Vilken ras/vilka raser kan passa mig?
mankhöjd minst 35 cm i mankhöjd. idealhöjd ca 45cm. max 65 cm.
pälsslag alla utom strävhårig kort.
tid att lägga på pälsskötsel har ingenting emot att borsta dagligen och bada relativt ofta. dock inte en hund som kräver veckovisa bad, måste friseras väldigt ofta/alt har komplicerad ”frisyr” och inte heller hundar som fäller väldigt mycket och vars hår är svåra att få bort. (även om jag förstår att lever man med pälsdjur så kommer det bli hår).
foderkostnad max 600kr/månad
användning
- sällskap vid promenader + löpning (promenerar minst en 1,5-3h runda/dag, med hund tillkommer ju givetvis kortare rastningsrundor utspridda över dagen på det)
- intresserad av agility och till viss del lydnad (beroende av hunden/rasens krav på mental aktivering kommer jag satsa mer eller mindre på detta. för min del tränar jag lika gärna på en ”hobbynivå” som satsar på mer avancerat och tävlar. dock kommer jag aldrig vara intresserad av/sträva efter någon ”elitnivå”).
- intresserad av utställning och har ett seriöst intresse av att lära mig visa fram.
övrigt - vara lugn och tyst inomhus. rasen generellt sätt bör inte ha stora tendenser att skälla.
Någon som har något/några rasförslag? Har ni någon egen erfarenhet av rasen/raserna? De som ges förslag på kommer jag gå in på respektive rasförenings hemsidor och läsa vidare om.
Irish softcoated wheaten terrier. ca 42-52 cm hög, kammas ca en gång i veckan, fäller ej, vill man ställa ut så kan det vara bra att någon som kan klippa klipper om man inte vill lära sig det själv, annars behöver man inte ha dom klippta som "dom ska vara".
Foderkostnaden beror ju på vad man ger för foder.
Funkar bra till det mesta, vi tävlar agility och lite lydnad samt tränar spår och viltspår.
En av våra tre är rätt bra på att skälla(ibland flera ggr per dag) men en annan skäller kanske en gång i månaden. Man kan ju lära dom att inte skälla.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Shetland Sheepdog skulle jag föreslå. Vissa har dock lätt att skälla, men det är också individuellt.
Min hund skäller vid dessa tillfällen:
- När någon kommer hem (men jag tycker det är bra att hon säger till när det kommer nån…)
- När hon ser andra hundar köra agility och hon står på sidan (dock skäller hon inte när vi kör agility), hon har ett speciellt agilityläte 
- Ibland om hennes hundkompis inte vill busa när hon vill.
Det är väl mest då hon skäller, skulle ändå säga att hon är rätt tystlåten. Hon skäller inte för allt liksom.
Moa behöver väldigt sällan borstas, typ aldrig nästan, så hennes päls är väldigt lätt. Men rent generellt så borde man borsta ca. 1 gång i veckan, och bakom öronen lite oftare.
Foderkostnad: Jag köper färskfoder till henne, och det räcker ca. 1,5 månad och kostar 195 kr.
Inomhus: tycker hon är lugn inomhus, men visst brukar hunden och katten leka, men det måste de ju få tycker jag.
Passar bra inom utställning, agility och lydnad. Lättlärd.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag skulle också säga shetland sheepdog för det e vad jag har valt haha den har alla egenskaper jag vill ha =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Hum. Kanske en Flatcoated Retriever eller en Golden Retriever, underbara hundar som är välidgt kontaktsökande och ja de är glada och arbetsvilliga hundar :). Då du vill ha en som är minst 35 cm i mankhöjd så tycker jag de två passar dig :). Annars hade jag rekommenderat Japansk Spets som blir mellan 30-38 cm i mankhöjd. Så de kan ju bli något under 35 cm….
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag säger staffordshire bullterrier, då det är den jag har erfarenhet utav och tycker det passar in ganska bra.
En hund som gärna är med på det mesta, inkl agility och lydnad.
Dock bör man väl inte direkt ha några elitambitioner om man tänkt skaffa sig en staffe. 
Utställning är väl det område staffen syns mest i (det och weight pull).
Skojfrisk hund utan dess like och man har sällan tråkigt.
Dock är det inte direkt ovanligt med att dessa är lite av fryslortar under vintern, vilket brukar avhjälpas relativt enkelt med ett täcke.
Blir mellan 35-41cm höga och är väldigt robust byggda.
En staff skäller sällan, men är däremot pratglad och har väldigt egna ljud för sig. *skrattar*
*alla rekommenderar raser de själva har*
Hihi, nae inget illa menat med det, man känner ju ändå sin egen/egna raser bäst och då även lite lättare att rekommendera dem om man tycker det passar in. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#6 inte jag :)
Tänkte förseslå staffe =)
Jag vill nog rekomendera en hund ur rasgrupp 10 (vinthundar). Förmodligen så blir det ingen lydnadchampion av en, men annars stämmer dina önskemål om hund rätt bra in på just den här gruppen.
Själv har jag en Borzoi här hemma och det är den lugnaste hunden man kan hitta, inomhus vill säga. Däremot -måste- de här hundarna få springa av sig ordentligt flera gånger i veckan. Vi tränar dessutom Lure-Coursing lite lätt, det är nog vad man kan kalla vinthundars bruksgren
. Men kika på whippet och saluki, de är inte riktigt lika stora som andra i rasgruppen.
Kan också tillägga att man får ompröva mycket av vad man lärt om hundar, de har en speciell "kattlik" mentalitet, men det är helt underbara hundar!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#7 Nästan alla då ;) Dessutom menade jag tom mitt inlägg ;)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Hundköpet kommer inte bli aktuellt förren nästa år kan jag ju börja med att tillägga. Men jag vill ha gott om tid på mig så att jag verkligen hittar den perfekta rasen för mig. Jag är en aktiv människa som rör mycket på mig, men vilken aktivitet det rör sig om kan jag anpassa efter ras. Vinthundarna kan passa utmärkt för jag då kan fokusera mera på att ha just promenad/löp sällskap, prova LC och låta dem springa fritt. Medan en Sheltie eller Irish Softcoated Wheaten Terrier tillåter mig att träna olika grenar på en helt annan nivå.
#1 Fastnade verkligen för Wheaten Terriern. Både mentalt och estetiskt. Ska på hundutställning i sommar och ska passa på att ta mig lite extra tid att stanna vid deras bedömning. För övrigt, skulle en Wheaten Terrier vara nöjd med 2h promenad + 30min-1h mental aktivering/dag? Mental aktivering skulle vara agility, lydnad, lättare trickträning och har ingenting emot att prova sök/spår.
#8 Vinthundsgruppen har alltid legat mycket varmt om hjärtat. Både estetiskt och till temperamentet. Det som gjort mig osäker är detta med deras självständighet. Jag vet att de stora vinthundarna kan hoppa HÖGT om de är motiverade (alltså hoppa ur hundrastgårdar etc) och även om man är på säkra platser och inte sett något vilt så kan det ju ändå dyka upp. Får man inte räkna med att hunden kan försvinna? Jag skulle bli så orolig. Sen skulle det ju vara kul att kunna vara med på hobbyträning agility/lydnad osv men hur uppför sig vinthundar vid sådana tillfällen? Jag är insatt i att det inte går att kräva fullständig lydnad av dem, men jag gillar verkligen raserna. Kanske skulle höra av mig till någon uppfödare och komma och hälsa på för att få träffa flera individer och ställa frågor.
Okej förstår ingenting, hade skrivit ett långt inlägg om en massa här men det vill inte publiceras? Bara en mening kom med. Får skriva om det när jag sitter vid annan dator.
#6 Jag gjorde inte riktigt det. Jag skrev som sagt att jag tänkte göra det, men då Jappen är för "liten" så föreslog jag två andra :D
Men som du sa, det blir lätt att man föreslår sin egen ras i första hand om man tycker att det stämmer in :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Jag skulle nog kunna rekomendera welsh springer spaniel :) Den blir ca 45-48 cm hög och är en riktig allroundhund!
Tydligen vill den fortfarande inte posta mina inlägg som jag vill :S
Någon som har erfarenhet av Tollare? Har hört att de varierar väldigt mycket i mentalitet inom rasen, stämmer det? Har också fått höra att vissa liknar Tollaren vid "retrieverns motsvarighet till border collie", någon som kan kommentera det? Skulle en Tollare må bra av 2-3h fysisk aktivitet och iaf 1h mental aktivering/dag? (agility, lydnad, lättare trickträning, sök, spår). Eller är det helt uteslutet?
Tycker om både Sheltie och Japansk Spets men tyvärr är de ju en aning för små :/
#14 Det jag har hört om Tollaren är att den är i samma klass som en bordercollie. Vilket betyder att den behöver mycket aktivering både fysisk och psykisk, lika mycket varje dag, för att må bra. Precis som många Bordercollies så uppträder Tollaren nervöst och hittar på hyss om den blir understimulerad och inte får det den behöver. Tollaren och Bordercollien är lika och är båda raser som kräver mycket.
Det går aldrig att ha en 100% inkallning på en vinthund, tyvärr. Fast jag har aldrig varit med om att en vinthund skuttat ur en hundrastgård, tror mycket väl att de är kapabla till det men så lockande är i princip ingenting. Vi låter exempelvis inte vår flicka springa lös på ett oinhängnat område om det inte är under träning då luren är mer lockande att jaga än att försvinna iväg på egna äventyr. Sen är det lite olika, en del individer är mer jaktbenägna, medans andra är mer förarbundna. Som regel är de självständiga, men håller oftast koll på matte och husse. Däremot har jag fått intrycket att whippets är den mest förarveka av vinthundarna, kan inte gå i god för det utan det är bara egna upplevelsen.
Lydnad fungerar egentligen, de är intelligenta men ofta lie svårmotiverade. De kan saker men ibland är det inte intressant hur gott godis som ens erbjuds. Agility kan nog vara enklare, det är ju snabba och smidiga hundar,speciellt om du tittar på whippet eller italienaren och det är något som är roligare för dem än att "Sitta, stanna, ligga bara för att matte vill det".
Vår tjej klarade av lydnadskursen helt okej, hon lärde sig det man gick igenom och det var ju bra träning att inte bara träffa andra vinthundar. Däremot är ju uppmärksamheten inte alltid den bästa, att träna i en och en halv timme är inte skoj. Kortare pass fungerar mycket bättre, vi sätter av några minuter åt gången spritt över dagen för att hon fortfarande ska tycka att det är roligt och det fungerar bra.
Men att kontakta uppfödare är en bra idé, de har ju dessutom mer erfarenhet av den specifika hundrasen och inte bara gruppen i helhet
Hade det inte varit för storlekskravet skulle jag ju helt klart rekomenderat Borzoien.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#15 Då är nog inte Tollaren vad jag söker. Tack för upplysningen!
#16 Kan säga att Saluki och Borzoi är mina favoriter och att Borzoi enbart faller bort pga sin storlek. Älskar den där värdigheten som vinthundar har! Efter vad du berättat så känns det som om vinthund kan vara ett alternativ ändå. Funderade ett tag på just Whippet för att jag också fått intrycket av att de är lite mer uppmärksamma på sin förare. Sen också att den är lite mindre.
Vad jag nu också förstått är väl att vinthundar inte direkt söker efter byten, utan det är bara om det dyker upp något värt att jaga som de också börjar jakten? När de leker/springer lösa och det är lugnt på stället där de befinner sig är de mer uppmärksamma på sin förare då? Leker de av sig och sen kommer tillbaka när de är nöjda?
Hur fungerar det om det finns mindre hundar i ex. en rastgård. Går det fortfarande att ha dem lösa? Hur fungerar det med att ha hunden lös på agility osv, är inte risken att den bara vill springa där med?
Skaffar jag en vinthund har jag i alla fall förberett mig på mkt uppmärksamhetsträning. Tänker mig att det är lite som att rida en "tittig" häst i skogen, att hålla den sysselsatt med uppgifter (små men intressanta) så den inte har för mycket tid att fundera på annat. Dock har jag inga planer på att försöka mig på att ha den lös, utom på säkra platser. Såg en liten kortvideo om rasen på Animal Planets hemsida och enligt den så var det fler Salukis som dog pga av de blivit påkörda än av sjukdomar :/
Angående LC, hur ofta är du iväg med din hund? Jag vill gärna låta hunden prova. Dock har jag hört lite blandade åsikter om varvida det stärker eller minskar hundens jaktinstinkter utanför banan. Antar att det är ganska individuellt. Och också hur många dagar är absolut minimum för hunden att få springa lös? Dagligen känns ju absolut bäst, men om det pga av sjukdom eller liknande någon vecka inte skulle funka varje dag håller den sig relativt lugn ändå?
Får ursäkta om det blir lite många frågor 
#10 Ja det blir en wheaten absolut nöjd med :) våran hane som är den mest krävande av våra wheaten är nöjd med 1,5-2 timmar promenad och 20 minuter mental träning(klickerträning, agility,mm.). Vart bor du? tänkte vart du ska på utställning :)
#18 Vad kul! Då finns det ju en ras som ligger riktigt bra till! Lagom storlek, bra aktivitetsnivå och riktigt snygg
Bor i Småland. Ska förmodligen på utställningen i Ronneby eller Norrköping i Augusti 
Någon här för övrigt som har erfarenhet av Bedlingtonterrier? 
#19 aha, det var lite långt från där vi bor(norrbotten) :P