Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3926 ggr
Mollsan
0

Hane o hane eller hane o hona

Vi är sugna på en hund till framöver. Vi har nu en dvärgpinscherkille på 4 år. O vi kommer skaffa en labradorvän.

Min fundering är nu, ska man skaffa en hane eller en hona?
Skaffar vi en hona måste vi kastrera vår hanhund innan.
Skaffar vi däremot en hane säger "alla" att det kommer bli svårt för att hanar har svårt att komma överens. Min mamma har även en ilsken liten sak (oxå dp) som gör utfall mot hanhundar så hon "kräver" att vi måste skaffa en tik. Han är iofs opålitlig mot alla hundar o barn så jag vet inte…
Det jag oroar mig för är att vår nuvarande hund ska "tappa" lite av sitt härliga sätt o livsglädje o energi om vi kastrerar honom. Vet ni om det kan vara så? En del säger det…
Tycker det är lite jobbigt med löpandet med tikar, men det är säkert en vanesak iofs?Är det idiotiskt att skaffa en hanhund när man har en vuxen hane? Kan det finnas NÅN chans tror ni att min mammas hund kan lära sig tycka om vår nya hund om han lär känna den som valp?

Tacksam för erfarenheter o "råd"
MVH

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag vet flera som har hanar ihop även hane o tik okastrerade samt tik o tik. Jag hade valt en av samma kön dels är eran hande så gammal att han fattar iaf vad löp är o vad det innebär. Så han blir stressad av löp kompisens löp eller så lockar hon honom  det kan sluta med hängning som inte är så lyckat trots löp är infektionsrisk ganska stor.

Nuttra
0

jag tror att hane och hane går bra ;) hunden kommer ju vara valp och då blir hunden vuxen tillsammans med den äldre, de kommer typ bli ''bröder'' :P

Min kompis har två lhasa apson, ena hane. Han får jämt utfall mot andra hanar och bråkar gärna. Vår kompis skaffade sig en rottishane (valp) De träffades ofta och de lärde ju känna varandra. Nu är han ett år och de funkar kanon tillsammans^^

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

rebz
0

Jag har hane o hane. Sixten har funkat med andra hundar förut, men är lite dominant. Dessutom är han väldigt osäker med andra hundar på promenader. Men trots de så skaffade jag en egen hund, en hane. Och dom funkar jättebra ihop. Den äldsta hunden fattar ju att det är en valp och behandlar den därefter. Och den yngsta hunden visar respekt (oftast) och fattar vinken om den äldsta säger ifrån. Nu hade ju jag turen att få en underbar valp som inte är det minsta dominant eller aggresiv.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Be-Bopz
0

Nu är även jag tvungen att fråga då, 2 tikar då, funkar det bra tror ni?

Nuttra
0

#4 ja, det ska nog inte vara något problem^^

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[jakke94]
0

vi har både hanar och tikar ihop och det fungerar utan problem :)

rebz
0

#4 Klart det funkar med bara tikar ihop. Min brorsa har 2 äldre, 1 unghund på typ 1½ och har precis tagit en valp från sin egna kull. Alla de tikarna funkar bra ihop. Eller unghunden och en av de vuxna kan bråka någon gång ibland, mest då när unghunden sätter sig upp mot den äldre. Men i övrigt funkar det ju bra :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Chilli10
0

För det mesta fungerar det bra att ha hane och hane ihop.

Våra rottisar gick det bra med fram till att Castor blev könsmogen. De rök ihop gång på gång, ibland kunde de gå bra ihop i en vecka och sedan helt plötsligt blev det en till fight. Max, gamlingen var 8 då. De gjorde liksom aldrig upp, och Castor var nog snäll som han är lite för mesig så han markerade bara betten så Max fick aldrig en skråma. Castor fick lite skråmor fick åka till vet några gånger men som tur var blev det aldrg ngt allvarligt. Till slut fick vi sära på dem. Min syster som bodde en liten bit bort fick ha Max hemma hos sig de sista åren.

[Forest]
0

4 Ja två tikar funkar ofta ihop dok ska det finnas lite ålderskillnad sen tror jag är man bra på läsa av hundarna så ser man OM de finns spänningar mellan dom då kan man vara snabb på säga till dom o låt dom itne vara ihop obevakat (när man inte är hemma) Tikar kan slåss till dödligt menans hanar mer gruff. Vissa tikar tål inte andra löptikar. Men jag tror det är mer vanligt att det går bra, kolla in bara alla uppfödare hur skulle dom klara sig med bara en tik Flört

[Sophia.]
0

Jag är uppvuxen med hane och hane ihop så det är inga problem dock efter att gammel gubben blivit gammal och gaggig vill han verkligen inte gå ihop med valpar eller hanar men honor fungerar suveränt ihop med honom.

Nu har vi tik och tik ihop och allt fungerar bra trots att ena honan kan vara lite grinig mot andra hundar, speciellt tikar men jag tror att det har mycket med träning att göra (från båda hundarna)

Cassii
0

Har hört att en hane o hane kan slåss på "låtsas", tik o tik bråkar nästan aldrig men om de gör de ofta till döds, och en frisk hane ska alltid funka bra ihop med en tik.. kanske inte sant, men nåt jag hört :)

fettmedkevlar
0

#9 Jag har fem tikar hemma, två ligger nära varandra i ålder, skiljer endast två månader. Har aldrig haft slagsmål mellan mina hundar. Så det är ju vad man gör det till.

Jag har förtillfället en hane hemma som jag tidigare har ägt, skall påpekas att han bor hos mamma ifall någon får för sig något. Men hur som haver, innan han flyttade till min mamma så hade jag tre tikar hemma och en hane. Gick hur bra som helst trots att det var löptider, visserligen lite tur då alla tikarna hade synkat löp.

Hane och hane går bra, mamma min har tre hanar hemma varav en är 6, en 4 och en 6 månader. Den 6 åriga hanen är väldigt hård av naturen, men han vet vad som är tillåtet och inte tillåtet. Så som jag skrev tidigare, det blir vad man gör det till. Vill man få det att fungera så går det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Forest]
0

12 oja det tror jag oxå, att det är lite vad man gör det till. Jag vet att tikar i samma ålder kan funka o funka mycket bra oxå, men vissa kan kanske inte läsa av sin hund så bra. Jag har sett ett par exempel där ena hunden är nertryckt o får inte leka för den andre. Jag övertog en sån hund bla tog bra tid innan hon våga leka ordentligt.