OT - Systemkamera :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har velat ha en systemkamera så länge jag kan minnas. Men har alltid fått nöjt mig med digitalkameror. För ett par dagar sen var jag ute på blocket och kikade på systemkameror. Då hittade jag en länk till en sida med massa kameror/systemkameror och som sa vart den fanns att beställa ifrån och till vilket pris etc.
Och då hittade jag den! En Canon EOS 1000D + objektiv 18-55/3,5-5,6. Den var i min "prisklass" kan man säga. Kostade ca 3500kr. Jag blev kär! Alla som köpt den hade lämnat bra omdömen och typ högsta betyg.
Och igår la jag ut mitt ca 7 månader gamla x-box + spel på blocket. Fick det sålt idag för 2500kr. Och jag ville ju så gärna ha den där kameran. Så jag pratade med min pappa och jag vet att han precis sålt sin husvagn och säkert fick tillbaka endel på skatten igår. Så jag fick låna 1000kr av honom till i höst, för då börjar jag plugga igen och får studiebidrag.
Så jag var nyss inne och beställde kameran + ett minneskort på 8GB. Är hur lycklig som helst! ÄNTLIGEN får jag min efterlängtade systemkamera. Och det perfekt till sommaren då vi är ute mycket och ska iväg och har hyrt stuga och ska på valpträff.
Nu längtar jag ju som tusan tills jag får hem den nästa vecka så jag kan fota Bino och Sixten. Här är en sida till Canon där det står om kameran :).
Jag antar att många av er har systemkamera? Vilken modell har ni? Varför just den? Vad tycker ni om den? :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Vad roligt :D
Tidigare hade jag en Nikon d40 men sålde den o pojkvännens canon så köpte vi en Canon Eos 500D istället. Till stor del så valde vi den för att sambon ville ha en kamera man kan filma med också, och är ju inte urvalet jättestort bland systemkameror.
Jag trivs med den, saknar dock min nikon lite. Det var ju den jag lärde mig allt på från början, men får öva lite mer med min canon så kommer det nog kännas bättre vartefter ;)
Köpte ett 18-200 objektiv för några veckor sedan, och objektiet är kanon :D
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Vad roligt att du hittat en systemkamera
Canon är ju ett bra märke.
Nu får du visa upp alla fina bilder du tar på Bino.
Själv har jag en Nikon D40, en enkel och bra kamera för en amatör som mig
Kan tyvärr inte göra så mycket med kameran, men ska be min svägerska om en liten kurs då hon är duktig 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har en Nikon D3100, väldigt enkel men ger otroligt bra bilder. Helt ok pris för mig, 13 år som ska betala den själv hihi. Det blev ungefär 5000:- som jag la på den, det var ungefär så mycket jag hade.
Kul :) systemkameror är fantastiska. Själv har jag en Nikon D60 som jag är väldigt nöjd med. Men är väldigt sugen på en D90!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Först och främst grattis till ditt kameraköp!
Nu vill jag dock påpeka att den systemkamera som du har köpt är en digitalkamera - så ditt påstående om att du hittills har fått nöja dig med digitalkamera faller, eftersom du fortfarande kommer att ha en digitalkamera. Det finns många olika typer av kameror och de 2 vanligaste idag är kompakt digitalkamera och digital systemkamera. Nu bör du fundera över på vilket sätt du vill utnyttja ditt nyförvärv så att du får ut mer av detta än den kamera du hittills har fotat med.
/Désirée
#5 Hah. Ja men då det är en digital systemkamera så säger jag ju systemkamera.
Jag kikade nyss in på foto iFokus för lite insperation till kommande bilder.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
grattis till din kamera! jag har en canon 60D som jag bara älskar! bästa investeringen jag någonsin gjort.
har ett standard objektiv 18-55 mm och ett 70-300 mm.
Vad jag läst ovan så är Nikon populärt :P. Då jag hört mycket gott om Canon och det är det märket jag sett mest av så köpte jag en Canon. Så jag har inte koll på Nikon. Men hur är Nikon kamerorna? Lätthanterliga? Lätta att förstå sig på? Etc :)
#8 Härligt :D. Hur är standard objektivet, funkar det bra? Det är det objektivet jag får med i kamerapaketet jag köpte :)
Jag har en canon 450 och en 7D. Jätte bra kameror. !8-55 var jag väldigt missnöjd med först, men nu använder jag det till porträtt och lite närbilder på blommor och när jag vill ha mycket med på bilden. Superbra. Jag har även ett 70-200 f 2,8 + extender 2xIII och det använder jag ute i naturen på djur och fåglar. Tungt som sjutton, men canon bra
Hoppas du får mycket glädje av din kamera och inte använder auto, utan fotar "på riktigt" då du kan påverka bilderna på ett helt annat sätt än på auto.
Nikon har jag aldrig använt, men jag har en kompis som är fotograf och använder den. Han är jätte nöjd och svär när han lånar en canon eftersom han tycker allt är bakvänt. Men han anser att båda är lika bra.
Lycka till
#9 Själv föredrar jag Nikon framför Canon :)
Nikon tycker jag har bättre kvalitet, bättre ergonimi (ligger bra i handen och man når lätt alla knappar) och är pålitligare än Canon. Nikon är väldigt användarvänliga, lätta att hantera osv. Och när man jämför bilder, så tycker jag att Nikon tar mer "levande" bilder. Medan Canon ofta ger lite "platta" bilder. Det har ju alltid varit en kamp "Nikon vs. Canon" och alla tycker ju olika. Men det är ofta just de sakerna jag skrev som man ofta hör när man jämför märkena.
Men det är ju väldigt individuellt och såklart en smaksak, vilket märke man föredrar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Grattis, jag fick själv min första efterlängtade systemkamera för några veckor sen
En Nikon D3100, och jag tycker att jag, trots att jag är ganska nybörjare, får bra bilder med den
Hoppas det är okej att jag visar en bild jag tog i helgen på några bekantas lilla hund.
Alltid kul med en systemkamera, bildkvalitén är så mycket bättre dessutom håller i alla fall min mycket längre än vanliga digitalkameror. De vanliga små kompaktkameror som jag har haft har unger bara 1-2 år försämrats och tillslut bara dött..
Jag har en Sony A300. Stod mellan den och en Canon eos450d (eller om det var eos 400). Båda var ungefär likadana sa han i affärern, vet inte riktigt varför jag valde den. :P Ångrar mig i alla fall inte, tycker den är perfekt för mig. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#11 Okej :) Ja jag förstod nästan att det är en ständig kamp mellan just Nikon och Canon, för de är ju de "större" märkena :).
#12 Mycket fin bild :)!
#13 Ja jag är mest nyfiken över hur bildkvalitén kommer vara och det är ju en annan sak att hålla och fota med en systemkamera :). Jag ska kolla in den där Sony kameran du har, har endast kikat på Canon och lite på Nikon :P
Jag tycker objektive är helt ok. Använder mest mitt 70-300 mm då jag ofta fotar hundarna eller hästarna i jobb. Men orginalobjektivet fångar ljuset bra och är lättanvänt. :)
Vad kul! Grattis!
Sålde min förra Nikon D40 för 3500 kr med UV filter, Standarsobjektivet 18-55 mm, Sigma AF 70-300 mm och 2 GB minneskort eftersom jag insåg att jag var ingen Nikon person (bland annat så köpte jag den kameran privat och fick inge svensk manuall med utan bara på finska och danska… haha inget av dem språken förstår jag xD).
Så för drygt 1 ½ månad sen köpte jag en Canon EOS 550D och känner att Canon, det var min typ av kamera. Och jag är så glad i den än idag! :D
http://akrelina.blogg.se kan man se de nyaste bilderna jag fotograferat med den kameran! ;P
#15 Okej :). Bra att det funkar okej, det är ju den enda objektivet jag får och är nybörjare så det kommer nog funka kanon :P. Får se i framtiden om jag köper ett till objektiv :)
#16 Okej. Haha, illa med ingen svensk manual! :P Du hade väl kunnat lägga lite pengar på en lektion i finska? :P hah.
Kul att du är en Canon-människa :). Jag gillar Canons utseende på kamerorna mer än Nikons. Ska in och kika på din blogg nu :)
# 17 Jag med älskar canons utseende mer! Är väldigt glad för vad jag har valt <3
Jag har i nuläget en Nikon D40 och har varit nöjd med den.
Känner dock att jag skulle vilja byta upp mig, men har inte möjlighet till det än på ett tag.
Jag valde Nikon just för att det märket, av de jag kollade på då, satt bäst i handen.
D40 blev det för att det verkade vara en bra instegsmodell som gick att få tag på ny.
En kamera jag också gillar Pentax K-r som har riktigt bekvämt grepp och jag har övervägt att faktiskt byta till en sådan, men som sagt inte haft möjlighet.
Bifogar en bild som jag tagit med min kamera.
Fick hem kameran idag och blev skitglad :) Har suttit och pillat med den ett bra tag :D. Här kommer en bild som jag tog på Bino förut.