bäst han vill, så jag tror inte det är öberskottsenergi heller.       Hmm, får säga till mamma att hon inte får ge upp med ignorerandet, så kanske det hjälper…

AlbaStiffler
0

"Varför håller han på så?"

-För att han kan och får.

CarolineO
0

Får?

Aourora
0

Nja två timmar i skogen är ju inte fruktansvärt aktiverande efter att man varit ut..

ge honom problemlösningar. (öppna mjölk-kartonger med godis) eller gnaga på ett tuggben…