Vad skulle passa mig ?
Hej jag söker en ras som ska passa in på :
* En glad hund som gillar att vara med vart det händer
* Inte för stor då jag vill kunna flyga med den och praktiska skäl
* Den ska kräva normalt med motion
* Man ska kunna ha med den i stallet
* Den ska även funka att ha lös och inte skälla för mkt
* Långhårig eller med mycket päls
* Lättlärd och som man kan träna agility med den
Hoppas någon vet någon ras som skulle passa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
cavalier king charles spaniel :)
#1 skulle säga exakt samma sak har en liten cavalier här hemma. Lättlärda och ganska små mycket päls och är extremt gosig min skäller aldrig. Det är en ras som jag skulle rekommendera :) Och en gladare hund kan man väl inte hitta? skall alltid viftas på svansen och så :) Själv rider jag och min cavalier funkar jätte bra i stallet. En gång cavalier alltid cavalier :)
Jag skulle nog säga att Bichon Havanais eller Coton de tuléar skulle passa dig.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

welsh corgi :)
Även jag skulle säga Cavalier innan jag såg de två första inläggen. 
jag skulle nog också säga cavalier.samma som 1-2
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Shetland sheepdog! :)

Tycker också att cavalier låter passande, men även sheltie. De kräver lite mer men passar bra in annars! Ang. cavalier så är min erfarenhet tvärtemot vad #2 skriver. Har inte ägt någon själv men träffat ganska många och de flesta har varit skälliga. Men de är bedorande söta med härligt temprament. En kompis ska ta valpar på sin inom några år och "risken" finns att jag blir ägare till en 
men detta med skälliga gösses det är väl en sak man tränar sin hund på 
#9 ja precis
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

#9 Självklart är det så! Det gäller ju även andra av TS önskemål, tex. att kunna vara med i stallet och vara lös.
åh tack för alla svar. Ska kolla vidare på raserna och kolla om någon passar mig. Om ni kommer på någon mer hör gärna av er=)
Som #3 skriver så skulle havanais eller coton passa dig.
*Även cavalier vore något tror jag (här får man vara noga med att välja kennel, och kolla upp föräldrardjuren ordentligt)
*Kanske Pudel
*Papillon/phalene (har dock träffat en del pappisar som varit lite skälliga, men som andra skriver är det ju en träningssak)
*En chinese crested - powder puff.
Skulle kolla i rasgrupp 9 om jag var du.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag håller med #13, kolla på raserna i grupp 9.
En sheltie kräver tex mer än "normalt" med motion.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#14 Sån söt Zigge du har, här hemma har vi en Sigge 
#16: Ja, han är världens sötaste, och världens gladaste hund måste jag säga.. Han ska alltid ha någon att följa efter, är inte mamma hemma så följer han efter mig som en fästing, och svansen går sida från sida jämnt. Men det är faktiskt ganska mysigt bara.
#0: Det här med att den ska funka och ha lös, det är nog en sak som måste läras. Eller finns det en ras som kan gå lös utan att springa bort redan när den är valp? 
16 säger som du sheltie och jag lägger till Pudel behöver mer än vanlig mortion.
Dessutom ser jag bara en Pudel full med spån/halm/hö phu vilken tid det tar att rensa en hund från skräp. Dit tror jag oxå jag räknar havanais samt coton om man nu inte renrakar dom o jag är lite så (smaksak) att man tar bort det fina med just den rasen om man rakar ner… Ja, vet jag är trist men jag tycker faktist de ska ha lite päls iaf
OBS smaksak ang päls.
19 jag har dvärg anser att den är aktiv, men så anser jag oxå småhundar kräver även mortion… Jag har valt att välja en uppfödare som föder upp arbetsvilliga pudlar, då jag vill köra agillity,rallylydnad och lite annat oxå. Vi hade mallanpudel som barn o kan inte säga att det är en hund man bara kan ta på promenader o sen knähund han krävde mer aktervering än så.
#18 Jo visst blir det att rensa hö och halm och allt som finns i ett stall om man har en coton eller havanais, men det tror jag TS är medveten om då h*n efterlyser en långhårighund 
TS vill ha en hund som klarar "normal" motion och som h*n kan köra agility med, havanaisen är perfekt för det. Cotten också, dock kan dom vara lite livligare och mer aktiva ibland.
hehe, ja det här med pälsen och klippa ned är verkligen smaksak, själv gillar jag både nedklippt och fullpälsade havanaiser och cottar. Tycker inte att personligheten sitter i pälsen
En havanais är alltid en havanais oavsett pälslängd, och det är inte pälsen som gör den rasen underbar. Ska man inte ställa ut sin långhåriga hund och enbart ha den till sällskap ser jag ingen anledning till att inte klippa ned den då jag anser att den mår bättre utav det. Men som sagt det är min personliga åsikt
Oj vad långt det blev. Sorry!
21 ja det är så sant hunden sitter inte i pälsen :) men ja det är lite man får tänka på finns de mer rakare o mer lättskött päls bla japanskspets.
Där är en mycket trevlig frisk ras med TS ta en titt på spetshundar japansk spets är en liten aktiv ras.
Jag skulle nog ta mig en funderare ang päls och stallet som några andra nämnt.Vet att det inte är en ras som passar in på önskan om pälsen men jag skulle titta lite på dansksvensk gårdshund
Dansksvensk-gårdshund kräver mer än "normalt" med motion och en hel del metalaktivering utöver det. Dessutom har den vakt och jakt i sig vilket gör att man måste jobba extra hårt med att kunna ha den lös och att den inte ska skälla.
#9 min hund skäller inte och vi har inte tränat honom tvärtom vill jag att han skall skälla men det är svårt att lära honom skälla :)
det verkar som om det blev 2 inlägg… Förlåt :(
25 har jag sagt att din hund skäller?
Jag svara i tråden dåTS ville ha en hund som inte skällde så mycket du ser det över hennes * därmed kom mitt svar= men detta med skälliga gösses det är väl en sak man tränar sin hund på

#28 Det är klart man kan träna sin hund till att skälla/inte skälla, men visst har väl en del raser närmare till skall än andra? Eller har jag helt fel?
29 Jag upplever vissa raser mer källiga :) Jag har ju en ras som många tycker är bjäbbiga men vi har tagit bra tips o tränat bort det
Jag vet flera raser som itne är bjäbbiga men hmm ja de är mer än bjäbbiga detta är pga ägaren har de som gårdshundar o tränar inte ett dugg med dom därmed är deras jobb att varna när någon "händer" allt ska larmas.

jag säger det igen, welsh corgi! varför är det ingen som håller med mig?
Skulle gärna hålla med dig men har ingen som helst kunskap om rasen
31, ja, dom är ju supertrevliga har en sån på våran agillitykurs :)

haha, tack för stödet :)
jag har ju welsh corgi och dom är heeeelt underbara, verkligen den perfekta hunden! Kan inte komma på något dåligt med dom alls :)
34 undra varför jag itne tänkt mer på den rasen
för jag föll som en kägla för denna hane supertrevlig och lagom aktiv riktig knähund o han gav mig så fina kramar, lättskött sa hon med om rasen.
Hejsan!
Tycker helt klart en Shetland Sheepdog. Det är en hund som inte allt är för stor, VÄLDIGT lättlärd och utmärkt agility hund. Den är långhårig och älskar att vara med där det händer saker. Behöver inte allt för mycket motion men mycket stimulering så den får jobba med hjärnan. Perfekt hund och jätte bra familjehund. Men kan skälla mycket om det kommer någon på dörren m.m eftersom den skyddar sin ägares hem aktivt, men det går ju alltid att träna bort! Har en själv och det är en underbar hund!
Annars tycker jag Phalené, Papillon, Mellanpudel eller Jack Russel skulle nog vart bra hundar för dig. 
#31 Det är en underbar ras! Men det är ju en vallhund och jag har hört att det kräver en hel del motion.
Alla vallhundar behöver mycket motion men det finns ju en hel del andra sätt att trötta ut dem på? Gå ut på en äng sparka en fotboll eller gå en långrunda i långsam takt, eller cykla en runda? Kom långt på kort tid! En vallhund behöver mest stimulans, det är det viktigaste 
#38 Ja absolut.
Jag har funderat lite på en Sheltie och powder puff.
Tänkte att jag skulle lära hundarna saker som kan stimulera de i vardagen som att hämta saker man tappar och öppna dörrar m.m om ni förstår vad jag menar. Är det fel eller är det en bra ide att lära dem sånt? Sedan tänkte jag kanske ha med den när jag går ut och går med min häst och när jag rider kortare sträckor.
Tänkte att man kunde kanske använda hästhinder som lite agility hinder och så. Är det helt fel eller skulle det funka?
Sedan är jag helt medveten om att hundar med lång päls kräver mer än en hund med kort päls. Och jag är medveten om att en sheltie är en vallhund och att den behöver stimuleras för att må bra men jag skrev normalt med motion för att jag tänkte att det är bättre och få upp raser som inte behöver 4 mil om dagen. Då jag kan som säkert alla andra lägga ner mycket mer vissa dagar än andra dagar. Men med detta menar jag inte att jag inte kommer gå ut och gå minst 3 h om dagen med hunden för det.

35: ja, ellerhur? Dom är helt perfekta!
37: jo, men corgi är en av de få vallhundsraser som inte gör det. Visst kräver dom motion, men inte mer än genomsnittet. Särskilt pembroksen är rätt stillsamma. Jag trodde aldrig att jag skulle skaffa en vallhund men corgi har verkligen dom bra sidorna från en vallhund (väldigt lojala, måna om flocken och har koll på var du är, har alltid min lös) men dom är inte stressiga för 5 öre.
Det jag ville ha när jag skaffade en hund var:
*stabil och rejäl hund i bärbart format (max 15kg)
*sundhet o lång livslängd
*en hund som kan hänga med på allt, som kan gå en heldag i skogen tex
*men om det regnar ligga en heldag på soffan utan problem
*lättskött päls
Min hund älskar att sova, vila och kela. Det är det bästa hon vet. Men så fort jag hittar på nåt så är hon på. Sjukt anpassningsbar.
Sen är ju ett plus att hon är totalt ointresserad av andra djur, vet inte om det är unikt för min jycke men det är nemas med hästar, kor, får, katter, höns osv osv (bra om man ska ha den med i stallet/på gård)
#41 Älskar verkligen corgin (speciellt cardigan, pga utseendet då) Vi var SÅ nära att köpa en valp, hade pratat med uppfödare och allt det där, och dom hade en kull. Men det blev förhinder tyvärr
Men någongång så SKA vi ha en cardigan. De är riktigt härliga! Lyckost dig som är ägare till en corgi.

41: tack :) Ja, jag kunde inte vara nöjdare. Min hund är ju 8år och jag fick henne av polisen förra sommaren, men till nästa sommar ska vi köpa en valp, en cardigan. Jag är uppvuxen med taxar och hade aldrig träffat nån corgi innan jag fick min men jag absolut älskar rasen. Dom har allt jag önskade mig och kommer nog aldrig byta :) Förtjusande små hundar!
#41 Åh, det låter riktigt bra det där. Har fått upp ögonen för rasen det senaste året (mest Pembroke), kul att du delade med dig lite om rasen. Är det en Pembroke eller Cardigan du har?
#24 Måste säga emot dig lite där angående att dansk-svensk gårdshund har mkt jakt i sig och därför är svåra att ha lösa. De är ju just gårdshundar, och tar gärna råttor om de kommer åt och kan sätta fart efter annat vilt om de tycker det är roligt, men oftast håller de sig på "sin gård" och är inte speciellt svåra att ha lösa. Inte kända för att skälla mycket heller;)
#45 Jag har inte sagt att de är svåra att ha lösa ;). Sa bara att de har både jakt och vakt i sig. Och raser som har tex. jakt eller vakt får man jobba lite extra med när det gäller att vara lösa eller att inte skälla. Men sen är det ju också vilka slags hundar uppfödarna har avlat på och så kan det vara rätt individuellt.
#46 Du skriver att man måste jobba extra hårt för att kunna ha den lös då den har jakt i sig, det tolkar jag som att det är en ras som är svår att ha lös. Men allt är relativt så det beror ju på vad du jämför med:)
Hoppas TS hittar sin drömras till slut!:) Tycker det har varit bra förslag i tråden.
#46 Fast tror inte det är så med alla raser. Rottweiler är ju en boskaps- och vakthund. Dessa skäller inte alls mkt, de vi haft har nästintill aldrig skällt. Om man inte bett dem :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

41: det var så lite. Känns som att det är en ras som hamnar i skymundan, är ju ganska ovanlig. Jag har en pembroke :)
Bichon Havanais! Helt underbara. Lättlärda!
Håller med om att en corgi kan va bra med men en sheltie med dom är heelt underbara!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Helt klart Sheltie, kommer nog vara perfekt för dig! :)
Jag har träffat många powerder puffs och passat ett par stycken också och alla jag har träffat har varit väldigt lättstressade och mycket nervösa eller tendenser till att vara nervös.
Och pga detta lätt attt ta till skallet.
Det är ingen hund jag skulle ha som stall hund.

Dina krav på 4 och 5 skulle jag vilja säga att hunden blir vad du gör den till :)

#40 Tycker det du skriver låter bra och det låter som tillräckligt med aktivitet för en sheltie. Det finns inga gränser för hur mycket man kan lära sin hund, och en sheltie är oftast väldigt arbetsvillig och lättlärd. Själv håller jag på att lära min hund att hjälpa till med tvätten. Jag tar med honom till övervåningen, ber honom plocka upp en hög med strumpor och skickar honom sedan till husse som står vid tvättmaskinen 
#55 haha vad gulligt!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

Ja det är jättegulligt, men för honom är det på blodigt allvar, en viktig uppgift!
Nästa steg blir att lära honom att lägga in tvättet i maskinen också. Såg en film med en annan vovve här på forumet som lärt sig det.
#57 haha ok
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Papillon en bra ras mer mycket fart, en av våra favvo raser. 
TS: Som någon skrivit tidigare så kräver sheltien mer än "normal" aktivering! :)
#59 Men absolut ingenting för en soffliggare. Den kräver mycket mer än "normal motion" (hur man nu väljer att definera det). De vill bli aktiverade varje dag, ta långa promenader och arbeta med hjärnan. Det är synd att så många tror att de inte behöver så mycket för att de är små.
Tror att någon av raserna i rasgrupp 9 skulle passa perfekt, =)
shetland sheepdog :)
vad klassas som normal motion ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
undrar samma som #64 vad är normalt? För en sktiv hundägare är ett aktiveringsbehov av en schäfer normalt för DEN personen. För en inte så aktiv hundägare (som jag) som har GD tycker att det är normalt.
Att säga att något är normalt är vilseledande (enligt mig)
Bättre att klassa raser i
*kräver minimalt
*kräver lite
*mellankrävande
*Kräver mycket
*kräver extremt/väldigt mycket
Medarbetare på Hundar.ifokus
#65 Och vad räknas då till de klasserna? Minimalt med motion säger mig lika mycket som normal motion.
med normalt motion tänker jag mig runt 2h motion om dagen + kanske då vissa dagar någon annan aktivitet. Sen så vill jag jobba antingen med hundar eller med hästar i framtiden så det är tänkt att den ska kunna vara med mig på jobbet så mycket som det går.
Minimalt är inte så "flummigt" som normalt. Normal är upp till var och en att bedömma.
minimalt är väldigt lite… usch, svårt att beskriva…
#68 Normalt för mig är 2-3h.
Minimalt är 5-10 min. Hur mycket är det för dig?
Normalt är samma grej.
Har startat en tråd angående om hur mycket hundar kräver. Ni kan ju diskutera det där ;) Tråden heter: "Olika slags krav."
#69, okej men man man gör såhär…
*kräver 1-1½ timmes motion om dagen eller mer.
*kräver 1½-2 timmars motion om dagen eller mer.
*kräver 2-2½ timmars motion om dagen eller mer.
*kräver 2½-3 timmars motion om dagen eller mer.
*kräver 3-3½ timmars motion om dagen eller mer.
PLUS mental aktivering…
Okej återgår till tråden