Min hund kan inte simma
Hejsan. Jag har en tvåårig hund och nu till sommaren är det tänkt att vi ska åka och bada tillsammans. Vi har redan badat två gånger den senaste veckan och vi badade massvis förra sommaren.
Han älskar att bada, men saken är den att han inte kan simma..
Eller han kan säkert, han vet bara inte om att han kan.
Så nu ber jag er om hjälp, hur kan man visa honom att han kan simma utan att tvinga honom till något eller skrämma honom?
Mycket tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har aldrig vart med om detta så jag är nyfiken på hur svaret kommer vara från nån annan :) hoppas du får bra tips/svar

Vi har 2 hundar som inte varit så sugna på att simma. Eller ja. De har inte ens velat gå i vattnet!
Men nu har de kommit så pass långt att de kan följa med ut och simma. Än så länge har vi haft koppel på dem när vi går ut längre för att simma med dem.
Absolut inte tvingat med dem ut utan bara låtit kopplet vara på och sen gått sakta ut i vattnet och berömt/ gett godis.
Så det har funkat kanon. Först vart det lite panik när dom väl började simma. Tyckte det var läskigt och drog sig in mot land igen. Men då gick vi bara tillbaka och började om från början.
Å nu simmar iaf den ena utan panik. Den andra blir bättre och bättre. Så hon är nog helt panikfri snart också.
Så ta god tid på dig och ge mkt beröm. Om det så tar 25 gånger. Så låt det göra det :)
Lycka till!
Hitta en väldigt långgrund strand så hunden kan gå ut och vänja sig vid att vara i vattnet innan det blir så djupt att han får börja simma. Sätt gärna på honom en flytväst oxå så behöver han inte kämpa lika mkt för att hålla sig flytande när han är ovan och kanske lite ängslig:)
Min Jack russell kan inte heller simma.. Eller ja, han kan, men han simmar med rumpan såpass långt ner, svårt att förklara, men efter ett tag så får han in vatten i öronen, han skakar sig, och sedan sjunker. Jag har varit tvungen att rädda honom flera ggr.
Jag har flytväst på honom nu, fungerar alldeles utmärkt!
#4 vilken skön bild!:D
när jag var liten hade vi en golden.. visste inte om att han skulle simma, men så blev han slängd i vattnet och då lärde han sig att simma.
inte att rekomendera såklart men lära sig kan dom alltid om de krävs !!
#5 Tackar!
Lite tips till dig Learnmore, ta på honom en sele och koppel (helst en flytväst istället för sele), sen går du ut på bryggan medans han går ut i vattnet, så simmar han alltså längs bryggan, du hjälper honom genom att hålla i kopplet uppe på bryggan, eller så går du ut med honom i vatttnen, spelar nog inte så stor roll, efter ett tag kommer han säkert automatisk börja simma på rätt sätt.
Jag låter som sagt var min hund lära sig själv, jag har satt på honom en flytväst, senare i sommar kommer jag ta av den, så kan han förhoppningsvis hålla rumpan uppe 
#1. Nej jag har heller aldrig varit med om detta tidigare haha.
#2 Okej, det är ungefär så jag håller på nu, tar ett steg i taget, då är det bara att fortsätta så då :) Och som sagt ge massor av beröm :)
#3 Jag ska spana efter en långgrund strand :) En flytväst kanske inte hade varit någon dum ide att införskaffa sig. Tack :)
#4 Okej, vad tror du det beror på, att vissa hundar har svårt att simma? Jag har aldrig varit med om det tidigare. Vart kan man hitta flytväst föresten? :)
Fin bild dessutom :) Söta hundar!
#6 Haha ja så kan man ju också göra, men som sagt, kanske inte det bästa sättet :)
#7 Tack så jättemycket för tipset :D En flytväst ska införskaffas! =)
Tack alla ni andra också! Jag är verkligen jätteglad att ni tagit er tid att ge mig tipps och råd! :D
#8 Jag har ingen aning om vad det kan bero på..
Flytväst kan du hitta lite här och var, vart i Sverige bor du? 
#9 Okej. Halland :)
#10 Okej, vet inte vad det finns för butiker där men kolla i djuraffärerna, eller beställ från nätet 
#11 Det ska jag göra :)