Hund som "attackerar", är detta "normalt"?
Jag har en dvärgpinscher på 4 år, världens snällaste och goaste kille. Han är alltid med oss, alltid glad (ler tom stort, hihi) han är ett energiknippe med tålamod och livsglädje. Min mamma har brodern till honom och han har alltid varit annorlunda. Mer reserverad, en riktig enmanshund om man säger så. Han känns lite opålitlig, men självklart är alla hundar individer som är olika.Han kissar även JÄMT, verkligen jämt. Kissar "sönder" vårt hem, mot soffor, gardiner osv. Detta har jag pratat med min mamma om, men hon menar på att "så är många småhundar och det är inget att göra nått åt".
Så i går var min mamma och hennes hund här o hälsade på. Vår hund o hennes hund kommer hyfsat bra överens, dock har hennes hund börjat bli mer reserverad och "flyger på" vår hund enstaka tillfällen. Därför har jag alltid dom under uppsikt, för säkerhets skull.
Men så i går satt mamma o jag i varsin solstol o mös i värmen. Hennes hund låg vid hennes fötter i skuggan o vilade. Så kommer min dotter på 22 månader och vill upp i mitt knä. O precis innan hon ska klättra upp råkar hon stiga på hundens ena tass. Varpå han flyger upp o hugger efter hennes fot flertalet ggr. Jag rycker självklart tag i min dotter men han följer efter med huggande tänder o försöker fortsätta bita henne i foten. Mamma tar tag i honom o säger: Nej. Så får du inte göra gubben.
Jag blev rädd o lite chockad av denna "attack". Självklart måste hunden få reagera om hon kliver på honom, men att han fortsätter hugga efter henne känns lite mycket eller hur man ska säga? Vi är VÄLDIGT noga med att våra barn absolut inte får störa våra djur, eller andras när dom vilar eller vill vara i fred. Men här var det verkligen en olyckshändelse. O jag kände bara att hade vi inte varit där hade han fortsatt hugga efter henne.
Mamma sa: "Det får man ju förstå, han blev ju rädd" Är detta ett normalt beteende? De hundar jag har haft genom åren har möjligen morrat som varning, men inte attackerat på ett sådant sätt. Överreagerar jag?
Jag ska egentligen vara hundvakt till honom i helgen, men nu känns det inte alls ok att ha honom. Jag har verkligen koll på mina barn tillsammans med hundarna, men om EN olyckshändelse kan utlösa ngt sådant kan det ju göra det igen eller?
Tacksam för kloka tankar och kunskap inom detta!
Mvh
Han är helt klart inte rumsren, och det stämmer inte ett dugg att flera småhundar gör så, OCH det går absolut att göra något åt det.
Han låter även osäker :/ Försök att få honom bekväm i olika situationer, tex vid ett barns berörande, och i näreten av en annan hund. Att det är en positiv grej.
Dock överlåter jag det till någon anann då jag endast gått på det första som jag tänkte på^^
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min första hund va precis som din mammas när man råkade trampa på honom (han va en Jack Russell Terrier).
Han blev helt rabiat, förmodligen av smärta, panik och sen lite aggression av att typ "fan se dig för"
.
Jack Russelln jag har ni bara skriker rätt ut o sen går därifrån. Så det är så olika, jag har sett flera hundar som reagerar som din mammas, även om det inte är det mest normala - så finns det hundar som reagerar så.
Med detta säger jag även att det självklart Inte är okej att hugga frenektiskt, men att det finns hundar som gör det - men som sagt, det är inte okej för det :)
Men jag hoppas nån annan kan svara lite mer vad du ska göra åt saken! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Detta är inget normalt beteende. Antingen är han inte rumsren eller så är han väldigt revirtänkande. Så som han gjorde mot ditt barn är ju inte heller ett så kallat friskt/stabilt beteende. Det normala är att han som osäker/rädd hugger han kanske en gång. Om jag hade haft barn hade ja inte släppt den hunden nära mina barn utan munkorg då hans beteende mycket väl kan eskalera med dina barn även om dom respekterar honom. Sen behöver han gränser. Din mamma måste bli hårdare och kunna säga NEJ han äger ju helt klart henne vilket gör att han tar till uppgift att vakta allt och blir därför som han är.