Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4110 ggr
[Moollan]
0

Problem med "ledsen" hund

Hejsan!

Är orolig för min hund!

Shetland sheepdog 1 år tik.
Jag har nyss skadat mig och vardagen ser inte normal ut. Jag är sängliggandes sedan 6 dagar tillbaka och min pojkvän gör allt "jobb" med henne. Hon älskar honom, värt att tilllägga, han är lekpappa lixom.

Hon har blivit hängig, ganska ointresserad, man ser henne knappt (brukar vara överallt vi är), hon äter inte och vill göra sina behov ute, knappt inne heller.

Hon har inte feber och verkar inte vara något annat synligt.

Kan hon vara "deppig" för att matte inte mår bra? 

Tränade lite idag, hon skulle hjälpa mig hämta saker, då lös hon upp och gjorde utmärkt ifrån sig.

DesK
0

Det kan vara precis som du misstänker, alla mina hundar har haft liknande tenserer när jag inte har mått bra.

/Désirée

[Moollan]
0

Då antar jag att det inte hjälper att ta henne till veterinären..

Hur ska jag lösa det? Även om jag ger min pojkvän instuktioner på hur han ska göra för att aktivera henne så verkar det inte som om hon uppskattar det riktigt. Jag tar mycket smärtstillande och har stora svullnader som gör att jag inte kan sitta upp längre stunder.

Jag har varit i samma situation innan (detta är en gammal skada), med min förra hund som jag fick sälja pga detta. Hon blev inte ointresserad o trött utan aggressiv o rastlös, min bekantskap kunde inte hantera henne, inte jag heller som inte kom ur sängen. Jag är livrädd för att behöva göra mig av med denna hunden också, jag vet inte om jag klarar av att säga farväl till en till…

DesK
0

Du ska se att du klarar detta utan att göra dig av med hunden. Kanske kan du från sängen göra lite små hämta (lek)saker övningar eller leta godisövningar. Beror ju lite på vad du brukar göra med din hund när du är frisk. ina hundar har alltid varit "sympatisjuka" så de har mest sovit när jag har varit sjuk. Kanske hjälper det därför för din del om du försöker sluta upp med att oroa dig.

/Désirée

[jakke94]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Naaw, får komma och trösta laika och ta ut henne på en långprommis snart :(

[Moollan]
0

#3 Jag ska försöka jobba vidare med den hämt-leken jag gjorde idag. Jag var lite piggare så jag orkade idag, hoppas det håller i sig. Hon gillar target och att utforska saker så man kan kanske göra en del med lite godis o klicker från sängen ändå om jag får fart på fantasin. Med henne tränar jag på ett helt annat sätt än med min förra hund genom att hon själv ska lära sig utan att jag visar, berömmer bara små rätta steg tills hon gör vad jag vill, det kräver egentligen inte så stor fysisk styrka. 
Jag blir bara så ledsen då jag tänker på detta, för ganska exakt ett år sen sålde jag min förra hund pga denna skada..Det tog oerhört hårt verkligen. Jag måste försöka rycka upp mig.. men minnena kommer tillbaka (trots att jag ändå tänker på henne varje dag) och det blir så svårt alltihopa. Tack för dina tips och snabba svar.

#4 Det är snällt av dig men jag tror inte hon uppskattar det om hon inte ens gillar när Johan går med henne. Hon är ju överlycklig när vi ses allihopa med hundarna, men när jag fattas verkar det inte vara samma sak för henne. Får se om hon får tillbaka glädjen för johan då kan vi nog gå vidare till fler personer. Eller vad tror du?

[Forest]
0

När jag har vart sjuk så har jag haft två (nu bara en hund kvar) hundar liggande i sägen o de har inte rört sig ionödan Chanel vart som du beskriver väldigt låg o det var inte alls uppåt hon hade alltid brottom in o det hade även Enja (valp då). Finns det nån möjlighet att du gör något menar kanske be henne sitt,ligg göra enkla trix? kanske det uppmuntrar henne lite? svårt o ge tip så jag bara var lite sjuk i några dagar Obestämd Hoppas du snart är frisk och att din lilla tjeja blir sig själv igen.

[jakke94]
0

#5 jo jag vet inte :) annars får jag ha med mig något jättegott godis, typ fläsfilé så att hon blir lycklig Flört
haha

Aviendha
0

Vad jobbigt!

Tycker absolut att du ska testa enklare övningar som du kan utföra trots att du är sängbunden. Testat laserpekare som target? Det kanske kan fungera och då får man ju rätt bra räckvidd och med hennes nyfikenhet så kan man nog hitta på en del olika saker ändå. Hoppas att du blir bättre snart!

[Moollan]
0

Hittade en bra film som hjälpte mig med lite ideér. Jag blir nog lite rörelseförlamad en tid framåt så om hon kan lära sig att hjälpa till hade varit mycket bra! Så känner hon sig duktig samtidigt.

http://www.kossan.se/roliga-filmer/anvaendbara_hundtrick.htm

jollycox
0

#9 så himla söt och kunde många olika saker. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

9 åh den hunden kan massor :) jag har sett flera filmer från den hunden, sicken energi o så roligt o se. Hoppas du blir bättre snart.