Kissar MKT efter kortisondos
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har en bråskande fråga, känner mig lite orolig nämnligen.
I torsdags efter en kopplad skogspromenad började Chilli klia sig som en galning på huvudet. Upptäckte att stackarn var helt svullen i ansiktet! Hon hade inte gått lös eller liknande så kan inte varit ett ormbett, hon borde ha tjutit till då. Men vi gav henne iaf kortisontabletter för att svullnaden inte skulle bli värre.
Igår gick svullnaden ner helt och hållet. Men idag kissade hon inne på morgonen innan jag hann gå ut med henne, vilket hon ALDRIG gjort.
I vanliga fall kissar hon bara 3 ibland 4 ggr per dag. Hon brukar inte ens kissa på alla promenader.
Idag har hon från halv nio till två-tiden kissat 7 (!) ggr.
Vad kan det bero på? Är kortisoner urindrivande? Var alltså i torsdags kl 22 hon fick tabletterna.
En annan fundering är ju vad svullnaden kan bero på, överkänslighet mot mygg? (var mängder) bålgetingstick? hummla i mun?
En dålig mobilbild på hennes svullna ansikte.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Oj, jag hade åkt till veteinären på en gång!
När min tik fick kortison (fått en allergisk reaktion på gräset som precis kommit upp för i år) kissade och drack hon kopiösa mängder, så det är nog kortisoner som gör just det.
Men ang svullnaden skulle jag åkt in direkt. Eftersom att det är i ansiktet så det inte vandrar ner eller svullnar med så det sätter sig på andningen!
Ring veterinären och rådfråga i alla fall :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#1 Jo jag var hos veterinären i fredags i ett annat ärende, men svullnaden hade gått ner väldigt mkt då :) Vet trodde att hon kanske fått en geting eller så i munnen. Hade de tankarna (att åka direkt alltså), men pappa trodde inte att hon skulle bli mer svullen efter tabletterna, och det blev hon ju inte, sen kollade jag halsen och det var inte svullet där utan just runt läpparna o uppåt ena ögat.
Men då kanske det beror på tabletterna att hon kissat så mkt idag. Hur länge kissade din hund extra mkt efter tabletterna?
Men ska ringa min ordinarie veterinär och kolla vad hon tror att det kan bero på också. Om man kanske behöver göra ngn undersökning eller så. Om det skulle vara mygg lär det ju märkas snart igen..
Kan hundar vara känsliga mot mygg?
#2, Ja jag skulle åkt i alla fall, och se till att hon fått nått som verkligen dämpar svullnaden.
Även om hon bara är svullen i ansiktet nu, och du kikat ner mot hals osv så kan svullnaden "trilla ner" och sätta sig där. Även invändigt, och sätter det sig mer över nosen kan hon ju få svårt att andas då också.
Hon kissade mer kanske 2 - 3 dagar efter att hon fått sista tabletten. Hon slutade dricka/kissa massor när allt kortison var ute ur kroppen och det tog ju någon/några dagar :)
Javisst kan dom det, min grannes Amstaff reagerar jättekraftigt på mygg, svullnar upp som en köttbulle där hon blivit biten/stucken.
Så jag gav henne tipset som jag kör på mina hundar. Att köpa våtservetter med citrondoft och torka dom med, då får dom inte ett enda myggbett/mygga efter sig.
Torkar då av dom mest i ansiktet, ner mot halsen o nacken. Sen även armhålor, mage/ljumskarna.
P.S - Det fungerar även perfa mot fästingarna, dom vill inte ens krypa på hundarna för att dom stinker citron!
#3 Ja jag förstår vad du menar, bättre att göra det nästa gång. Om det nu händer igen. HOPPAS verkligen INTE. Men nu är alltså svullnaden helt nere, sedan igår.
Okej, då vet jag! Blev orolig att det kanske även var något annat som var fel. Men då beror det troligen på det. Får hoppas att det går över så snart som möjligt.
Ja, det här är ju också en amstaff o de kan ju vara känsliga överlag.. Hon hade en ca 3 cm stor bulle på baken, det var antagligen ett myggbett, men det gick ner någon h efter hon fått tabletterna.
Så det känns som att det skulle kunna vara mygg iom att det var så himla mkt i skogen..
Återstår att se om det händer igen, men om det gör det ska jag definitivt testa med ditt tips! Låter ju toppen att de skulle slippa betten av det! :D

Luuuugna och fina här nu va. ;-)
Kortison är vätskedrivande, vilket betyder att hunden dricker och kissar i mängder. Att de kan råka göra ifrån sig inne pga det är inte helt ovanligt.
Min hane medicineras med kortison pga allergi, så jag vet hur det funkar.
Ang. svullnaden så skulle jag inte oroa mig sålänge hunden kan andas utan problem och är i allmänt gott tillstånd. De kan dock bli lite loja, men det skulle märkas rätt fort om det verkligen var illa.
Din hund kan ha fått sig ett bett av en pissmyra, geting eller annat kryp. Svullnaden har dessutom gått ner sa du? Då är det inget att oroa sig för, veterinär skulle inte heller göra så mkt annat än att ge kortison och/eller dropp och avvakta. Eller inte göra någonting alls.
Min bonushund (Fransk Bulldogg) fick också en allergisk reaktion för 2 år sedan, av ett bett från ngt kryp. Hela hennes huvud svullnade upp, men gick över under natten. Fick det klassiska rådet att avvakta liksom.
Kolla i din hunds mun och leta efter ett bett/sår där, om tungan är svullen, hur tandköttet ser ut, ögonen och andning. Ibland kan hundne också få 'bulor' på kroppen vid en allergisk reaktion.
Försämras tillståndet så had ejag åkt in, men är det stabilt och man ser att hunden inte är dödligt sjuk så är det bara att vänta ut. Kortisonet gör sitt också. =)
Så det är ingen fara med din hund. ^^
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#4, Låter bra!
Ja, det där med servetterna är toppen - tänk att nått så enkelt kan vara så effektivt!

Ett annat tips utöver våtservetter med citrondoft. Man kan köpa myggmedlet 'MyggA' i sprayform och spraya på hunden så håller sig sattygen borta. ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
#5 Först och främst, tack för ditt lugnande svar ;)
Och ja, när hon började kissa som en dåre nu läste jag lite på nätet och fick den känslan, men var tvungen och skriva här och kolla också!
Jag tyckte också att det var bättre att avvakta. Hon var jätteglad och pigg i övrigt, bara kliade lite i ansiktet. Ja den har gått ner nu, det gjorde den igår :) Hon var lite trött igår/idag på morgonen, men kan ha varit för något annat också. Äter och allt som vanligt.
Om de kan få bulor så kanske det inte var ett myggbett då :P
Vi kollade efter bett på henne, men hittade ingenting alls. Men var väl antagligen något kryp som du säger!
Hände det den hunden någon mer gång?
#6 Ja verkligen, det är ju toppen!
#7 Bra tips det också. Ska testa något av ovannämnda!
Har vart in med min vovve till vet för ett par dagar sen. Då hon hade fått knölar på nosryggen som hon kliat upp. Hon fick äta 3 kortison tabletter 1 gång per dag i 2 dagar, sedan 2 i 2 dagar o.s.v + 1,5 antibiotika 2 ggr om dagen i 20 dagar. Vet sa även att vi skulle hålla extra koll på vattnet då dom dricker mer samt att dom kissar mer.
Troligtvis så var det nån insekt som bitit henne eller ett litet riv sår som blivit infekterat.

Så lite så, jag vet själv hur nojjig man kan bli när det händer något. Jag är helt paranoid alltså, haha. =P
Att de kan få bulor eller liknande utslag på kroppen kan vara en del av allergisk reaktion, att det liksom sproder sig men sätter sig oftast vid bettet/angriper det känsligaste stället på kroppen.
Nej det hände ingenting med henne, hon var svullen i ca ett dygn och sedan lade sig det absolut värsta. Var liiite svullen på vissa delar av ansiktet men det gick snabbt över det med.
Hon blev rätt loj precis när hon svullnade upp som värst. (Kunde knappt öppna ögnen!) så hon låg och sov. Det såg riktigt hemsk ut men det var inte så illa som det såg ut.
Har en bild men det går inte att ladda upp. *Dumma iFokus!*
Min hane som käkar kortison stack nosen ner i ett bålgetingbo förra sommaren på U-SM, några minuter innan start. Han blev biten i mun, men fick inte en endaste reaktion alls, troligtvis tack vare kortisonet. (Tack gode gud att jag gav honom dosen den dagen, tänkte nämligen avvakta.)
#9 Jo jag tror också att det var ngn insekt.
#10 Haha, jag med ;) Vad bra att det blev bättre så fort iaf :) Ja det där kortisonet verkar verkligen göra sitt, måste ringa vet och få ett recept utskrivet så att man har hemma om det skulle hända igen.
Idag har hon kissat betydligt mindre. Skönt det :D

En av mina huskytikar har fått hela ansiktet uppsvällt två gånger, en gång var på vintern och en gång på sommaren. Båda gångerna gavs kortison och svullnaden gick ner. Hon kliade sig dock i hela ansikter så hon fick sår, men överlag mådde hon bra. Pinkade flera liter om dagen.
Det där med citron fungerar tyvärr inte när man bor i Lappland och har tuuuuuuuuuusen miljoners mygg(knott/bromsar, men möjligen i södra Sverige där det är lite glesare.
#12 Okej, vet du vad det var som gjorde henne svullen?
Haha, nae kan tänka mig det, tur att man bor lite längre ner :D
Nuu verkar det ju ja lugnat sig men vill bara flika in att hundarna (och människor också för den delen) är som mest känsliga mot de första myggen o.co. Så bara för att hon ev. fick en reaktion nu behöver hon inte bli lika dålig nästa gång (om det inte var en geting eller nåt "kraftigare" än typ mygg…) Babbligt det blev, skyller på att det börjar bli sent… Hoppas det ibte kommer tillbaka!!!
- Tillräckligt bra är perfekt! -

#13 Nej faktiskt inte, och jag hittade inget litet sår eller så. Däremot så tror jag att hon under vintern blev svullen när hon varit och nosat i gammalt spån som har varit i hundkojor. Under sommaren vet jag inte, men eftersom jag då kände igen symptomen direkt så fick hon kortison innan det hann gå så långt att hela ansiktet var svullet.
#14 Okej, tack för infon. Väldigt bra att veta :)
Haha ingen fara ;) Tack, det hoppas inte jag heller!
#15 Ne okej, det gjorde ju inte vi heller, bara en jäkla massa myggbett.