Avelsspärrad tik
Någon som VET och är mer insatt i detta med avelsspärr på tikar? Är det endast fysiska eller mentala bitar som gör att en tik kan bli avelspärrad?
Om någon använder sig av en avelsspärrad tik och tar en kull i alla fall, vad händer då? Vart anmäler man detta, antar att det är till SKK, eller?

man anmäler det till skk och där kan man även få info om vad som gäller. Tar man valpar efter avelsspärrad tik eller hane så får valparna inte raggas i skk
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja, men handlar inte avelsspärr om att man inte får para tiken? Eller är avelsspärr bara att man inte får regga valparna?
Annars känns ju ordet avelsspärr lite galet. Oavsett om man kan regga valpar eller inte så är ju tiken avlad på.
Kan inte till hundra procent detta med avelsspärr, men vet att det fanns en mallehanne det var avelsspärr på för några år sedan. Avelsspärren fanns där pga att hanen inte var mentalt stabil och att kullen/kullarna(vet inte om han fick 1 eller 2 reggade kullar) inte heller var mentalt stabila.
Hanen såldes och tyvärr avlade de nya ägarna på honom i allafall. I detta fall berodde det på det mentala, och då bör man inte avla även om man inte avsett att regga valparna.
Zebben, vad jag vet och erfar så får man inte avla på en tik med avels-spärr gör man det så ändå så kan man inte regga valparna efter den, och i extrema fall kan en kennel beläggas med avelsförbud, men det ska som sagt mycket till innan dess, men står det inget om det på skk,s hemsida eller jorbruksverkets kanske då…..

Det finns ju tyvärr dom som är oseriösa och bara ska tjäna pengar på hundarna och därför avlar även om man inte får regga dom
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SKK kan ge avelsspärr på tikar som fått fem kulla bland annat. Annars är avelsspärr något som ägaren/uppfödaren kan sätta på sina valpar.
Men sedan finns det avelsförbud som är en helt annan sak.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja just ja Åsa så var det, tack för rättelsen ;-)

#7: Som uppfödare vore det illa om jag inte visste detta. ;-)
Audiatur et altera pars
hahaha ja eller hur

Åsa: Ah, det var det jag var ute efter. Kändes som att något saknades. Lät väldigt konstigt att man "får" avla på en avelsspärrad tik och sälja valparna.
Vet en uppfödare som använder sin avelsspärrade tik i avel och säljer dem för 6500:- . Låter så väldigt oseriös.
Sen är det samma uppfödare som vägrar lämna ut regnr på hanen som är pappa.
Seriöst va!?
Näe Zebben inte ett dugg, jag fick ett varnings mail i morse men vet fasiken inte hur jag ska göra om jag ska lägga in en länk här, är lite rädd att det blir diskussion och att personen utpekas, för det får man ju inte enligt reglerna,hmmm jag ska gå in och kolla om "baksidan" är uppdaterad, för det känns väldigt viktigt!!…

#10: Att avla på den tiken låter väldigt oseriöst ja. det andra du skriver gör inte saken mer seriöst. Så tragiskt med sådana, de ger en känslan av att det är pengar som gäller, sedan struntar man i resten liksom.
#11: Prata gärna med mig först så kan vi kolla om det är okej att lägga ut.
Audiatur et altera pars
Åsa jag mailar över det till dig på eftis, för nu måste jag ut innan det blir FÖR varmt :-)))

Gör så du :-)
Audiatur et altera pars

Vad har hänt med deras sida? Baksidan alltså. Får bara upp någon konstig reklam när jag gick in på hemsidan. Någon som vet?
det var någe tjall i vintras men jag kan lägga länken här ;-)…