Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5273 ggr
[rightPAW]
3

Fästingar

Hittade två fästingar på Smilla idag, och efter att jag tagit bort båda kände jag en knöl där den ena suttit. Är säker på att jag fick bort alltihop, kan det vara en svullnad bara?

Hittade en liknande "svullnad" på ett annat ställe också, men ingen fästing, misstänker att hon plockat bort en själv.

Är orolig över att hon kommer bli dålig nu…

Workingdog
0

att dom får små "knölar" är normalt. det får våra hundar också. men dom försvinner efter ngn dag eller 2 :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är normalt med knölar efter fästingar. Det kan nästan liknas med att vi människor får knölar efter myggbett.

För att du inte ska oroa dig så kommer här ett utlåtande från en veterinär:
"Knölar efter fästingbett behöver normalt sett inte någon åtgärd utan kroppen bryter ner eventuella rester vilket ses som en liten infekterad knuta i huden och sedan brukar det läka av utan större spår.

Ibland blir det en liten ärrknuta i huden men de är heller inte farliga.

Om knölen ser infekterad ut (det kommer var ur den) kan man badda med tex klorhexidinlösning för att ta kol på bakterier. Sprider sig infektionen till omgivande hud eller om knölen bara växer och blir större bör man kontakta veterinär"

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[rightPAW]
0

Puh, vilken tur!

Fridaaaa
0

Lillan och ena katten brukar så såna knöler eller vad man ska säga, efter fästingar, går bort sen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

helt normalt. är det så att man inte får bort allt så brukar jag ha lite mer koll på bettet huvet trillar ofta bort efter nån vecka. Jag har själv haft fästing på mig ursh o huvet fick jag inte bort fatta paniken Tyst iaf jag peta bort den med spritad nål rek att man inte gör det med sitt djur iaf Flört

[rightPAW]
0

#5 Tror jag fick bort huvudet också men det trillar alltså bort av sig själv annars?

Chilli10
0

#6 Ja, det brukar de göra. Eller så kan man ta bort även huvudet själv när det har "torkat" lite eller vad man ska säga :P

[Forest]
0

6 ja det ska de göra .

PetraKarin
0

Min förra kanin fick knölar efter fästingbett. De ska gå ner men det kan vara bra att ha koll så att det verkligen gör det och tvätta lite med alsolsprit eller dylikt för det är ju en risk för infektion vid betten.

Egentligen ska man ju tvätta alla bett ganska lång tid efter man plockat en fästing, både på människor och djur, men på djur kan det ju vara rätt svårt att hitta tillbaka till bettet. Är det en knöl dock är det ju annorlunda ;)