Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1525 ggr
[Samsonmaster14]
0

Blandras!

Hmm Vill veta vad ni tycker om blandrashundar? Själv tycker jag att det är de underbaraste hundar som finns på jorden! Dom är smarta, söta osv.

Min allra största favorithund är schäfer/labrador! Om jag fick ha en hund så hade det säkert varit en sån!

Jag undrar också vad ni tycker om folk som är inte reggade ich föder upp hundar? Jag tycker att man behöver ite vara reggad eftersom människor vill köpa hundar för att ha en bästis och inte tänka på stamtavla och sånt skit.

Väntar påp era åsikter :P

Michaela-N
0

Jag har en själv. Underbar på många sätt. Men aldrig mer blandras.

Alla är inte smarta, alla är inte söta. Det beror helt på med vilka raser de korsas med.

Vill man vara seriös och ägna sig åt hunduppfödning så tycker jag att man ska registrera sig som uppfödare och inte föda upp blandraser. Med rasuppfödningar har man ett mål, att förbättra kvaliteten på rasen. Som blandrasuppfödare har man som mål oftast bara att tjäna pengar.

Nuttra
0

nej alla människor vill inte bara ha en bästis ;)

Många vill avla seriöst och föra rasen framåt och därför behövs de registreras så att man har koll på förfäder, sjukdomar och så vidar.'

Du säger att du vill ha en schäfr/labrador? Tänk dig då såhär:

Utan registreringen och utan renraser skulle inte schäfer ha existerat, eller labrador för den delen heller ;) Ingen ras skulle existera. Hur ska du få den blanding du vill ha? :P

Men en renrasig kan man göra en mentalbeskrivning som berättar hur hunden är uppe i skallen, och man vet lixom vad man har att förvänta sig av valpen.

Och stamtavla är inte skit, utan den skulle somsagt ingen ras existera.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad jag tycker om blandrashundar? Ibland underbara och ibland rent kassa. (men det tycker jag är samma med renraser) Det handlar mer om individen om du frågar mig.

Dock tycker jag inte om blandrasaveln som pågår så seriöst hos vissa. Vi har MÅNGA raser att välja mellan med många olika egenskaper, finns alltid en ras som passar någon. Dock är blandraser mer lätt tillgängliga då de oftast är billiga och vissa av dessa uppfödare har inte samma krav på sina valpköpare som en renrasuppfödare har.

Renrasuppfödarna lägger stor möda och tid på avelsarbetet för just sin ras, sen kommer det någon blandis"uppfödare" och börjar avla in andra raser. Och dessutom tjänar sig en slant då blandrasuppfödare "slipper" meritera sina hundar via utställning och diverse tester.

Själva blandrashundarna har jag inget emot, det är aveln jag tycker är kass.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lambero
0

Jag äger ju själv en blandras men för den sakens skull stödjer jag inte blandrasaveln. Kan ju tyckas låta konstigt men när jag skaffade hund så ville jag ha en vuxen hund och började då söka igen omplaceringsföreningarna. Föll pladask för min lilla vän.

Det är som föregående talarna sägar, individen blandras är det inget fel på. Men blandrasaveln är sällan särskilt mycket att hurra över.

Jag kan gärna tänka mig en blandras igen om jag ska ta mig an en till omplaceringshund. Men ska jag köpa valp så blir det en renrasig valp från en seriös uppfödare som har ett mål med sin avel. Sunda led bakåt och alla tester som krävs är gjorda. Dessa saker är nästan obefintliga på blandraser som säljs.

Alla tänker ju olika men precis som allt annat bör hundavel vara ett väl genomtänkt beslut. För det finns så mycket hundar som byter hem eller är utan hem här i Sverige. Detta är ofta blandraser, hundarna är mer lättillgängliga, billigare osv. "Uppfödarna" tar sällan tillbaka hundarna eller hjälper till vid en ev omplacering. Därför hamnar dom hos omplaceringshem.

Jag tror i alla fall att det är viktigt att se längre än till sina egna behov för det kommer ju inte bara en valp från varje kull. Och även om alla valpar är smarta och söta så kan det bli mycket svårsålt när man står med ett gäng aktiva brukshundar av modell stor.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Nikkis
0

Wiiieee ännu en blandras vs renrastråd. Räcker inte en av de trettiofemhundra trådar som finns sen innan?

Nuttra
0

#5 haha xD  det var ju samma sak för ett tag sen, när alla ville veta vilken ras som skulle passa en ^^

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

zoolatri
0

#6 För ett tag sedan, är inte det oxå nu?;)

Angående TS fråga så har jag och många andra svarat lite på vad vi tycker i tex "pris på hunden"tråden.

[Forest]
0

finns oändligt många trådar dok kanske inte om just din rasfråga på blandras :) men det finns även ett forum blandrashundar.ifokus där kan jag någ gissa på att det finns schabradorägare ;) Du har valt en blandras annars som är vanlig jag har träffat ganska många o jag har bara gott o säga om denna blaning, trevliga aktiva hundar flera har vart ganska matglada lite för matglada kanske Flört