Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 451 ggr
Nicki
0

Ang lydnadsbestämmelserna

Får man vid lydnadsprov ge handtecken och kommando samtidigt?
Eller får man bara göra en sak?

lena1
0

Hejsan Nicki, kul att se dig här ;-)

Jag vet inte hur det är nuförtiden men då när jag höll på så var det nog bara en grej man fick ta till…men det kanske står på sbk,s hemsida i så fall, för jag tycker det har varit mycket ändringar i lydnad nu ett tag :-)

Nicki
0

Var många år sedan jag skämmde ut mig på plan sist. *S* Men tänkte prova det så snart lillkillen fått in åldern.
Och denna gång vägrar jag komma sist Räcka ut tungan

Läser de nya bestämmelserna just nu…

Nicki
0

"Kommando eller handtecken" läste jag mig precis till.

lena1
0

okey men då är det som det var då med, men vad kul att sätta fart igen…det går säkert bra tror jag, berätta hur det går sedan lycka till!!

Malin-A
0

ja hoppas d kommer gå bra =)

Nicki
0

Tack så mycket Skrattande

Faxlin
0

Ohh, det kommer säkert gå jättebra tror jag. Håller tummarna här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnneN
0

Har för mej att jag läst att man får ge handtecken men det får inte räcka längre än själva komandot

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
0

Hoppas det går jättebra för dig.. =)

TinaH
0

Sänder här med en länk till årets Lydnasbestämmelser.

Du måste meddela dommaren, har jag för mig, INNAN tävlingen startar vilket tecken eller om du väljer röst, du får iinte kombinera för då kan du få dubbel fel…å det vill man iju inte ha ,-)

LP 1,2,3

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Alex
0

Vad kul, hoppas det går bra. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Jemla]
0

Vid fjärrdirigeringen får du använda både röst-och handtecken samtidigt, men inte i några andra moment (om jag inte glömt något sådant moment i klass 3/elit).

Om du väljer att använda handtecken i något moment (då istället för röstkommando) måste du säga till domaren/tävlingsledaren innan momentet börjar, annars kan du få en 0:a i betyg. Och som någon skrev får handtecknet inte ta längre tid än vad det muntliga kommandot skulle ha gjort.

I reglerna står det i vilka moment du "får" byta ut röstkommandot mot handtecken, exempelvis läggande/ställande under gång eller inkallning med ställande.

Förra året tävlade jag dock med min numera döva hund och med honom kör jag alltså med handtecken i alla moment (eftersom han ju inte hör något). Då sa jag till om det innan och det var inga problem, förutom att domarna var lite förvirrade över hur de skulle bedöma oss eftersom de aldrig hade varit med om detta förut. Det gick dock bra och vi lyckades trots detta skrapa ihop flera 1:a pris i klass 2.  Glad

Lycka till!

Pomperipossa
0

#12 Grattis..:)  Jag har inte tävlat med min hund. Hon är inte döv men vi kör nästan uteslutande med handsignaler…..

Cerrolyn
0

# 12 Säger också grattis :D

Jag kör bara röst förutom i fjärr då jag kör med både och.

**MVH Cerrolyn

Anna77
0

Jag körde röst förutom vid hinder och då sa jag till domaren innan.