Tips på framtida ras
Hej allihopa!
I framtiden (om ca 2 år) kommer jag att skaffa en valp. Jag har några önskemål men jag känner inte att jag har hittat någon hundras som passar riktigt än.
Just nu har jag en schäfer, border collie och labradorblandning, en tik på 5 år och hon är aningens för lättstressad för mig (mycket av bordercollien finns i henne). Annars är hon perfekt!
Jag söker en hund som nöjer sig med 1-1,5 timmars promenad om dagen + joggingturer 2 dagar i veckan. Utöver det kommer det bli mycket psykisk aktivering.
Jag vill träna både lydnad, rallylydnad och freestyle så jag vill ha en smidig brukshund. Helst på en vikt mellan 15 och 25 kg.
När det gäller pälsvård vill jag helst inte ha korta stickiga hårstrån som fastnar överallt (hoppas ni förstår vad jag menar!) utan gärna lite ulligare päls som på tex. en border collie.
Min första tanke faller på en Aussie men vad jag vet så är det en väldigt skällig ras och jag inte någon stor erfarenhet om hur man tränar bort skällandet hos mycket skälliga raser och jag hatar verkligen bjäbbande..
Någon som har några tips åt mig?
Om det är något mer ni undrar är det bara att fråga.
Glömde nämna att en jaktig ras inte är någonting för mig då hunden måste kunna vara lös. Jag vet att detta är individuellt men chansen är ju större att en jakthund drar iväg.
Shetland sheepdog ligger mig varmt om hjärtat de e dock inte särskillt stora om det e det man e ute efter =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Men jag känner inte riktig att en shetland sheepdog passar så bra om jag vill tävla i lydnad. Dessutom så är dom väl också väldigt skälliga? Och faktiskt lite små för min smak.. Helst vill jag ha en hund på runt 23 kg, det är optimalvikten för mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänkte också att en Shetland sheepdog kunde passa och jag rekomenderar även Pudel, de finns i olika storlekar, fäller inte pälls. Dock behöver de ju klippas ibland. men ska du inte ställa ut den så kan du ju bara raka hunden själv. De är glada och lättlärda. :-)
Tänkte på Flatcoated Retriever. De är väldigt kontaktsökande och bra att träna lydnad med :) Vikten för hane är ca 27-36kg och för tik ca 25-32 kg.
Annars tycker jag kanske Engelsk Springer Spaniel skulle passa, de brukar ligga runt 20-25kg.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

welsh springer spaniel tänkte jag på!
Welshen blev jag lite kär i nu.. Dessutom har min tik alltid älskat hundar med det utseendet (varför vet jag inte, haha). Jag har då aldrig varit så förtjust men det har blivit en större dragning mot det utseendet genom åren. De verkar även vara otroligt trevliga hundar.. Ska verkligen fundera på den rasen.
Pudlar fungerar till allt!
Älskar att träna.
#8 Ja jag missade att skiva in den, damn :P haha.
#9 Ja Welshen är en underbar ras :) Kikade på den innan jag skaffade min Jappe. De är ju arbetsamma, glada och trevliga hundar som vill vara nära "sin flock" :) Kan mycket väl passa dig.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
En flat har jag funderat på men kommit fram till att dom är för intensiva. Min hund skulle bli tokig =/
#12 Det beror på, träffat många flatar som inte alls har varit intensiva.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

en bekant till mg har precis skaffat en welshvalp från en kennel i stockholm :) otroligt söt och pigg liten kille som redan visar jättemycket vilja att vara till lags!
Pudel skulle nog passa dig ;) Dom är…
- Lättlärda
- ska gilla agility och lydning.
- Fäller INGET!
- Allergivänliga
Fins i flera olika storlekar:
- Toy (under 28 cm)
- Dvärg (28-35cm)
- Mellan (35-45 cm)
- Stor (45-60 cm)
Färgerna är svart, vit, brun, silver och aprikos (kanske finns fler, vet inte säkert..)
Dvärg och Toypudlarna gillar inte jakt och simning men de har låg skalltröskel (typ hur mycket dom skäller).
Mellan och Storpudlarna är mer intresserade av jakt och simmning. De har också låg skalltröskel.
Tycker du ska läsa mer om pudlar! Och kom ihåg att alla pudlar har olika personligheter/intressen :D Hoppas detta hjälpte lite <3
Vill bara tilläga att informationen kommer från boken "Välj rätt hund" av Charlotte Swanstein.
Rekomenderar alla att köpa ;)
Hej igen!
På väg hem kom jag på rasen "tollare" egentligen Nova Scotia duck tolling retreiver.
Det är en trevlig ras.
Tollare har stort jaktintresse ;)
Den första rasen jag kom att tänka på är tollare! Den stämmer bra in på din beskrivning, enligt mina erfarenheter iaf. Lättlärd, glad och arbetsvillig, lagom storlek och vad jag förstår den pälskvalitet du vill ha?
Annars skulle säkert en springer passa :)
Tollaren är som retrieverns bordercollie. Och då du anser att din blandis är för lättstressad för dig (från bordercollien) så tror jag inte att en Tollare skulle passa dig.
#15 Storpudlar räknas inte som särskilt skälliga.
Jag funderade också på tollaren under en dag, de enda raserna jag kom på på rak arm som jag kände passade in på min beskrivning var just tollare och aussie, men båda två har viktiga saker på minussidan även om de var dom ända som hade tillräckligt mycket på plussidan för att intressera mig..
Men nu har jag ju fått lite tips här och jag hoppas att jag får fler. Ska helt klart kolla upp mer om storpudel och welsh. Någon som vet om welshar gillar vatten? Jag läste att de har avlats delvis som stötande fågelhund men det kanske inte är då dom hämtar fåglarna i vattnet (kan inte så mycket om jakt, haha).
Jag älskar nämligen att åka ut till stranden med min vovve :)
#22 Vad jag vet så gillar Welshen vatten. Sen får man ju vänja hunden vid vatten och den "lär" sig då att tycka om det. :)
15. Vart har du läst den infon om simmning och jakt? stämmer inte alls iaf 
#15 Nja det där stämmer inte allting riktigt.
#24 Det står i kommenteren under vart texten kommer ifrån :D Är ifrån boken "välj rätt hund"
Ja, det är klart jag ska "lära" hunden att gilla det, men det kan ju vara roligt att få lite extra glädje inför det
Min tik jag har nu älskar att bada, men hon vägrar att simma och det är så himla tråkigt!
#26 Min gillar inte att simma heller men gillar att plaska i vattnet, mamman till henne gillade inte alls vatten, pappan till henne älskade vatten. Helsystern ifrån en annan kul hatar vatten :D (har en sankt bernhard)
25, ja den infon stämmer inte iaf inte på det gänget pudlar vi känner o det är över 20 st då toy-dvärg 2 är mellanpudel 
Timmie dvärgpudeln hatar att bada och duscha. Han gör inte motstånd men han ogillar skarpt att bli våt. Han tar stora omvägar om där finns minsta lilla vattenpöl…
Medarbetare på Hundar.ifokus
29. ja det är olika vad jag menar är att man kan inte säga att dessa mindre pudlar inte vatten o bada våran är tvärtom likaså kullsyskon,mamma,mormor samt andra :) Det finns fler hundar som undviker vatten men inte kan man säga att de mindre inte gillar vatten o jakt. Det var där jag säger imot, pga de jag känner samt våran egna gillar "jaga". Oändligt mycket man ska läsa på jag älskar Pudel o det är för mig en väldigt rolig ras. Så jag rek vart denna ras för dig som vill ha en aktiv hund som gillar fart o fläckt men oxå funkar att ta en lugn dag.
#30 exakt! det är olika precis som med människor. Jag vet faktiskt t.om. en new foundland som vägrar att bada och simma!!
#28 Inte på dem pudlar jag har träffat heller :)
31 se där 
Kanske är så att dom har kollat upp genomsnitten? Kanske är flera pudlar som inte gillar att bada än vad det är som gillar ;) Men man ska inte alltid bara gå efter böker. Alla hundar har olika personligheter och det är ju inte alltid dom stämmer överens med informationen om rasen skriver ;)
bli inte arga på mig. Jag skrev bara det som stog i boken :)
#34, thihi vi är inte agra på dig :) iallafall inte jag (finns ingen anledning) förstod att du bara skrev vad som stod i boken! :)
#35 och #36
phuu… Jag var orolig att jag hade gjort någon upprörd 
#37, hehe :) nejdå