Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2173 ggr
toodiloo
0

Foderbyte igen! Majsallergi?

Bah! Började ju med RC till min hund, hörde gott om det och vill bara ha något som hon gillar, håller vikten på och mår bra av. Efter en stund började hon tvätta sig i rumpan hela tiden och den enda gången hon gjort så förut var när vi hade eukanuba. Det jag såg som Eukanuba och RC ´har gemensamt (och inget av dom andra fodrena) är majs!

Kan det vara majsen tror ni? Hon har inte diaree men korvarna är mörka på utsidan men krämiga och ljusa på insidan, dom är också kletiga och blanka. Nyss hade hon legat och tvättat så hennes säng var helt blöt och när jag kollade har hon tvättat så det är alldeles rött och nästan blöder :'(

Ibland när hon bara ligger o vilar så luktar det jättekonstigt och hon verkar själv reagera på det för hon tittar liksom bakåt o sniffar? Antar att det kommer från analsäckarna. Dom går dock inte att tömma så det verkar inte vara fullt? Hon har ätit RC en månad ungefär, kan hundarna få problem med analsäckarna så plötsligt och pga ett foder? Nu håller jag på att fasa över henne till precept plus som är vete och majsfritt men vill inte byta tvärt.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Kan det vara majsen? Vet ni något annat som Eukanuba och RC har gemensamt?

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hon har aldrig kanat på rumpan! kan det vara så att det kliar i baken av fodret? Eftersom hon varit lite krämig i magen så har det runnit lite i pälsen ibland, och det tvättar hon bort.. Hon kanske bara vill hålla sig ren?

lizton
0

Analsäcksinflammation?

toodiloo
0

Ja, jag vet inte.. men det kom så plötsligt och precis när jag bytt till RC?

[Forest]
0

det kan vara analsäckarna som spökar oxå som 2 nämner. Hundar behöver itne kana för att man sa se det. Vi måste känna på Enja varannan vecka ungefär ibland får man tömma dom. Hon kanar inte me nså verkar hon itne tömma dom själv heller blir hon inte bättre så ska vi operera bort rackarna. Jag tycker annars det låter som normalt bajs hunden ska inte bajsa stenhårt bajs utan det ska vara lite mjukt. Hur många foderbyten har denna hund haft och hur länge har hon ätit ett foder innan du bytt till nästa? Jag kan säga rakt av att jag anser att orijen är ett bra foder utan majs visst det är dyrare men det är oxå ett bra foder. Det ska finnas fler foder som är helt fria från majs o spannmål Obestämd det var i en annan tråd dok Obestämd Men kanske är det annat med din hund TS? Slå en pling till vetten o gör annars en undersökning av hennes bak

[hyperiion]
0

Min tik gjorde exakt samma sak hon fick infektion i analsäckarna av RC dom gick inte och tömma och hon slickade sönder avansroten och anöppningen och precis under. Nu äter hon Oliver's och hon är helt bra.

Mvh Elin

toodiloo
0

4:jo, men dom känns okej och det kommer inget när man tömmer. Hon har ätit RC en månad, köpte en liten påse men nu blev det såhär direkt så då tänkte jag inte köpa mer…

5: fyfan, låter ju inge vidare. Blev du nå klok på vad det berodde på?

Jag har kunnat gissa mig till att det är majsen, eftersom det är det Eukanuba och RC har gemensamt, Hon reagerade såhär på eukanuba med men jag förstod det inte då, trodde det bara var nåt hon gjorde..

Jag anser inte att bajset är normalt när det är kladdigt och blankt på utsidan, man ska ju kunna ta i det utan att få allt på händerna. Det är inte fasta korvar utan det är svårt att ta upp o väldigt ljust där inne.

Jag tvättade henne i rumpan nu på kvällen och sen när vi gick ut o hon hade svansen upp såg jag att det runnit något direkt, i pälsen. Då hade hon inte bajsat alltså.. Det är som brunt spad? Hon verkar ju iaf tömma dom själv isåfall? Sist när hon var såhär och jag inte tänkte på det på det sättet så blev allt bra igen när vi började med ett annat foder..

Har hört om orijen, men köpte precept som ja också hört gott om. Det är helt vete och majsfritt det med.

toodiloo
0

5: vad gjorde ni åt saken? Gick ni till vet eller ordnade det sig när ni bytte foder?

rebz
0

En kort fråga bara, hur tömmer man analsäckarna på en hund??

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[hyperiion]
0

#7 nä vi bytte foder efter mycket tänkande. Det låter som om din hund tömmer sina säckar själv genom att hon/han slickar så mycket. Pröva att byta foder till utan majs och se om det blir bättre.. Vi hittade aldrig vad de va hon inte tålde tyvärr:/ men idag är hon bra:).

#8 Vid analöppningen sätter du två fingrar (tumme och pekfinger) som kl 8 och kl 4 sen så maserar du bara lite tryckande och tillslut rinner det ut en gägga om de finns något i dom såklart:P.
Obs gör det i duschen så du kan skölja av hunden sen då de kan komma en stråle och de luktar jättelilla:P

toodiloo
0

9: ja, jag håller på att fasa över henne till precept plus nu som är vete o majsfritt. Ska se om det blir nån skillnad då annars blir det vet.. Ja, hon tömmer dom själv i sömnen och slickar rent sen för det rinner i pälsen :S

[hyperiion]
0

Det kan vara en infektion ring veten och fråga hon kanske behöver antibiotoka:/?

Emaljoh4
0

#9 Usch! Rynkar på näsan Låter inte fräscht!…..

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[hyperiion]
0

#12  Haha, nä men sånt får man lära sig när man går djurvårdarlinje hund:P

Emaljoh4
0

#13 Men det är ju bra att kunna, så slipper man gå till veterinären för allt. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[hyperiion]
0

#14  Ja precis:)

[Forest]
0

8 kan man inte det skulle jag be nån som kan det visa hur man gör, inte alla vetrinärer som vill visa dok men så finns det även dom som är trimmare som kan detta. Jag tar papper så blir det på pappret smidigt slipper man få visitkortet på väggen TystFlört

[hyperiion]
0

#16 hahaha smart:P

[Forest]
0

17 ja, det är det lättaste hunden blir luktfri samt allt annat pappret spolas ner i toan.

[hyperiion]
0

#18 det beror nog på hur mycket de kommer ut:P
Jag tvättar min ena hund 1 gång i veckan då hon har de behovet och då passar ja på att tömma säckarna:P