Morrig
Jag har en blandras valp på cirka sex månader ( Chihuahua, tibbe, papillon - mest Chihuahua i dock )
Han morrar ganska ofta, inte på mig eller så utan mer små morr ute. Om vi ligger i parken och någon kommer gående kan han små morra, om andra hundar kommer förbi morrar han osv..
Han tycker även inte speciellt mycket om andra hundar, i möte med andra hundar så börjar det med att han springer fram morrar/små skäller, sen springer han iväg och så går han så fram och tillbaka.
Dock har jag försökt träna honom och passat andra hundar som han blivit kompis med och dom älskar han leka och busa runt med. Så det är hundar han inte känner han är misstänksam mot.
Någon som har några råd om hur man blir av med "små morr" ?
Har väl mest tänkt att ifall han börjar umgås med olika hundar så förstår han att hundar=vänner, och slutar morra samma med människor. Alltså helt enkelt vänja honom vid möte med både hundar & människor.
Och har även försökt säga till honom på skarpen, och han lyder ju bra. Säger jag stanna och sitt så sitter han helt still. Så det är ju inte så att han springer fram till olika hundar. Dock så slutar inte morrandet även när han sitter still.
Någon annan kan nog förklara exakt vad skvallerträning är .
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag tror att din hund är lite osäker. Att morra är ju ett vaktigt beteende och troligtvis vill han skydda DIG mot andra hundar. Han litar inte på att du kan försvara er så han tar på sig den uppgiften.
Öva hundmöten med honom!
Så fort du ser en hund så belönar du honom med ex godis. till slut fattar han att en annan hund betyder godis (posetivt) och morrningarna kan försvinna! 
Jag tror inte att han nodvändigtvis vaktar dig, han är osäker på möten och andra hundar så då morrar han för att skapa avstånd.
En viktigt grej är att inte låta främmande människor och hundar hälsa på honom. Öva hälsning med hundar du känner och vet är artiga och bra med valpar.
Påtvingade möten skapar osäkerhet så om någon människa vill klappa honom så måste de låta honom komma fram, vill han inte så vill han inte. Och tänk på kroppsspråket.
Belöna när han ser hundar är bra! Skvallerträning :D
Tummen upp för #4 o #5
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du ligger ner är det lite som så att han vill varna dig det kommer någon det vavva är en vakthund o ska larma. Vill man inte det så säger man till räcker eller ne. avled hunden. Detta med att han betersig mot andra hundar kan man föröka träffa folk med hund o gå promenad ihop inget hälsa utan man går på det viset lär dom sig o läsa av varandra. Sen tycker jag att kurs kan vara bra för Er att gå :) .
ja just det, så är det ju faktiskt också, chiwawa är ju en larmhund. Det kan man märka om man stannar upp någonstans med en liten hund, om det rä chiwawa eller jackrussel eller någon annan liknande ras, Då står dom ofta och varvar om det är någon som kommer gående, om det är med ljud eller andra tecken, dte är olika från idivid till individ. Men med ovannämnda skvallerträning kan man lära hunden att reagera anorlunda.
Att låta hunden träffa hundar och låta få kompisar fungerar inte för hunden lär sig skilja på vänner och okända hundar.
Dock det förslag #7 gav kan jag inte uttala mig om riktigt känner jag, det kan fungera:)
Jag har ju tränat honom på att möta andra hundar rätt mycket, men precis som ni säger så skiljer han ju på vänner och okända hundar.
Att träna med mycket belöning ex. godis när han ser en annan hund som nummer #4 säger ska jag nog faktiskt testa!
Att gå en kurs är ju det jag har planerat. Har dock inte hittat en lämplig ännu ;/ Vet att det ska börja en sista veckan i augusti så hoppas på att den passar! Men det är ju ett tag dit, så det får vänta.
#10 mycket bra förslag, tummen upp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
9 jag tränar våran hund då är det skallerträning, inne på blandrashundar finns en bra artikel om detta samt är det en mycket bra film där tjejen förklarar allt hur hon menar kanon bra, lätt att förstå osv :)
Någon som har tips på bra ställen för en kurs i Helsingborg?
Tycker det är svårt att hitta "rätt". Har hört rätt mycket negativt så är väl lite avskräckt..
Problemen är väl inte så akuta egentligen, sålänge man går med honom så är det inga problem. Det är mer nu när det är sommar, och man ligger och solar/grillar eller vad som helst och någon går förbi så kommer morrandet igång. Men på promenader eller så då brukar han inte bry sog så mycket. Med mindre det är väldigt stora hundar dom tycker han inte om ( vilket är konstigt då uppfödaren hade stora hundar också så han har ju varit utsatt för det sen han var helt liten)
#12 Ska kolla upp den (:
http://www.hundochhusdjur.se/index.php
Den första av de två hade jag nog främst valt.
Men du kan ju även prova att söka på immi.se
Vi2 hundcenter har jag kollat på också. Men dels har dom fullt och dels ligger dom lite dålgit till om man inte har tillgång till bil ( vilket jag inte har) men ska kontakta dom och fråga mer.
Hund&husdjur har jag dock inte sett innan, så ska kolla runt på den sidan lite (: Tack!
du kan testa att ignorera det, gå åt ett annat håll du kan även testa att ta med dig vatten i en sån där flaska som man sprutar med och när du märker att han börjar så sprutar du ett sprut på han det kan få han att komma av sig säg sedan nej eller fy eller vad du har för ord.
#16 Haha, jo. Nu skäller han inte sådär jätte.. utan det är mer lite "voff" med stängd mun.
#17 Han älskar vatten, så tror inte han bryr sig om vattenspruta ( har nämligen testat det innomhus innan och han bryr sig inte ett dugg ) han tycker mer det är kul.
#18 våra hundar gillar också vattensprutan. Nu när vi använder den, tex om mamma klipper någon så kommer dom rusandes och vill dricka :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#19 Ahaaa, men buffa får han väl göra? det gör väl inget? :) är väl bara bra om han varnar lite om det kommer nån :)