Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2981 ggr
xinluo
0

Valp och andra hundar

Hej. Tänker nu fråga er om råd. Jag har en valp på 14 veckor som nu har börjat träffa andra hundar och det går ganska bra. Men det finns en hund som finns i vår bekantskapskrets och där tycker inte jag att det går bra. Min valp vill leka och försöker på alla sätt att få kontakt men den andra tiken bara morrar och gläfser.

Hur skulle ni göra ska/kan man jobba på att de ska kunna vara tillsammans? Den andra hundägaren tycker att hundarna måste lära sig och jag tycker mer att det finns andra hundar för min valp att umgås med.

Snälla ge mig tips på hur jag ska hantera detta. Tillsaken hör att min valp är snart dubbel så stor som den gamla (5 år) tiken.

xinluo

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Beckibus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

känner ingen mig har en 12veckors valp här som ska leka med dom som inte vill leka med henne(tycker hon e jobbigTungan ute) men dom som vill går ibland att leka medTungan ute.Jag vet inte vad jag kan ge för tipsFoten i munnen. Hoppas det löser sig med tiden.Förresten vad är det för raser?Hoppas du får bättre tips än mig.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

rebz
0

När Bino var ungefär 13 veckor så åkte vi till min pappa och där har vi en golden på 9 år som heter Mozart. Mozart funkar med min brors alla tikar och de busar tillsammans. Men Bino ville han inte leka med (kan ha att göra med att han är en hane). Bino försökte få igång honom men han bara morrade och skällde när han var på honom.
Så då fick jag kolla extra noga och om Bino blev exalterad och skulle hoppa på Mozart och busa (så som han gör med vår blandis som han bor ihop med) så fick jag bryta honom. Kände mer att det var för Mozarts skull och för att Bino skulle lära sig att kring Mozart så ska vi slappna av och det är okej med lekinviter, men inte att bara hoppa på.

Nu har vi varit hos pappa säkert 8 gånger, ibland över en helg. Och jag har märkt hur Mozart börjat slappna av mer med Bino och låter honom nosa mer och Bino får nästan igång Mozart till att börja leka. Tror det handlar mycket om att om valpen är för "på" så är det ofta inte så populärt bland andra äldre hundar.

Så det bevisar att det går att lära hundar att umgås tillsammans. Men ni kan väl börja med att bara ta det lugnt och gå någon promenad eller så så att ni skapar en gemenskap och slappnar av tillsammans. Och inte fösa ihop dom för en "lekstund", utan mer lite passivitet. Och när/om din valp blir för "på" så säg ifrån. Och jag tror att tillslut kommer båda hundarna anpassa sig efter varandra och den där äldre tiken kommer att acceptera din hund.
 Ni kan såklart träffa andra hundar istället för att bygga vidare på ett bra förhållande med den där äldre tiken, det väljer du ju själv :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Gluskap
0

Min tik som är 3 år fungerar tillsammans med vuxna hundar oavsett kön, men valpar går det inte alls med.

Jag har fått för mig att det är vanligt att tikar inte fungerar med andra än sina egna valpar?

reverse
0

Jag skulle inte utsätta min valp/hund för en sådan tråkig hund. Den hunden verkar ju inte själv så himla sugen heller… Ens hund måste inte lära känna och komma överens med varenda hund den möter. Umgås med några väl valda som ger positiva upplevelser istället! Finns en hund på min fästmans sida av släkten som tyvärr inte kan träffa andra hundar utan att först bråka med dem och sedan kan hon möjligtvis umgås med dem efter det. Min hund är 2 år nu och har fortfarande inte fått träffa denna hund, för jag tycker det är onödigt att utsätta honom för ett bråk som jag faktiskt i förväg kan undvika. =P Även om det förstås vore mer praktiskt för oss tvåbeningar att inte behöva slussa omkring dem när vi träffas.

//Lina

[Forest]
0

3 ne det stämmer inte :) våran vuxna hund var 5 år gammal när Enja vi hämnta hem henne då 8 veckor. Tog 3 dagar så sov de ihop o hade roligt innan tyckte hon var lite små läskig men så var våra chanel snäll som bara den.

xinluo
0

Tack för era svar. Vi får ta det lugnt och träffa andra hundar som inte är så sura Skrattande. Vi har en portis.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Michaela-N
0

Jag skulle tro att det är nyttigt för valpen att lära sig att man inte kan leka med alla hundar. Så länge den inte bits utan bara morrar och skäller/gläfser så skulle jag se det som utmärkt träning, att valpen lär sig att tolka signaler och att inte alla går att leka med.

Gluskap
0

Nu skrev jag ju inte direkt att det gäller alla, men att det är vanligt…

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

8 vanligt hmm nja det vill jag inte säga heller eftersom våran lilla skrutta har vart med flera tikar som är äldre :) ofta har hon fått igång dom suraste tanterna med på lek och då på tanternas hemmaplan Flört Men så är våran skrutta van innan att bli tillsagd o kan bra hundspråk kanske är det ofta där vi haft sån fördel. Sen om jag då ser vad uppfödaren tar hand om väldigt ofta är just valpar/unghundar som behöver hundvakt i dagar till ett par veckor. Det har aldrig gått knasigt. Lite dålig bild men iaf våran 5åriga tik med valpen då har de träffas för första gången.