Förstå tiden?
En fråga bara:
Om man lämnar hunden på morgonen vid 07:00, jobbar till 12:00 kommer hem och rastar hunden som vanligt.
Vid 19:00 lämnar man hunden igen och kommer hem vid 22:00.
Tror ni hunden förstår att man lämnar den en gång till samma dag? eller den ser det som en helt ny "lämning"?
Jag kan tänka mig att hunden förstår att den blir lämnad igen om man är hemma om på lunchen i 45 min och sen går igen, men efter 7 timmar borde den ha glömt det eller?
Bara en fråga liksom, eftersom man ofta hör att "ååh min hund blir lika glad om jag hade varit borta i 6 timmar som om jag hade varit borta i 10 minuter. Hundar har inget tidsperspektiv"
Men min hund blir inte lika glad när jag kommer hem efter 10 min som om jag hade varit borta i 6 timmar. Jag tror hon förstår skillnaden på hur läge man är borta…
vad TROR ni?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag är lite kluven då jag faktist inte vet hur det är men mina egna hundar blir självklart glada när jag kommer hem men de blir hysteriskt glada om jag vart borta en mycket längre tid så jag kan tänka mig att de kan nog inte räkna timmarna eller förstå om vi vart borta i fem eller tio minuter men nog märker de om vi vart borta i en eller fem timmar.
Det är i alla fall så jag uppfattar det när jag läser av mina hundar.
Här finns en sammanfattning av en avhandling som är gjord angående hundens och människans relation.
Under "Ensamma hundar" kan man läsa följande:
Ett av kriterierna för att två individer ska kallas känslomässigt bundna till varandra är att de känner obehag vid en ofrivillig separation.
Detta skulle kunna orsaka problem för hundar i vårt moderna samhälle då vi oftast inte har möjlighet att vara tillsammans med hunden stora delar av dagen.
Just reaktionen hos ensamma hundar undersöktes i avhandlingen. Therese Rehn valde att studera hur hundar, som inte lider av separationsångest, påverkas av tidslängden de lämnas ensamma hemma.
Det visade sig att hundarna var inaktiva större delen av tiden (92-97 procent) då de var ensamma och att deras beteende inte förändrades över tid.
Däremot betedde sig hundarna olika beroende av tidslängden när ägaren kom tillbaka hem. Efter längre tids separation, från två till fyra timmar jämfört med 30 minuter, var hundarna mer aktiva och uppmärksamma vid återseendet.
De skakade mer på sig och slickade sig om munnen efter längre tids separation. Hundarna viftade också mer på svansen och var mer kontaktsökande efter de längre separationsperioderna oavsett hur ägaren betedde sig vid återföreningen.
–Resultaten från båda studierna antyder att svansviftning, att slicka sig om munnen och att skaka på kroppen kan fungera som indikatorer på positiva känslotillstånd hos hund. Detta bör beaktas i ytterligare forskning om känslor hos djur, säger Therese Rehn.
Sen är det ju såklart med det här (precis som med allt annat) att det finns olika teoriet om det. Men det är var något jag läste för en tid sedan.
Min hund blir gladare om det var längre sedan hon såg mig sist. Så tror ändå att de har något slags tidsperspektiv.
Vad gäller om de ser det som en ny lämning eller ej vet jag inte. Inte heller hur länge de kommer ihåg eller inte kommer ihåg saker. Skulle vara kul att veta mer om det! :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om en hundägare hade talat om för er att dennes hund är hemma 8-10 timmar ensam per dag och ej blir rastad, vad hade ni gjort då? Anmält vanvård? Ringt värden? Jag kan höra den yla ibland. Ringt kommunen? Jag har redan blivit misshandlad en gång p g a att jag pratade med en person om dennes djurhållning och känner ej denne hundägare ingående men vet att det förhåller sig så här.
#3 Först och främst skapat en egen tråd om det. Jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga faktiskt. Här finns en artikel om man vill anmäla vanvård: http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d713c42b9cb462244053408-hur-anmaler-man-vanvard-av-djur
och en ännu tydligare: http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d714b20b9cb46224405f0ca-hur-anmaler-jag-vanvard
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag skulle nog säga att lite tidsperspektiv har dem nog.. När jag har varit borta ett par timmar, eller mer, och kommer hem så blir min hund väldigt glad. (han är i princip aldrig hemma själv heller), så ju längre man är borta, destå gladare verkar han bli. Kommer ihåg när jag varit hos pojkvännen i Holland ett par veckor och kom hem, jösses vad han blev tokig, både skällde och blev så glad att han knappt kunde stå stilla.
Är det så att jag bara varit borta en stund t.ex varit till affären, så brukar han bara komma för att 'kolla läget'' och viftar bara lite grann på svansen.
En annan rolig sak med honom är att när det börjar bli dags för någon av hans promenader, så kan han ställa sig i dörröppningen till det rum jag är i, och bara stå och titta på mig, ibland även sätta sig mitt i rummet och bara stirra på mig 
Det beror på förhållandena för hunden i övrigt, om hunden är ensam på det sättet varje dag eller bara ibland osv.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
När jag har jobbat extra märker jag skillnad än när jag har jobbat min vanliga tid (då är även min man hemma pga nattjobb) så våran är inte själv hemma. Men visst är det mycket mer glädje på hälsningen :) Och har jag bara gått till affären ja då är det en glad svans men inte tjoho hej.