Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4303 ggr
nyberg8
0

Pris på oregistrerade valpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två kullar med långhåriga taxvalpar, som jag kommer att sälja oregistrerade, men vet.bes., vaccinerade, ID-märkta. Vad är ett rimligt pris för dom tycker ni??

Warney
0

vrf inte registrera dom?

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Michaela-N
0

Får jag fråga varför de inte är registrerade? Det måtte ju betyda att det antagligen är blandrasvalpar eller så har föräldrarna inte gjort vad som krävts för att få sina valpar registrerade.

Nu tog jag för givet att det var i SKK du menade. Men menar du möjligtvis Jordbruksverket? Det hoppas jag verkligen inte du gjorde.

Vad som är rimligt pris är helt upp till dig själv. Det är omöjligt att sätta pris på ett par valpar av en bild på nätet.

Mischa
0

Runt en 4-5000:- är väl rimligt?, det hela beror på vad du är villig att ta och efterfrågan.

men jag undrar också varför dom inte är reggbara, och två kullar dessutom(!)

≧◔◡◔≦

nyberg8
0

Ena kullen kommer jag ev att registrera men inte den andra, eftersom mamman inte är registrerad själv, trors att hon är helt renrasig.

Michaela-N
0

#4 Varför är inte mamman registrerad om hon är helt renrasig?

nyberg8
0

#5 Det vet jag inte och det är inte av intresse för mig, det var en oplanerad parning och hon som ägde tiken trodde förmodligen inte att man kunde registrera valpar mellan en långhårig och en korthårig Tax, vilket ju är fullt möjligt.

Michaela-N
0

#6 Förlåt om jag låter jobbig, men man kan väl registrera i efterhand också?

nyberg8
0

#7 Nej, man måste registrera valpar före 5 månaders ålder tror jag att det är, så det går inte. Kullen såldes oregistrerad och det var väl inget konstigt med det, är man inte intresserad av utställning utan bara vill ha en sällskapshund så går det ju lika bara med en oregistrerad eller en blandras.

Mischa
0

Det tror jag snarare har hur noga man är med sitt valpköp att göra, jag skulle aldrig få för mig att köpa en hund jag inte kan veta härstamningen på oavsett om jag har för avsikt att ha en tävlingshund eller en soffvärmare.

≧◔◡◔≦

nyberg8
0

#9 Härstamningen kan man ju veta även på en blandras.

DeniceP
0

Jag förstår inte varöfr man tar registrering så allvarligt?

En hund är en hund, oavsett om man registrerar den. Visst om man vill ha en utställningshund eller annan tävlingshund, men om man bara vill ha den till sällskap så är det ju rätt onödigt?

Dessutom, om man som köpare kan träffa föräldrarna till valparna och se hur dom är, så vet man ju ändå deras härstamning?

Förstår inte hund i fokus hysteri över blandrashundar och oregistrerade hundar. Det är inte hela världen!

Min dvärgpudel är inte registrerad, trots att hon är renrasig. Hon är världens härligaste hund. Alla pudelkännare tycker det är jättesynd att hon inte är registrerad, för dom har aldrig sett en Pudel med finare hållning! Men det är inte mitt intresse att ställa ut henne, och då vill man inte höra en massa klagomål över hur dåliga oregistrerade och blandrashundar är.

Förlåt, men var tvungen att få ur mig det till sist.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Michaela-N
0

#11 Jag har också blandras, men nu har jag insett vikten av skk.

DeniceP
0

Kan du förklara för mig? För jag förstår det dock inte. För mig är en bra hund en bra hund, oavsett om den har papper eller ej

[jakke94]
0

frågan är väl hur man vet att ens hund är helt renrasig ? går ju egentligen inte att få det på papper med en oregistrerad ras. 

Och om den nu skulle vara renrasig, varför i h*elvete tror ni då inte att "uppfödarna" reggat dem? Kanske för att dem inte får lov att reggas pga av uteblivna hälsotester, eller helt enkelt fel på hälsotesterna ? 

Fast det kan också vara från sådanna som inte är pålästa tillräckligt, och jag hade iaf inte velat köpa en valp från en icke-påläst uppfödare… 

Finns massor av anledningar till varför man ska köpa en reggad hund. 

För att svara på TS frågor så hade jag sagt 3000 då det räknas som blandraser. 
Hade absolut inte velat ta högre då jag tror dem hade blivit svårsålda, just nu är det väääldigt många valpar runt om i landet som söker ett hem.

DeniceP
0

Jag kan härstamningen 5 led bakåt på min Pudel, hennes far är en prisbelönt spårare. Så renrasig det är hon absolut, även om hon inte är registrerad. Dom som födde upp henne, har hundar som är registrerade, bla hennes föräldrar och mor-far föräldrar. Dom hade bara inte intresset att regga den kullen, men hon blir ju inte ett dugg mindre renrasig för det.

Att en hund räknas som blandras bara för att den inte är registrerad i skk är ju rent skitsnack enligt mig, då det inte är papperna som gör hunden renrasig, utan rasen på hennes stam. Om alla är av samma ras, är hon väl för f*n inte blandras?!

Michaela-N
0

#15 Va?

"Dom hade bara inte intresset att regga den kullen"

LinaK
0

Nej nu får ni återgå till tråden! Trådskaparen undrade vad som är rimligt pris för sina valpar. Svara på den frågan istället, och vill ni diskutera annat så starta en ny tråd istället.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[jakke94]
1

#15 har man inte intresset att regga kullen, så finns det en anledning till det, kanske vill dem inte slösa med pengarna, för kostar ju en hel del om man ska göra alla undersökningar som behövs och kostar ju o få ut stamtavlan osv.

Eller okunskap från deras sida, det är dem enda alternativen som jag ser det. 

Kan gott tilläggas att jag inte har emot blandraser/oreggade hundar individsmässigt, visst är det också en hund o blablabla, men avelsmässigt, Nej Tack!

[jakke94]
0

#17 sorry, postade "18 innan jag såg ditt meddelande

nyberg8
0

#11 Jag håller med dig helt och hållet, det är väl hunden man betalar för och inte en stamtavla. Är man inte intresserad av att ställa ut sin hund, så spelar det ingen roll om den har stamtavla eller ej, eller om det är en blandras eller ej.

#14 Man kanske inte tycker det är viktigt med registrering och därför inte bryr sig om det. Vad beträffar Tax så finns det inga hälsotester som behöver göras för att få registrera valpar.

3000:- då är du ju på 90-talet ungefär, det var vad jag sålde oregistrerade taxvalpar för då. Jag kan ju säga att jag har sålt blandrasvalpar för 6000:- förra året, jag hann knappt sätta in annonsen så var dom sålda. För 5 år sen köpte en bekant en blandras för 7000:-, vilket kanske var lite mycket, men det är ju hunden som räknas och inte om den har stamtavla eller inte.

Nikkis
0

Så varför frågar du om priset om du redan sålt blandraser och vet vad dom kostar idag?!!!!

Jag säger att du mer eller mindre bör ge bort valparna, ta betalt för vad vaccinering, märkning och besiktning kostar, vilket är typ runt en tusenlapp. =)

Nikkis
1

Har man inte intresse för att regga så har man knappast intresse för att ens ta kullen, spc om man Kan regga. Nej, nåt lurt är det.
Undra vad det är för folk Du träffat som anser att din blandras är den enda som har snyggast hållning, vad fan det nu betyder?
Så din hund är 'snygg' men kan lika gärna vara helt körd i skallen.. Suck.

Och nej, din hund är knappast den härligaste i Världen, snälla.

DeniceP
0

MIN hund är ingen blandras bara för att hon inte är reggad, hon är 100 % dvärgpudel, några andra fakta är bara trams. Tja, uppfödare och andra folk som haft dvärgpudel i hela sitt liv. Så dom kunde sin sak. Och hon är allt annat än körd i huvudet, så sådana kommentarer kan folk som aldrig träffat henne bara låta bli att uttala eller skriva.

Om du inte ens vet vad snygg hållning betyder tycker jag inte ens att du ska ta dig tiden att överhuvudtaget kommentera.

Folk som endast tycker att registrerade hundar är renrasiga och att blandraser och oregistrerade hundar är skit, tycker jag är snobbar som bara bryr sig om ett papper och ska absolut inte klanka ner på andras utan att överhuvudtaget veta hur hundarna är.

Nikkis, jag tycker att din kommentar är otrevlig, och snobbig.

Och, den härligaste i världen, är ett sätt för mig att uttrycka att hon INTE är dum i huvudet, utan en väldigt trevlig och sansad hund, som dessutom är väldigt snygg enligt rasstandard. Snälla, sluta med dina snorkiga kommentarer innan du tagit reda på lite mer.

Tyckte faktiskt att du verkade vara en vettig människa med sunt förnuft, men efter denna barnsliga kommentar från dig så borde jag kanske tänka om.

jollycox
1

Utan stamtavla kan man inte veta om en hund är renrasig eller inte. Oavsett att någon säger att dens hund är renrasig men utan bevis(stamtavla) är det en blandras. Det är precis som med katter, alla katter utan stamtavla är huskatter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

DeniceP
0

Stamtavla fick jag med, eftersom båda föräldrarna är reggade, men inte kullen. Tror uppfödarna bara reggar varannan kull, det var något sånt iaf. Alltså, bara för att hon inte är registrerad så blir hon inte automatiskt blandras.

Karmatarerskanise
0

Ber er att tänka på hur ni skriver innan det blir bråk och vi måste låsa tråden!

JJUDITH
0

Tycker du ska ta så mycket så att du inte går back och till det priset du hittar vettiga ägare till. Väldigt söta valpar! Glad

nyberg8
0

#21 Här var det ju inte blandraser, även om du vill kalla dom så, pappan har stamtavla och även den ena tiken.

Du menar alltså att blandraser och oregistrerade hundar är mindre värda då än dom som har stamtavla? Det är levande varelser vi talar om, som vill bli älskade för sin egen skull och inte för att dom ser ut på ett visst sätt och har en fin stamtavla. Ser du verkligen ner så på oregistrerade och blandraser så du tycker att dom ska skänkas bort, ungefär bara för att "bli av" med dom. Kanske just din inställning är en anledning till att "vanligt" folk hellre köper en blandras, för att slippa all denna hysteri om stamtavlor och utställningar och renrasigt. Man vill ha en familjehund helt enkelt. Jag har bara positiva köpare, många som har ringt och frågat om vi ska ha fler kullar, för nån bekant/son/dotter vill också ha en liknande hund, eftersom dom blivit så himla fina, sociala och trevliga.

jollycox
0

#25 så bra, då är hon ju inte blandras för hon har ju stamtavla :)
hm, konstigt att dom inte reggar varje :/

DeniceP
0

#28. Precis så tänker jag om hundar. Jag ä'r GLAD att min tös inte är reggad för då hade jag känt mig pressat att ställa ut henne eftersom hon är så bra enligt standarden. Men nu slipper jag det, och har istället fått en toppen sällskapshund till hela familjen!

#29. Jag tycker också att det är skumt att dom bara reggar varannan, men, ja, om det är så dom vill ha det så klagar inte jag. eftersom hundarna är lika bra för det så tycker jag inte att någon ska klaga! :)

jollycox
0

#30 men nu frågade jag min syster(för jag har inte så stor koll) och hon säger att dom inte kan ha stamtavla om dom inte är registrerade i skk…

DeniceP
0

Stam kan dom väl ha. Även om den inte är "giltlig" enligt skk. Men föräldrarna har ju stam, automatiskt får ju min hund deras stam. Alltså har hon stam, även om hon inte är registrerad. Så är det ju bara, stammen förändras ju inte

Be-Bopz
0

Underbart söta valpar du har där TS Glad

Om jag håller mig till din fråga så skulle jag säga att du ska ta betalt för vad du har lagt ut på dem, idag tycker jag att det är alldeles för dyra pengar det handlar om när det gäller blandraser, för hur som helst så kan du inte bevisa att de är renrasiga utan stamtavla, vad jag har förstått på lite av det som är skrivet. Men självklart ska du ta betalt för vaccinationer, avmaskning, foder osv.

Lycka till, de är nog inte svårsålda så söta som de är Skrattande

jollycox
0

#32 ja en handskriven stamtavla. och nej din hund får ju inte stamtavla för att föräldrarna har det. bara din hunds föräldrar har stamtavlor. Men jag förstår hur du menar. :)

DeniceP
0

Stamtavla som stamtavla. Det är ju hennes stam. Det bevisar att hon är renrasig Pudel, och inte blandat med någon annan ras.

Sen att den inte är giltlig bryr jag mig inte ett dugg om. Jag vet ju att hon är renrasig och det är det som räknas.

nyberg8
0

#33 Att sälja valpar så billigt är ingen bra ide, då får man en massa oseriösa köpare, som köper bara för att det är billigt, impulsköp osv. Så nog ska man ta betalt, även om man inte kan ta lika mycket som för en valp med stamtavla. Jag vill ju hitta seriösa köpare som kan erbjuda bra hem för mina valpar och det får jag inte med att sälja dom för billigt.

#35 Vad betalade du för din valp och vad skulle den ha kostat om den haft stamtavla?

[jakke94]
2

TS, enligt rasklubben så måste man som uppfödare **bla. 
**

Föräldradjuren skall vara ID-märkta och ögonundersökta inom ett (1) år före betäckningen. Gäller både hane och tik. Kända anlagsbärare av PRA, dvs. djur med generell PRA samt deras föräldrar och eventuell redan producerad avkomma skall ej vidare användas i avel. Men undvik också hundar med minst 50% risk att vara anlagsbärare. 

Avel ska i första hand ske på meriterade djur vid jaktprov och/eller utställning.

Inavelsökningen vid varje enskild parning skall om möjligt vara under 2,5 %. Målet är att rasens medelvärde ej skall överstiga 2,0 %. Som beräkningsgrund för inavelsökningen används det genetiska beräkningsprogrammet i Lathunden eller SKK:s avelsdata.

**Det är med PRA gör man ju via hälsotester eller hur ?
och hur kollar man inavelsgraden på en hund som inte har korrekt stamtavla ? finns ju inga garantier på att den hunden är just den hunden och inte är någon annan hund…
**

**Och för att meritera hunden MÅSTE den ha stamtavla.
**
3000 tycker jag är ett bra pris, dock hade jag själv aldrig betalt dem tusenlapparna och därmed gett mig mitt stöd till sådan avel.

[jakke94]
0

#36 du som bestämmer köparna ju, och du kan neka om du anser dem olämpliga, så det där förstår jag inte. 

Vi som avlar på renraser och tar 10k för en valp får också tacka nej till ett par stycken villiga valpköpare varje kull för att dem är oseriösa, så det är bullshit

Noa-Nisse
0

Jag ser inte ner på oreggade hundar för mina föräldrar har själv en oreggad dvärgpudel som är hur underbar och go som helst!!

Men efter att jag har köpt en skk.registrerad hund så skulle jag inte vilja köpa en oreggad, aldrig i livet faktiskt!!! Bara för att hunden har en stamtavla så betyder ju inte det automatiskt att du måste gå på utställningar!! Men det är ju så förbannat kul liksom!! :D jag känner aldrig någon press på mig på utställningar, allt är kul och roligt och det är så det ska vara, om inte min hund skulle haft en stamtavla så skulle jag missat det roliga.

Synwhore Bara en fråga till dig och ta det inte presonligt jag vill bara fråga… Om nu folk som är gamla vana uppfödare inklusive din uppfödare säger att din hund är så fin och har bra hållning o.s.v. så tycker jag det är underligt att den kulle inte blev reggad. oftast ser ju uppfödare hur pass "fina" hundarna är efter bara några veckor och då vore det ju ganska så dumt att inte regga den kullen eftersom vissa ur kullen, exempelvis din hund verkar vara ett exemplariskt utställningsobjekt?    Bara en fråga som sagt…

Medarbetare på Hundar.ifokus

[jakke94]
0

#39 bra svar :) 

Kan väl också säga mig att jag inte spyr på allt som inte är reggat, hundar är hundar, dem är underbara, men någonting jag spyr på är den oseriösa aveln som sker överallt Skrikandes

fettmedkevlar
0

#25 Reggar varannan kull? Det kan vara så att uppfödaren till din hund tar för många kullar per år då?

Är väl max två kullar per år man får ta innan man behöver tillstånd? Eller ja, om man är med i SKK så gäller väl den regeln.

Till TS så skulle jag tycka rimligt pris låg på 2000:- med tanke på att det är blandisar. Men iofs så är jag en människa som aldrig skulle ta betalt för en blandrashund, och jepp jag har tre stycken.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Michaela-N
1

Nej jag har inte heller något emot blandraser, men då ska de vara blandraser och är de inte reggade - då är de blandraser =) Så är det bara, väljer man att bli arg för det så är det synd, men det finns i alla fall ingen som helst annan anledning att inte registrera sin kull än

1. Det ligger en blandras/annan ras i släkten

2. Föräldrarna har inte genomgått hälsokoll/gjort prov för att kunna registrera valparna.

Man kan inte vara för lat för att inte registrera. Då är det något fuffens.

[jakke94]
0

#42 du glömde alternativet: 

3. "Man kan vara för okunnig eller helt urbota dum"

Michaela-N
0

#43 Haha ja ;) Så kan det ju också vara.

[jakke94]
0

#44 Flört

Nikkis
1

Uppenbarligen så förstod du inte vad jag menade. Jag sa inte att din hund Är körd i huvudet, men hon Kan lika gärna vara det.
Och att därmed få höra från "proffs" att hon har perfekt hållning betyder ingenting i jämförelse till hurdan en hund är mentalt, vilket är faktikst Det som gör hunden. Inte om vilken hållning den har.

Jag ogillar uttryck som "bäst/härligast/what ever i världen" för det finns bättre hundar, man kan omöjligt ha träffat världens alla hundar som finns liksom. ;-)

Men det ÄR registrerade hundar som Är och Räknas som renrasigt, så är det och så har det alltid varit och så kommer det att förbli.
Det är just sådant snack som folk med blandraser kommer med.
En stamtavla är betydligt mkt mer än bara ett papper….

Nikkis
1

Ja, renrasiga är utan tvekan mer värda än en blandras, varför skulle dom Inte vara det för? Tänk bara vilket Enormt avelsarbete det ligger bakom en seriös renrasavel. Det kan INGET blandrasplojs mätas sig med, säga vad man vill men faktum kvarstår.

Okey, så en stamtavla är endast till för att viftas med och för utställning? Fasiken vad folk hakar upp sig på utställning. Alla andra grenar man kan utfra med en hund då? Räknas inte dessa då, som i mina ögon är mer betydelsefulla än en sketen utställning.
Bara en sådan simpel sak som att Mentaltesta sin hund för att utvärdea kullen/rasen. Detta krävs en renrasig hund för, men det är tydligen inte lika viktigt.
Jag tror nog fan att en Svensson barnfamilj vill ha en mentalt stabil hund som inte käkar opp barnen! Vad är då bättre att välja, ett ganska så säkert kort eller en ful gris i säcken?

Intressant att du skryter så fint om att folk vill ha dina valpar, är det därför du gått ner i pris för dom i din blocketannons eller?

[jakke94]
0

Håller med dig i allt du skriver Flört

mazze
0

Någonstans mellan 5-7000kr skulle jag sätta om jag hade blandras eller oregistrerat. (Med detta så menar jag inte att all "avel" är ok) Men det är djur vi pratar om och alla individer har rätt till att hamna hos bra människor, även de som inte var tilltänkta. Att i stort sett "skänka" bort sina djur leder ofta till att många hundar får flytta runt. Vet man vem köparen är så kan man ju göra undantag.

Kan även tillägga att jag ibland blir mörkrädd när jag läser olika "blandrasannonser" och funderar på hur man tänker när man korsar vissa raser? Ibland upp till 5-6 raser och dessa är planerade???

[jakke94]
0

Hade du verkligen pungat ut 7k på en blandras/oreggad när du bara kan lägga till lite pengar så får du en reggad och säker hund med allt va de innebär ? Förvånad

Ta det inte som något påhopp, bara nyfiken

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man behöver inte vara ett geni för att göra stamtavlor.
Här är en stamtavla på min egentliga rätt så rejäla blandras dammtussen Stig. Han består av lite diverse raser (Schäfer, pekingese, fralla, lite homo sapiens och katt… MEN det behöver ingen veta. ;-) ) men jag har en egengjord stamtavla på honom nu, så han är helt klart renrasig.
VÄLDIGT lugn och harmonisk är han, kanske lite väl låglivad men det är bra för den som inte vill arbeta, ställa ut eller nåt sånt utan bara ha lite sällskap. =D <3<3<3<3<3
Han är världens bästa. <3<3<3<3

Nikkis
1

ÖH, nej stamtavla är verkligen inte som vilken stamtavla som helst!
Din hund kan lika väl ha helt andra förädlrar än det som är sagt! Hur kan DU egentligen veta det, annat än att lita på din uppfödares ord?
En uppfödare som reggar varannankull för de inte har intresse för det, känns ju verkligen som ett ord att lita på.

SUCK vad matt jag blir på sånt här. >.<

Sorry att jag låter 'snobbig' eller vad du nu kallar det för, du kan gott intala dig själv det du nu skriver, men pracka inte på det där #&5!=5@ på oss andra, på oss som faktiskt vet skillnaden på rashund och blandras. Oavsett om din är oreggad 'renras' så räknas den fortfarande som blandras. Ledsen att säga det, men så är det.

Jag förmodar att din hund är försäkrad, right?
Som blandras, visst har jag rätt? (Klart jag har rätt, inget annat skulle ju gå!)
Ja, jag tänkte väl det… =)

Noa-Nisse
0

Oj, förlåt! men tyckte det såg så roligt ut när #51 skrev "han är världens bästa <3<3<3<3" och sen den fåniga stammen… HAHA

Nikkis
0

Hahaha vaddåå, är inte Stigs stamtavla fin ällääär? x'D *Asg*

fettmedkevlar
0

#51 Världens finaste.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Noa-Nisse
0

#54, sitter här och funderar på hur det kan bli en damtusschampion av en mamma cornelia och en bajstolle ;D

HAHAH nej fy vad låg nivå… woops :P

DeniceP
0

Nej herregud. Att vissa människor är barnsliga visste jag, men att sjunka så lågt är verkligen patetiskt.

Alla hundar är värda mycket, stamtavla som stamtavla.

Min hund är 100% renrasig Pudel, det behöver jag inget jäkla papper för att bevisa. Jag träffade 3 generationer av hennes stam, som jag sagt innan, hennes pappa är prisbelönad och båda föräldrarna är reggade.

Varför uppfödaren har valt att inte regga alla kullarna, har jag ingen aning om. Det var inte jag som köpte hunden åt mig ens, jag träffade uppfödaren och hennes hundar efteråt. När jag var 13.
Det är inte jag som sköter försäkringen, så jag kan inte uttala mig om vad fasen hon är skriven som.

MEN, en blandras är en blandras. En Pudel med BARA pudelblod är ingen blandras, oavsett vad skk säger.

Att sedan människor sätter olika värde på hundar är lågt, fel, och borde iaf verkligen inte få lov att kalla sig för hundälskare.

Och att hunden är reggad betyder verkligen INTE att hunden 100% bullet proof och värd att satsa på. Vet många renrasiga, reggade hundar som är helt flippade i huvudet, medans många blandraser och oreggade hundar är underbara. Så ett jäkla registreringstjafs har inget med hur hunden är att göra. Alls. Det är som att säga att rika människor är bättre än fattiga, för dom rika är registrerade i dom fina klubbarna. Dålig jämnförelse, men ack lika fel. Så tack och hej, omogna, barnsliga snobbar som hackar på oregistrerade och blandraser. Era hundar är fan inte bäst i världen, och inte ni heller.

Och Nikkis, jag prackar inte på folk vad som är rätt och fel ett dugg mer än vad du gör, så uttala dig inte om saken. Dubbelmoral så det smäller om det.

[oboybabe]
0

Hej och välkomna till lekstugan!

Båda ni som har renrasiga och ni som har blandisar tar ju åt er annars hade inte den diskussionen ni har pågå fortfarande! Skit samma vad andra har för åsikter! Jag värdesätter varenda hund sen vad andra tycker bekommer mig inte ett dugg alla kan inte ha samma åsikter. Tycker det är fruktansvärt lågt att narra folk och hålla på, vuxna människor som håller på som dagisbarn, inget som bekommer mig men tråkigt att se.

Jag har en gav 3000:- för min blandras men dock vet jag inte vad dom brukar ligga på men det är väll mellan 3000-6000:-

Noa-Nisse
0

#57, håller med dig om att alla är lika värde, renras som blandras!! oavsett hur hunden ser ut. Med eller utan papper!!

men, men…

Michaela-N
1

"MEN, en blandras är en blandras. En Pudel med BARA pudelblod är ingen blandras, oavsett vad skk säger."

Din Pudel är en blandras, oavsett vad du säger. Skk finns till för att sålla bort blandraser och ha kvar de äkta hundarna i varje ras.

Därför skulle jag tro att din hunds kull helt enkelt har någon annan ras längre bak.

Du kan heller inte vara helt säker på att det är en renrasig Pudel. Finns heller inga renrasiga hundar som inte är registrerade i SKK.

Nuttra
1

"MEN, en blandras är en blandras. En Pudel med BARA pudelblod är ingen blandras, oavsett vad skk säger."

alla hundar som inte är reggad i sverige eller något annat land RÄKNAS som blandraser. Det spelar ingen roll vad NI vet eller så. Det spelar ingen roll att föräldrarna har papper. Det är ER hund som måste ha det. Så även hur ''rent pudelblod'' hon har så räknas er som en blandras.

Och nej, en hund som är reggad behöver inte vara skottfast? MEN DÅ VET MAN OM ATT DOM INTE ÄR DET?

Reggade kan göra MH och därmed vet man om hunden är värd att avla på eller inte. Jag tror man vet om det är lämpligt iallafall, men detta registreras och omdöms av experter inom området.

Och ingen har sagt att reggade hundar är bäst i världen? Jag vet att blandraser kan vara hur underbara som helst eftersom vi själva haft två. Nu har jag en skkreggad schäfer. Och jo, det känns mycket bättre. Inte för att jag kan stå och vifta med ett papper? Utan jag kan gå in på hunddata, kolla på resten av kullsyskonen, kolla upp deras MH, kolla deras höfter, VI kan göra MH, och därmed hjälpa till att föra aveln framåt. Men det tycks inte ha korsat ditt sinne?

Hur skulle hundvärlden se ut som alla avlades på alla tex? Man skulle inta ha haft ordning, ingen koll. Jo, lycka till då kan man ju säga.

En seriös uppfödare som inte bara tänker på pengar skulle ha registrerat kullen. Eller vem vet? Hon kanske inte hade råd. MEN då ska man väl inte avla just då?! Eller de kanske inte är registrerade för att föräldradjuren inte var godkända avelsdjur?! Hur seriös är man då från 1-10?

Nu är det inte så att jag är emot blandraser, utan bara blandrasaveln. Och ja, alla människor är lika värda, så varför är inte hundar det? Jag tycker dom är lika i egenvärde, men tyvär kostar det mer att vara en uppfödare som faktist registrerar sina hundar och därmed måste de ta mer betalt. De som säljer blandraser behöver inte ta lika mycket betalt, men gör de det anser jag att de haslar folk. OM de tar lika mycket betalt, kan man ju fråga anledningen, och så vidare.

Och vadå inte få lov att kalla sig hundälskare?! Är man seriös inom aveln och tänker på hundarnas bästa inom framtiden, då är man inte en hundälskare? Hur tänker du nu? Som sagt, hur skulle världen se ut om hundar korsar sig med ''renblodig ras fast utan bevis''? Alla kan ju säga så. Man skulle kanske tro på dom, de gör många idag som letar desperat efter en hund. Utan registrering skulle hundarna dött ut utav all sjukdom, sugig mentalitet och god knows what. Vi skulle ha mutanter där ingen ras har kvar sina instinkter.

Jag tycker inte det är fel att sätta värde på hundar.

Tänk dig en människa som arbetat hårt och läst på om avel i många år, forskat släktträd i några månader, hälsokollat sina hundar. Meriterat dom, Fått en godkänd mentalbeskrivning, vunnit några titlar. Letar efter en lämplig hane, kanske till och med åker utonlands för att para. Ska allt detta glömmas bara för att blandraser är lika söta?

Tänk dig nu en människa som har en tik. Hon är snäll, bra i psyket. Ser bra ut. Åhh jag vill ha valpar på henne! Hon kollar runt lite på annoner på internet och hittar en hane som beskrivs snäll, stabil och lugn. Hon ringer upp och de träffas och parar hundarna. (?!)

Jag vet att de finns mer seriösa inom blandrasaveln. Men jag tror majoriteten tar valpar för att 1, de är söta. 2, man känar lite extra cash, 3, ja.. jag kommer inte på något.

Sen självklart att typ en familj som bara vill ha en sällskapshund att sitta och gosa med inte skiter ett dugg i vem uppfödaren är, hur de gått till väga eller något sådant. Är DET särskilt seriöst? Om man vart tillräckligt påläst skulle man veta att skk finns och är troligen det bästa som hänt sveriges inom aveln. Sen även om man vet vad Skk äroch gör och skiter i det. Ja.. de vill ju bara ha en hund. Vart ifrån eller så skiter de fullständigt i. Ja DET är väääldigt bra. ja. absolut.

TS, kolla upp hur mycket pengar du lagt ner sammanlagt, dela på antalet valpar och höj med kanske några hundringar per valp. Om jag läst rätt så har du tydligen redan sålt ett antal blandisar, så du borde nog ha koll på hur mycket pengar du ska ha. Lycka till med valparna

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Nuttra
0

#60 haha vi skrev nästa samma sak^^ angående citatet :P

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Linnet
0

Är inget fel med oregistrerade hundar, inte blandraser heller.

nyberg8
0

#37 Nu har du faktiskt helt fel, detta med ögonlysning för PRA är borttaget för flera år sen. Så det är precis som jag skriver att det behövs inga hälsoundersökningar för att få registrera taxar. Jag är inte helt opåläst bara för att jag har en oregistrerad hund.

Nikkis
1

Varför är jag patetiskt barnslig nu för då? Jag gjorde exakt samma sak som typ dina uppfödare har gjort. ;-) Om inget annat, såsom många blandrasuppfödare gör.

Att du inte kan ha en gnutta sinne humor för 3 sekunder när man försöker lätta upp stämningen Lite grann, och faktiskt finna lite komiska i det hela (för det ÄR det beviserligen ju) Så är ju Det om Något patetiskt. Jäkla torrboll. ;-)

Nuttra skrev i övrigt ett bra inlägg faktiskt, men jag måste då tillägga att det är Tur att man inte behöver be om lov för att kalla sig något, hundälskare i detta fall.
Nu är det visserligen så att jag inte går runt och kallar mig för saker och ting som jag Självklart är. För det brukar framgå rätt fort när man väl har träffat mig, kanske också i mina diskussioner ibland.
Jag behöver hur som helst inte din tillåtelse för något, men det vet du nog själv om redan.

Ang om varför blandras vs renras är olika värda i pengar har Nuttra redan skrivit om, så jag finner ingen anledning att upprepa mig.

Och nej, ingen här har sagt att ens (ras)hundar är bäst i världen, det är det DU själv som har gjort. ;-)

Dubbelmoral eller ej, det har jag i fler andra fall isåfall.

LinaK
0

Nej nu låser jag tråden då jag bad er innan att hålla er till trådens ämne. Det fortsatte och det har spårat ur nu tyvärr.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer