Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 956 ggr
rebz
0

Olika slags krav.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då vi diskuterade det i en annan tråd så tänkte jag spinna vidare på det här :)

Vad tycker ni klassas som kräver lite, kräver "normalt" och kräver mycket? Eller har ni andra "kategorier" för hur mycket olika hundar kräver?

Själv tycker jag att de som kräver lite behöver flera "kortare" promenader varje dag, några längre promenader ett par gånger i veckan, få springa lös då och då och få mentastimulans ett par gånger i veckan i form av övnignar, sök, problemlösning eller liknande.

De som kräver normalt behöver flera "kortare" promenader varje dag, en längre promenad varje dag, gärna få springa lös några gånger veckan och gärna få mentalstimulans en gång om dagen i form av övningar, sök, problemlösning eller liknande.

De som kräver mycket behöver flera "kortare" promenader varje dag, en eller två långa promenader varje dag, gärna få springa lös så mycket som möjligt och gärna få mentalstimulans flera gånger om dagen i form av övningar, sök, problemlösning eller liknande.

Det är på ett ungefär vad jag tycker att de kräver som minimum. Sen hur långa de korta och de långa promenaderna är beror ju på vad man gör under promenaden. Om man bara går så kan ju den "korta" vara på kanske 30 min, men kör man även övningar så kan den vara på kanske 15-20 min. Samma sak med de långa. De kan va allt från 40-50min till upp till 1-3 timmar. Beror som sagt helt på vad man gör.

Vad har ni för uppfattning om vad olika raser kräver?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

rebz
0

Skulle bara tillägga att det finns inget rätt eller fel i det här. Då flera av oss troligen uppfattar det hela på olika sätt och ser olika på hur mycket olika hundar kräver. Är mest intressant att se hur olika tänker och man lär sig att bättre se vad vissa menar med kräver lite, kräver "normalt" och kräver mycket så att säga :)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Nuttra
0

svarar sen :p har bråttom!

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

zoolatri
0

Jag har samma uppfattning som TS, har inte funderat så mycket över det faktiskt. Mina tillhör båda kategorin "normal" efter den här bedömningen.

rebz
0

#2 Gört!

#3 Okej :)

Noa-Nisse
0

*kräver 1-1½ timmes motion om dagen eller mer    -minimalt
*kräver 1½-2 timmars motion om dagen eller mer   -lite
*kräver 2-2½ timmars motion om dagen eller mer   -lagom
*kräver 2½-3 timmars motion om dagen eller mer   -mycket
*kräver 3-3½ timmars motion om dagen eller mer   -väldigt mkt

Plus mental stimulans då självklart.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Nuttra
0

håller med noa-nisse. skulle ha skrivit i princip samma sak..

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

rebz
0

#5 Bra "förklaring", det är i princip de timtal jag tänkt med :)

SaraC
0

Jag håller väl inte riktigt med då jag tycker att den mentala stimulansen är viktigare än motionen. Det är i princip omöjligt att gå de flesta friska, vuxna hundar trötta, medan till exempel en halvtimme-timme med träning (av olika svårighetsgrad, beroende på hund) där det mentala får stimulans ger en nöjd och trött hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Jag håller med SaraC samtidigt som jag givetvis tycker att det är viktigt med motion också, eftersom en hund behöver det för att må bra.

Men så har vi ju liksom de grenar (talar om hundar som kräver sitt = regelbunden träning) som ger både och.
Vi har ju framförallt sök och rapporten som både aktiverar Kropp och knopp. Efter ett sånt träningspass så skulle inte direkt Jag sätta mig på cykeln eller ta värsta långisen i skogen med hunden för att motionera det.

Men i övrigt så kan man väl enkelt säga att jag håller med #5 och #8 då. ;-)

rebz
0

#8 Okej. Själv tycker jag att den mentala och den fysiska stimulansen är lika viktiga och balanserar varandra. Tror en hund mår som bäst om den får en blandning av mental och fysisk stimulans, än att få mer av det ena än det andra.

Att gå en frisk och vuxen hund trött funkar faktiskt. Men jag tror det beror på hur mycket den orkar och alla hundar är olika. Pappa ger inte vår golden någon mental stimulans. Han går promenader och blir trött. Han är nu 9 år och frisk och pigg.

Nikkis
0

Men hundar är otrolgit anpassningsbara trots allt. =)

Din pappas Golden är van vid att inte få ngn mental stimulans och har liksom ingen större valmöjlighet än att vara glad för det den får. Men den hade nog def inte mått dåligt eller bangat på att få använda huvudet, om du hänger med. ;-)

Man får ju rätt ofta höra dylika saker som "Men gamle Buster sover så snällt hemma när vi är borta 9 timmar om dagen, han sover t o m när vi kommit hem."
Då blir man bara "Ja, såklart stackars Buster för det, för han har gett upp alla hopp om något annat."

Kan väl också tillägga att jag inte anser 5-10 mins "mental träning" är någon "träning" direkt. oki köra 15-20 min och ha en paus, för att sen köra ytterligare 15-20 min osv. För det är ju Sånt som 'tröttar' ut en hund mentalt.

SaraC
0

#9/#11 Helt ense med dig.

#10 Med viktigare menar jag ju inte att man ska strunta i att motionera hunden och enbart ägna sig åt sådant som aktiverar huvudet. Det trodde jag framgick. Försök skaffa till exempel en BC och prova att motionera den trött och nöjd.

Min hund är oftast väldigt nöjd och trött efter en långpromenad, men om jag bara skulle göra det med honom och inget annat skulle han nog inte vara så nöjd längre. Har man sett hur glad, stolt och trött en hund är när den ligger och tuggar på belöningen efter till exempel ett spår så ser man skillnaden.

rebz
0

#11 Ja precis, det är dom ju såklart! Och jag håller med dig i det du säger ;).

#12 Jo det vet jag att du inte sa och jag sa inte heller att du uteslöt det ena eller det andra ;)

Noa-Nisse
0

#11 håller helt med.

Att gå en hund trött har jag gjort ganska många gånger. I tisdags gick jag ut vid 12:00 och kom hem vid 18:00. Först cyklade jag och klenod hem till mina föräldrar gick ut med deras hund. cyklingen tog ca 20 min. sen cykling i 20 min till till en kompis för att gå en låång runda med henne. Ner till stranden  simma och bada med hundarna. gå hela vägen hem  till kompisen och hämta cykeln (förutom ett glasstop) för att sen cykla hem igen på 20 min.

total tid för motion ute blev 6 timmar.

När jag kom hem på kvällen så somnade hon direkt efter maten och sov hela natten utan att gå upp och dricka (som hon brukar göra) fortsatte sova hela nästa dag och ville inte gå upp fören vid 14:00 för en längre kissrunda för att sen sova igen till kvällen för en längre promenad vid 19:00… hon blev jättetrött. jag brukar köra sådana långisar ibland för att verkligen trötta ut henne.

Men detta är ju omöjligt att hinna med varje eller varannan dag för då skulle man inte göra något annat än det hela dagen för jag var också jättetrött när jag kom hem.

Detta var ingen hård motion, utan vi strosade fram längs stranden och när jag cyklade så cyklade vi sakta = slö trav för hennes del.

Nikkis
0

Den typ av dagsaktivitet är också rätt mentalt utmattande för hunden. Just för alla intryck den får och är med på allerten osv. Så jag kan mkt väl tänka mig att din hund var helt död efteråt, haha.
Men det är rätt bra att göra så ibland, att ha en "slappdag" ute samtidigt som man ändå gör ngt. Man behöver liksom inte uggla på en BK varenda dag. ^^

SaraC
0

#14 Men åh!!!! Skrev ett ganska långt inlägg men bara första meningen kom med när jag publicerade det {#emotions_dlg.yell} Får skriva om det när jag har tid.

Noa-Nisse
0

#15 Jo det är sant, mycket folk och turister som vill känna och klämma {#emotions_dlg.undecided}

Noa-Nisse
0

Amen vaa! #16, samma sak med mitt #17

skulle skriva:

#15 Jo det är sant, mycket folk och turister som vill känna och klämma {#emotions_dlg.undecided}

Noa-Nisse
0

#18… men vafan… Nu ger jag upp, nu kapades det på samma ställe igen.

Fortsättninge skulle vara:

"så antar att hon blev mentalt stimulerad under den tiden ändå, typ miljöträning. Men att uggla på en brukshunsdklubb kan vara lika så kul"

EDIT: Äntligen kom det med

SaraC
0

#18 Ja, visst är det irriterande! Är lite småsur nu och vågar inte använda smileys då det nämnts att det ska vara dessa som ställer till det. Ska kolla upp saken lite närmare.

#19 Hon har ju umgåtts och lekt med andra hundar och simmat och badat, det blir en helt annan aktivering än att bara gå en promenad, både mentalt och fysiskt. Och även om du inte cyklade fort då håller man oftast högre tempo på en cykel än vad man gör när man går, plus att gå/springa i sand är mycket mer utmanande terräng än till exempel gräs eller asfalt.